Byggahus.se

Hitta hålsåg för djupa hål?

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag är på gång att installera nya friskluftsventiler, fresh 80. men jag kan inte hitta någon hålsåg för djupa hål? Hittar bara standardstorlekarna som går in nån cm i väggen. Har sett bilder på att det finns djupare med en räckvidd på 15-20 cm eller så men kan inte hitta vart jag kan köpa det.
    Är det någon som vet vart jag kan hitta sådana hålsågar?

Mvh Hank

• Laddar…
  2. M
    Medlem Nivå 11
    Det var ett av de ställen där jag drog gränsen för vad jag är villig att köpa. Hitachi säljer sådana för ett antal tusen styck. Ramirent hyr ut dem. Jag valde att hyra för några hundra.

--- Mats --

3. Raceman
    Medlem Nivå 10
  4. Raceman
    Medlem Nivå 10
  5. joflopp
    Medlem Nivå 11
    De du länkar till har ett snittdjup på 54 mm. Hur ska Hank13 göra med de resterande 100 till 150 millimetrarna? :)

6. T
    Medlem Nivå 10
  7. Glufsglufs
    Medlem Nivå 12
    Kör man inte ett pilothål igenom hela väggen längre så man kan håltaga från båda hållen?

8. V
    Medlem Nivå 1
    Hacka bort det som är sågat med ett stämjärn och kör vidare!

Det finns även förlängare att köpa.

// Thomas

9. joflopp
    Medlem Nivå 11
    Eeeh.. nej, det gör man inte. Hålsågarna är nämligen begränsade till 54 mm snittdjup eftersom det sitter en bottenplatta i andra änden. Man behöver alltså en borrkrona/hålsåg med lika långa sidor som materialet är tjockt.

10. T
    Medlem · Nivå 9
    Sågar en bit, och rensa sågen?

11. T
    Medlem Nivå 10
    håller inte med där...om du nu inte har ett betonghus med massiv vägg....OM väggen
    är 30cm tjock så är det mest troligt bara ett par cm som är trä/gips....
    //
    M

12. O
    Medlem Nivå 3
    Förlängning, samt rensa hålsågen eftersom...det är ju inte massivt trä hela vägen antar jag.

13. skalman1
    Medlem Nivå 12
    I timmerhus så behöver man ju den långa typen av hålsåg iaf. För då har man ju massiva träväggar.

14. H
    Medlem Nivå 1
    Hej

tack för alla snabba svar, ska kolla upp samtliga möjligheter till att lösa detta,
    det gäller ett trähus och kom på att då det redan finns 2 st installerade så kan jag dra ut en och se hur tjocka de olika lagren är och då se om det skulle kunna fungera med en kort såg och kanske en förlängning.
    Tack Mvh Hank

15. T
    Medlem Nivå 10
    sant, men inte så vanligt att man har det;)....behöver man den sortens borr så hade jag hyrt
    annars är det ju bara att köpa:)....ju mer verktyg man har i garaget destå bättre snickrar man...
    //
    M