Hej! Har sett en del inlägg om detta tidigare men eftersom inte alla hus ser likadana ut så måste jag ställa frågan på nytt!

Jag bor i ett radhus, byggår 1983 och fick ritningarna till det från kommunen.
Skulle vilja veta om de inringade röda väggarna är bärande eller ej. Till saken hör att väggen i hallen (blå färg) är nedtagen, men man har lämnat en pelare mitt i hallen/köket vilket gör mig osäker.
Denna pelare och lilla vägg bredvid skulle vi helst vilja bli av med.

Tacksam för svar! :)

Mvh Tomas

• Ritning av radhus med två röda cirklar runt potentiellt bärande väggar och en blå runt en pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åt vilket håll lutar taket?

BirgitS
Det är i alla fall inte ovanligt att någon av de tvärgående väggarna är bärande. Är alla väggar lika tjocka?
Jag har bott i hus byggt -89 och där var vardagsrumsväggen (och motsv. vägg på över plan) tjockare än alla andra väggar.

Men egentligen så behövs det andra ritningar som borde finnas i bygglovshandlingarna. Om inte kommunen har dem digitalt lagrade bör du kunna åka till byggnadskontoret och leta reda på dem i arkivet.

När det gäller den inringade väggen mot vardagsrummet så sitter väl trappan fast i den och om man vill byta ut väggen mot trappräcke behöver man antagligen byta ut trappan till en som är annorlunda konstruerad.

Jag är ganska säker på att båda de tvärgående, rödmarkerade, väggarna är bärande. Även om ritningen inte är måttsatt gissar jag att husets djup ligger runt 10 meter, och då krävs två upplag för golvbjälkarna. Huset är 11/2 - 2 plan och då finns det en våning ovanför den aktuella som är inredd och som ger en bjälklagslast. Byggnadstypen och årtalet ger också vissa yttre förutsättningar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I icho skrev:
Åt vilket håll lutar taket?
Taknocken ligger längs med de rödmarkerade väggarna!

BirgitS BirgitS skrev:
Det är i alla fall inte ovanligt att någon av de tvärgående väggarna är bärande. Är alla väggar lika tjocka?
Jag har bott i hus byggt -89 och där var vardagsrumsväggen (och motsv. vägg på över plan) tjockare än alla andra väggar.

Men egentligen så behövs det andra ritningar som borde finnas i bygglovshandlingarna. Om inte kommunen har dem digitalt lagrade bör du kunna åka till byggnadskontoret och leta reda på dem i arkivet.

När det gäller den inringade väggen mot vardagsrummet så sitter väl trappan fast i den och om man vill byta ut väggen mot trappräcke behöver man antagligen byta ut trappan till en som är annorlunda konstruerad.
Alla väggar är lika tjocka! Ingen skillnad i "stuns" om man bankar heller.
Trappan sitter inte fast i väggen in mot vardagsrummet, den är enbart fäst i väggen mot grannen, men ja nån form av räcke kommer man behöva ordna på den sidan.

J justusandersson skrev:
Jag är ganska säker på att båda de tvärgående, rödmarkerade, väggarna är bärande. Även om ritningen inte är måttsatt gissar jag att husets djup ligger runt 10 meter, och då krävs två upplag för golvbjälkarna. Huset är 11/2 - 2 plan och då finns det en våning ovanför den aktuella som är inredd och som ger en bjälklagslast. Byggnadstypen och årtalet ger också vissa yttre förutsättningar.
Ja ca 10 meter skulle väl nog stämma, nån meter till kanske tom. Stämmer att det är övervåning med sovrum, badrum mm.

Under förutsättning att det är ett träbjälklag mellan våningarna (och det tror jag inte) så ligger mn bedömning fast, att de rödmarkerade väggarna är bärande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.