Har ute huset till försäljning.
Idag städa jag inför visning och hitta tyvärr en sprucken klinkersplatta under barnens kläder i hallen. Ytan är ca 1.5-2 kvd.
Jag har själv lagt klinkersen där. Ligger också lagt golvvärme elslingor under.
Vad gäller nu? Vill bara göra rätt. Så det inte blir strul efter.
Huset är besiktat för någon månadsedan. Inga anmärkningar på detta men de ser självklart inte allt.
Kan ju försöka hitta samma plattor och byta ut allt. Nackdelen är då att elslingor sönder och blir lite mer jobb och pengar.
Kan jag fixa detta med lite silicon och låta det vara va.?
Eller vad är rätt eller fel.
Idag städa jag inför visning och hitta tyvärr en sprucken klinkersplatta under barnens kläder i hallen. Ytan är ca 1.5-2 kvd.
Huset är besiktat för någon månadsedan. Inga anmärkningar på detta men de ser självklart inte allt.
Kan ju försöka hitta samma plattor och byta ut allt. Nackdelen är då att elslingor sönder och blir lite mer jobb och pengar.
Eller vad är rätt eller fel.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 231 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 231 inlägg
Om du har en bra mäklare så borde den personen kunna ge dig råd om vad som är vanligt att göra där du bor.
Om du har kvar en likadan platta så kan man (du/plattsättare) försöka få bort den gamla och lägga dit en ny. Men det kommer att synas eftersom fogen nog inte blir likadan.
Om du har kvar en likadan platta så kan man (du/plattsättare) försöka få bort den gamla och lägga dit en ny. Men det kommer att synas eftersom fogen nog inte blir likadan.
Renoverare
· Värmland
· 1 082 inlägg
Vart köpte du klinkers ?
Åtgärd , bara å knacka upp och rensa fogen , skrapa bort fix å montera en ny
Åtgärd , bara å knacka upp och rensa fogen , skrapa bort fix å montera en ny
Du har ju flytspackel ovan slingorna. Ta inte bort klinkersen med bilnings maskin, slå sönder med hammare sen får du ta stämjärn och hammare och försiktigt hacka bort plattan och fixetJ jonaslatt skrev:
Hade jag varit du hade jag fotat det. Sen låtit det vara precis som det är. Då kan kommande köpare se det och sen göra en egen uppfattning om det ska lagas eller ej.J jonaslatt skrev:Har ute huset till försäljning.
Eller vad är rätt eller fel. [bild]
Börjar du ”laga” det och fippla är det stor chans att det blir mer strul. Och lägg absolut inte något över det på visningen.
Felet ligger i undersökningsplikten. Jag skulle inte göra något om
1) jag inte är hundraprocentigt säker på att jag klarade av att göra ett snyggt jobb
2) huset inte ligger i topp-miljon-klassen
Berätta för mäklaren. Har du verkligen inte kvar några plattor - efter att du fixade golvet själv?
1) jag inte är hundraprocentigt säker på att jag klarade av att göra ett snyggt jobb
2) huset inte ligger i topp-miljon-klassen
Berätta för mäklaren. Har du verkligen inte kvar några plattor - efter att du fixade golvet själv?
Moderator
· Stockholm
· 53 830 inlägg
Enklast är väl att bara låta det vara, inte täcka över det vid visning. Då har alla spekulanter möjlighet att se det och således ej kunna ställa något krav senare.
Om du inte döljer felet så ligger det med i bedömningen som folk gör för hur de ska buda. Att fixa det kommer inte att höja priset. Låt det bara vara, försök inte dölja men du behöver inte heller framhäva.
Fast konstigare saker har ju hänt.L Lechuza skrev:
Och ingen kommentar från TS ang detta.
Det ser ut att vara ojämnt under och det är därför den har spruckit.
Hur ser det ut under resten av plattorna?
Just nu med den info som finns, så skulle jag som potentiell köpare räkna med att få lägga om golvet. Man kan inte bara räkna med att allt annat är 100 procent korrekt och just denna plattan var otur.
Iaf inte utan att undersöka mer.