Byggahus.se

Hitta ägare och annan information

1. N
    Medlem · Skaraborg · 290 inlägg

nypon

Medlem
    Hejsan!

Nu kommer en annorlunda fråga som jag faktist inte sett till i forumet. Jag är intresserad av att köpa ett gammalt hus som är av typen grovt renoveringsobjekt.

Det ägdes förut av en farbror som dessvärre har gått o dött. Sedan dess (4 mån sedan) har huset stått öde och ingen vet egentligen så mycket om huset för farbrorn var en enstöring och pratade sällan med folk.

Antagligen har någon ärvt huset men det verkar inte som någon är beredd att ta hand om det.

Nu till min egentliga fråga.

Hur får jag reda på -

1. vem som äger huset?

2. husets taxeringvärde?

3. husets storlek och tomtstorlek?

4. samt övrig info

Jag ringde idag banken i sökandet på information men de påstod att de inte hade någon sådan tjänst att erbjuda. De kunde tydligen söka i något bostadregister men då kostade varje sökning en massa pengar. >:(

Jag fick numret till tingsrätten i Eksjö, men har ännu inte fått tag på någon där.

Är det någon som varit ute efter liknande information förut och vet några gångbara sätt att få tag på informationen?

Tack på förhand!!

/nypon

2. C
    Medlem · Västernorrland · 274 inlägg

Ceja

Medlem

Re: Hitta ägare och annan information

Testa lantmäteriet. Om du bara får fram namnet på farbrorn så kolla med skattemyndigheten efter barn/efterlevande och kontakta dem.

Jag köpte mitt hus efter ett liknande scenario men huset hade stått tomt mycket längre och jag fick tag på sonen till den föredetta ägaren.

Lycka till :)

3. M
    Medlem · 842 inlägg

MrMagic

Medlem

Stadsbyggnadskontoret vet.... Kolla med dem. De har också tillgång till Lantmäteriets system.

4. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Enklast att gå in till berörd tingsrätt, de brukar ha datorer som man kan söka i, iaf i Norrköping. Där finns alla uppgifter du kan behöva. Annars använd www.lantmateriet.se och tjänsten "fastighetssök" men det kostar 150 kr/ sökning.

5. S
    Medlem · 8 inlägg

SKS

Medlem

För att få reda på vem som äger en fastighet tror jag att det bara är att ringa till kommunens markingenjör eller liknande.

/SKS

6. T
    Medlem · 175 inlägg

Tesa

Medlem

Du kan ringa till kommunen, har du adressen så får de fram fastighetens beteckning. Med den så kan du få fram uppgifterna du söker på www.lantmateriet.se , 50 kronor betalade jag för uppgifterna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.