Hej,
Tänkte försöka tillverka egna fönsterfoder som passar mina gamla från 40-talet. Hittar dock inga lämpliga frässtål efter ett antal timmars googling. Är nybörjare vad gäller fräsning, har kanske fel angreppssätt i tankarna. Har en Bosch pof 1200 monterat i ett fräsbord.

Huvudproblemet är den sneda avfasningen med avrundning.

bifogar en skiss över profilen. Vinkeln på avfasningen är nog 11grader och avrundningen r4

Tips på angreppssätt och frässtål tas tacksamt emot

/lpehr
 
  • Ritad profilskiss av fönsterfoder med mått och vinklar på brun bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Microkatten
Välkommen till byggahus! Fasningen på ca 10˚ skulle jag sågat med bordssåg för att kunna få exakt vinkel. Har du inte bordssåg så skulle man kunna använda ett fasfrässtål (t.ex. Cobalt har ett på 8˚) eller så kanske ett laxstjärtsfrässtål (dovetail) kan komma ännu närmare rätt vinkel, t.ex. CMT har ett på 10˚. Avrundningsfrässtål finns det sedan en uppsjö att välja på.

Edit: urtaget på baksidan på bilden nedan kan fås med bredare notfräs med bottenskär (flera körningar, var observant på matningsriktningen). Jacket på översta bilden på baksidan list kan t.ex först köras med fasfrässtål (samma som ovan?) med listen stående, sedan liggande med ett 45˚ fas/v-spårfrässtål. Se t.ex. toolab.se och cmtorangetools.com
 
Redigerat:
Ska det passa exakt ihop med de gamla eller de ska bara se ungefär likadana ut?

Finns ett frässtål här med R4 fast 20graders vinkel, kommer diffa ca 2mm på 12mm tjocklek https://www.wealdentool.com/acatalog/Online_Catalogue_Architrave_Chamfer_727.html Alternativt 12 graders lutning fast R8. Ska nog gå att hitta vad du söker om du letar vidare.

Med det sagt; profilen du vill göra till vänster gör att du blir av med din referens när du fräser. Efter plankan passerat stålet har den inget kvar som vilar mot anhållet, om du inte lyckas pricka exakt med anhållet så det linjerar vid röda pilen, vilket jag inte hade chansat på.

Du kan också sätta nåt shims på anhållet efter du passerat stålet så plankan får en ny referensyta att vila på, då fräser du bort som i bild 2. Shimset ska vara lika tjockt som sträckan röda pilen pekar på.

En enkel variant är att utgå från tjockare ämne, ex 15mm, och efter fräsningen planhyvla till rätt tjocklek. Då ser fräsningen ut som i bild 3, och man slipper mycket klydd.


CAD-modell av en träplanka med en profilerad kant och röd pil som indikerar referenspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modellerad träplanka med fräst profil och röd pil som pekar på referensytan för anhåll under fräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-rendering av fräst träplanka med specifik profilkant i en snickeriprojektdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Välkommen till byggahus! Fasningen på ca 10˚ skulle jag sågat med bordssåg för att kunna få exakt vinkel. Har du inte bordssåg så skulle man kunna använda ett fasfrässtål (t.ex. Cobalt har ett på 8˚) eller så kanske ett laxstjärtsfrässtål (dovetail) kan komma ännu närmare rätt vinkel, t.ex. CMT har ett på 10˚. Avrundningsfrässtål finns det sedan en uppsjö att välja på.

Edit: urtaget på baksidan på bilden nedan kan fås med bredare notfräs med bottenskär (flera körningar, var observant på matningsriktningen). Jacket på översta bilden på baksidan list kan t.ex först köras med fasfrässtål (samma som ovan?) med listen stående, sedan liggande med ett 45˚ fas/v-spårfrässtål. Se t.ex. toolab.se och cmtorangetools.com

Hej och tack, har så att säga smyggluttat i byggahus ett bra tag. Verkligen seriöst och bra.

Har en fundering runt ditt svar. Fattar som att avrundningsstålen är avpassade hörn i 90° vinkel. Hur skulle det fungera med typ 79° ? Kan tänka mig att det blir mycket slipande eller att vinkla upp fodret 11° mot stålet.

/lpehr
 
Ola C Ola C skrev:
Ska det passa exakt ihop med de gamla eller de ska bara se ungefär likadana ut?

Finns ett frässtål här med R4 fast 20graders vinkel, kommer diffa ca 2mm på 12mm tjocklek [länk] Alternativt 12 graders lutning fast R8. Ska nog gå att hitta vad du söker om du letar vidare.

Med det sagt; profilen du vill göra till vänster gör att du blir av med din referens när du fräser. Efter plankan passerat stålet har den inget kvar som vilar mot anhållet, om du inte lyckas pricka exakt med anhållet så det linjerar vid röda pilen, vilket jag inte hade chansat på.

Du kan också sätta nåt shims på anhållet efter du passerat stålet så plankan får en ny referensyta att vila på, då fräser du bort som i bild 2. Shimset ska vara lika tjockt som sträckan röda pilen pekar på.

En enkel variant är att utgå från tjockare ämne, ex 15mm, och efter fräsningen planhyvla till rätt tjocklek. Då ser fräsningen ut som i bild 3, och man slipper mycket klydd.


[bild]

[bild]

[bild]

Hej o tack för dit svar.

Hade utan tvekan åkt dit på förlusten av referens. Tack för det!

Förstår inte hur du får till det med vinkeln :thinking:, tycker att 30° är 30°. Pallar du så ge mig en ledtråd.

Shims säger du, vad använda till det?

PS stort tack för "Handöverfräsens dag" Gillade verkligen din jigg för fasning av bordsskiva. Skulle kanske funka att fasa av dörrspeglarna till mitt framtida dörrbygge DS

/lpehr
 
Microkatten
Du borde kunna använda avrundningsstål med större radie eller stål med s.k. ogee-profil. I båda fallen utnyttjas då bara en del av profilen. E.v. får man ta ett par tag med sandpapper för att avrunda kanten mellan fasen och avrundningen.

Det kan vara en del pysslande innan man hittar den bästa inställningen på fräsbordet, så man bör alltid göra testkörningar först med skräpbitar för att se att man får det resultat man vill ha. Ligger listen ned får man också bättre stöd. Kanhända man inte har hittat det perfeka frässtålet heller, men då har man mer kunskap om önskad profil och kan förhoppningsvis köpa ett stål som fungerar bättre. Testa först med vad du har helt enkelt, övning ger färdighet!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
L lpehr skrev:
Hej o tack för dit svar.

Hade utan tvekan åkt dit på förlusten av referens. Tack för det!

Förstår inte hur du får till det med vinkeln :thinking:, tycker att 30° är 30°. Pallar du så ge mig en ledtråd.

Shims säger du, vad använda till det?

PS stort tack för "Handöverfräsens dag" Gillade verkligen din jigg för fasning av bordsskiva. Skulle kanske funka att fasa av dörrspeglarna till mitt framtida dörrbygge DS

/lpehr
Vinkeln? Stålet i länken va 70 grader, 90-70=20...?

Shimset skulle vara för att få stöd efter ditt ämne passerat stålet på fräsbordet. Anhållet på utgångssidan sitter alltså en liten bit utanför anhållet på ingångssidan. Hittar ingen riktigt bra bild men läser du här förstår du nog principen https://www.wonkeedonkeetrend.co.uk...sing-a-router-table-to-plane-a-straight-edge/

Tack själv(y)
 
Hmm va lite snabb på tangenterna. Såklart det ger 20. Men vad jag inte riktigt hänger med på
Microkatten Microkatten skrev:
Du borde kunna använda avrundningsstål med större radie eller stål med s.k. ogee-profil. I båda fallen utnyttjas då bara en del av profilen. E.v. får man ta ett par tag med sandpapper för att avrunda kanten mellan fasen och avrundningen.

Det kan vara en del pysslande innan man hittar den bästa inställningen på fräsbordet, så man bör alltid göra testkörningar först med skräpbitar för att se att man får det resultat man vill ha. Ligger listen ned får man också bättre stöd. Kanhända man inte har hittat det perfeka frässtålet heller, men då har man mer kunskap om önskad profil och kan förhoppningsvis köpa ett stål som fungerar bättre. Testa först med vad du har helt enkelt, övning ger färdighet!
Stort tack för dina svar. Trixa runt och testa

/lpehr
 
Ola C Ola C skrev:
Vinkeln? Stålet i länken va 70 grader, 90-70=20...?

Shimset skulle vara för att få stöd efter ditt ämne passerat stålet på fräsbordet. Anhållet på utgångssidan sitter alltså en liten bit utanför anhållet på ingångssidan. Hittar ingen riktigt bra bild men läser du här förstår du nog principen [länk]

Tack själv(y)

Hmmm va för snabb på tangenterna. 20 såklart. Vad min tröga hjärna inte greppar är ditt påstående att det ger en diff på 2mm på 12 mm tjocklek. Dvs vinkel på avfasningen skulle bli 13° istället för 11.

/lpehr
 
  • Gilla
Rowah
  • Laddar…
L lpehr skrev:
Hmmm va för snabb på tangenterna. 20 såklart. Vad min tröga hjärna inte greppar är ditt påstående att det ger en diff på 2mm på 12 mm tjocklek. Dvs vinkel på avfasningen skulle bli 13° istället för 11.

/lpehr
Nä, vinkeln på avfasningen blir 20 grader. 2mm "diff" är om 10 graders stålet tar bort x mm på korta hållet så tar 20 gradersstålet bort x+2mm, givet att tjockleken är 12mm.

Skiss som illustrerar 20 graders avfasning med 2mm skillnad i tjocklek vid kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då är jag med. Efter kontroll på orginalet kom jag fram till 11° så diffen blr bar 1mm acceptabelt:)

Stort tack för hjälpen. Och länken om shimningen var mycket förklarande.

/lpehr
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.