Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hitta leverantörer av fläktkonvektorer

1. P
    Medlem · Stockholm · 25 inlägg

pts

Medlem
    I samband med installation av bergvärme med solfångare tänkte jag uttnyttja borrhålet för att få frikyla. Solfångare + acktank finns sedan tidigare.

Bor i ett tegelhus med platt tak och framåt 1 tiden på dagen börjar det bli varmt.
    Denna värme kommer att stiga dag för dag om man inte kyler.

Då jag är mer eller mindre husbunden och värme gör mig sämre så är ett bra inomhus klimat väsentligt.

Hur går man tillväga för att hitta lämpliga fläktkonvektorer att utvärdera ?
    Har pratat med några VVS killar och de verkar vara väldigt låsta vid de fabrikat som de jobbar med. De som jobbar med bergvärme verkar inte kunna kyldelen.

Ljud nivå, storklek och takplacering är viktigt för mig.

När det gäller ljud så är utformningen väsentlig.

Vad krävs för information för att själv dimensionera ?
    Finns det någon bra lathund/sammanställning?

/Per

2. L
    Medlem · 1 122 inlägg

Linnex

Medlem
  3. Robster
    Medlem · 253 inlägg

Robster

Medlem
    Linnex har rätt. Här kommer min tråd från det forumet med hur jag har gjort ang frikyla. Observera rubriken på tråden för min frikyla så vet du vad jag tycker... =)

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16192.0

www.kinnan.se så finns det kanonfina fläktkonvektorer för dubbla system värme+kyla och de har GRYMT bra och trevlig support. Enda nackdelen är att du måste ha firma för att få handla därifrån, eller känna någon med firma som kan handla därifrån via den. =)

//Rob

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.