Gäller ett hus från 30talet.
Dränering gjord 1998.
Renoverat system för regnvatten samtidigt.
Jag har dock inte lyckats lokalisera dessa rör fullt ut. Stuprören går ner i orangea plaströr och ska gå till stenkista, även dräneringen ska gå till stenkista.
Men jag är inte karl nog att hitta eller kunna placera dessa stenkistor eller denna stenkista kanske.
Bör det inte finnas ett brunnslock, jag hittar inget.
Finns ett år grannens tomt dock, kan vara det kanske.
Grannen dock senildement,,,typ.
Någon som har tips här. Hur hittar jag kistorna.
Tacksamt
V
Dränering gjord 1998.
Renoverat system för regnvatten samtidigt.
Jag har dock inte lyckats lokalisera dessa rör fullt ut. Stuprören går ner i orangea plaströr och ska gå till stenkista, även dräneringen ska gå till stenkista.
Men jag är inte karl nog att hitta eller kunna placera dessa stenkistor eller denna stenkista kanske.
Bör det inte finnas ett brunnslock, jag hittar inget.
Finns ett år grannens tomt dock, kan vara det kanske.
Grannen dock senildement,,,typ.
Någon som har tips här. Hur hittar jag kistorna.
Tacksamt
V
Stenkistan hittar du inte så lätt. Vanligt att att kistor görs genom att göra ett jättestort hål. Fyller med stora och mindre stenar. Drar in röret. Sedan kan man lägga 0,5 - 1,5 meter jord ovanför. En stenkista är bara till för att sakta ner vattnet och få ner vattnet ner i grundvattnet. Är som ett magasin som töms av sig själv ner till grundvattnet. Inget som skall underhållas eller kontrolleras.
Dränering skall ha ett eller två spolrör och borde vara i det hörn som är längst bort från tomtens låga del. Där samt/eller i dagvattenledning kan man gå ner med kamera och se om det blivit stopp. Man kan även få en indikering på hur långt bort och kanske riktning stenkistan ligger.
Vid nyproduktion anmäler man var LOD (stenkistan) planeras att placeras men det hela är väldigt godtyckligt och vid en vanlig omdränering är det inget som anmäls. Men du kan ändå testa att begära ut alla handlingar från kommunen och titta.
Dränering skall ha ett eller två spolrör och borde vara i det hörn som är längst bort från tomtens låga del. Där samt/eller i dagvattenledning kan man gå ner med kamera och se om det blivit stopp. Man kan även få en indikering på hur långt bort och kanske riktning stenkistan ligger.
Vid nyproduktion anmäler man var LOD (stenkistan) planeras att placeras men det hela är väldigt godtyckligt och vid en vanlig omdränering är det inget som anmäls. Men du kan ändå testa att begära ut alla handlingar från kommunen och titta.
I huset jag hade innan var det två spolbrunnar invid huset, en på vardera sida. Sedan en brunn med sandfång fem meter bort och därefter gick ledningen vidare ut. Men att det "ska" finnas behöver inte betyda att det faktiskt finns.
Vad kostar det att ta ut en VVS-are med kamera som kan filma rören för att kartlägga vart dom går?
Vad kostar det att ta ut en VVS-are med kamera som kan filma rören för att kartlägga vart dom går?
Hittat två brunnar som ligger i tomtgränsen. Delar en liten del av uppfarten med grannen.
Några tankar om vad detta är för brunnar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några tankar om vad detta är för brunnar
Klicka här för att svara