2 373 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
Hitta packning/o-ring till slangvinda för högtryckstvätt?
Köpte för ett tag sen en begagnad slangvinda för högtryckstvätt, av okänt märke (etiketten saknas).
Efter installation idag så märkte jag att det droppar vatten vid ”sviveln” som låter vindan rotera fritt.
Verkar sitta någon typ av packning som ska sluta tätt när det roterar.
Någon som känner igen denna modell av slangvinda, jag är rätt säker på att det är ett kvalitetsmärke, kanske svensktillverkad, av lite äldre modell.
Alternativt, vart ska jag vända mig för att hitta packningar?
Efter installation idag så märkte jag att det droppar vatten vid ”sviveln” som låter vindan rotera fritt.
Verkar sitta någon typ av packning som ska sluta tätt när det roterar.
Någon som känner igen denna modell av slangvinda, jag är rätt säker på att det är ett kvalitetsmärke, kanske svensktillverkad, av lite äldre modell.
Alternativt, vart ska jag vända mig för att hitta packningar?
Produkter som diskuteras: "slangvinda"

Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
2 178 kr inkl moms
Läs mer
Tack för tipset, vad är det som gör att du tror att det är en Kärcher?J jonaserik skrev:
Har kontaktat dom, men dom verkar inte kunna säga om det är det.
Tror du det är en utgången tidigare modell?
För deras nuvarande sortiment ser ut såhär:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Testa att göra en enkel plastremsa och på så sätt pressar ut tätringen tightare mot kopplingen. Ta ut den, skär en lång tunn plastremsa från någon plastförpackning. Lägg den i botten av skåran och tillbaka med tätringen. Då får du en tightare tätning mot kopplingen.
Smart! Men det är rätt tight, kommer liksom bara åt packningen ovanifrån (anläggningsytan), och att ta ut den utan att skada den känns nästan omöjligt?S Sernando skrev:
Som du ser här så ligger den nästan tätt an med mässingen:

Logga in
Skapa konto
Brukar använda mig av ritsverktyg till detta, men det förstör ju packningen:

Logga in
Skapa konto
Kullagret.se är väldigt bra. Har du bara måtten kan de säkerligen plocka fram rätt tätning till dig.
Produkter som diskuteras: "WD 40"

WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Nu har jag försökt fiska ut packboxen utan att skada den, det var tyvärr omöjligt då den var stenhård.
Innanför packboxen/packningen så satt det en o-ring. Så verkar vara väldigt likt den typen jag postade ovanför.
Vet dock inte vad denna modell kallas, och vet inte heller hur jag ska mäta yttermåttet på hela paketet, får inte in ett skjutmått i skåran liksom.
Antar att skaftet ska vara 20mm iaf, eller vad tror ni? Beror på hur mycket tryck man har på skjutmåttet.
Innanför packboxen/packningen så satt det en o-ring. Så verkar vara väldigt likt den typen jag postade ovanför.
Vet dock inte vad denna modell kallas, och vet inte heller hur jag ska mäta yttermåttet på hela paketet, får inte in ett skjutmått i skåran liksom.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Antar att skaftet ska vara 20mm iaf, eller vad tror ni? Beror på hur mycket tryck man har på skjutmåttet.
Kan du lägga ner något i spåret och mäta uppsticket?
Gjorde ett försök, fungerade bara med en mutter, men då tappar man ju någon millimeter eftersom den inte följer radien.D Daniel 109 skrev:
Jag får det till att yttermåttet i denna skåran blir cirka 27,34mm
Ritade upp för att få lite mer klarhet, och försökte ta hänsyn till att muttern inte är rund när den ligger i spåret.
Får detta resultat:
Men det blir alltid en viss variation med skjutmått tycker jag, beroende på vilket tryck man har på skjutmåttet. Gissningsvis är yttermåttet 28mm, inner, 20mm och tjocklek/djup 3mm?
Får detta resultat:

Logga in
Skapa konto
Men det blir alltid en viss variation med skjutmått tycker jag, beroende på vilket tryck man har på skjutmåttet. Gissningsvis är yttermåttet 28mm, inner, 20mm och tjocklek/djup 3mm?