Hej,
Flyttade för en månad sedan in i en helt nybyggd lägenhet. Är väldigt nöjd med det mesta förutom att jag får in oljud från mitt tak trots att jag bor högst upp. I övrigt är lägenheten väldigt bra isolerad vilket bara förstärker ytterligare när det väl börjar låta. Det som stör mest är hissen som jag hör varje gång den drar igång oavsett våning. Detta börjar mer ett duns, för att sedan bullra av motorn och sluta med ett till duns och ett högt klickande ljud. Då de fortfarande är på plats och färdigställer fastigheten har jag pratat med dem och de har kollat så att isoleringen är som den ska. Huset och mitt tak är gjort i betong. Jag bor intill hissen, men det låter även från tak i rum som inte är vägg i vägg med hissen. En intressant sak är att min lägenhet fick extra hög takhöjd (3.25m) pga vad som verkar vara en miss i ritningarna som enligt dem möjliggjorde det. Om detta kan ha något med saken att göra vet jag inte.

De borrar även nere i källaren vilket låter väldigt högt inne i min lägenhet. Det underliga är att det låter som de borrar ovanför mig trots att jag bor högst upp på våning 7. Borrljudet från källaren kommer ju gå över eftersom det fortfarande är byggarbetare som jobbar nu i en månad till framöver så det går att leva med. Men hissljudet är otroligt störande tycker jag och det känns ju som att det är något fel i isoleringen när jag hör båda dessa ljud från mitt tak och inte från ytterdörr exempelvis.

Någon som har en fundering över hur ljudet kan komma in så lätt i lägenheten och hur det kan gå att lösa? Blir tokig på att höra den gå fram och tillbaka hela dagarna nu när jag dessutom jobbar hemifrån någon månad framöver.

Stomljud från ett fastbultat hissmaskineri. Nog inte mycket du kan göra åt detta.

E etompau skrev:
Stomljud från ett fastbultat hissmaskineri. Nog inte mycket du kan göra åt detta.
Är det inget de kan avvibrera menar du? Hur brukar man annars göra? För kan inte tänka mig att det är såhär det brukar låta när man bor högst upp när hissmaskineriet i nybyggda lägenheter..

Känns helt orimligt att det ska låta så i en nybyggd lägenhet jag betalat relativt mycket pengar för. Jag har uppmätt det knäppande ljudet till knappt 45 decibel (via mobilapp, så inte jättetillförlitligt) vilket vad jag förstått är i högsta laget för engångsljud, och då är detta ändå upprepande.

Edit: Detta är en stor fastighet så finns flera trappuppgångar och de har inte fått in klagomål av någon annan som bor högst upp. Kan inte tänka mig att det låter likadant i deras lägenheter då. Så antagligen har de ju fått till det bättre där om så är fallet.

Hissmaskineriet sitter i närhet av din lägenhet och när motorn drar igång är det ofrånkomligt att det uppstår diverse ljud.
Att där skulle råda obalans eller andra fel på maskinen är föga troligt, om hissen nu är öppen för trafik.

E etompau skrev:
Hissmaskineriet sitter i närhet av din lägenhet och när motorn drar igång är det ofrånkomligt att det uppstår diverse ljud.
Att där skulle råda obalans eller andra fel på maskinen är föga troligt, om hissen nu är öppen för trafik.
Absolut låter en hiss. Men att det ska släppas in så mycket ljud som det gör tror jag inte är normalt. De ska komma och kolla på det och lyssna imorgon. Kommer inte de på nån lösning ska de ringa in en expert på akustik i byggnader så får vi se vad de har att säga.

Det är inte så att den tilltagna takhöjden i din lya från början var avsedd för ljudisolering?
Jag är inte byggnadsingenjör, jag bara gissar...?

Hur mycket låter det egentligen? Använder du arbetsmiljöverkets bullerapp så brukar den faktiskt vara förvånande tillförlitlig.
Om nu 45 dB stämmer så är det inte alls något vidare märkvärdigt ljud.
För att jämföra så får vi på jobbet väsnas såpass nattetid att bullernivån ligger på 42 dB i närliggande lägenheter och betydligt högre dagtid. 40-45 dB är även vad samtalsnivå eller riktigt tysta vitvaror ligger på.

Fotografen Fotografen skrev:
Det är inte så att den tilltagna takhöjden i din lya från början var avsedd för ljudisolering?
Jag är inte byggnadsingenjör, jag bara gissar...?
Jadu, jag har frågat dem om det men de säger att det är isolerat som det ska och att de helt enkelt "fanns plats" för det.

C C.Lundin skrev:
Hur mycket låter det egentligen? Använder du arbetsmiljöverkets bullerapp så brukar den faktiskt vara förvånande tillförlitlig.
Om nu 45 dB stämmer så är det inte alls något vidare märkvärdigt ljud.
För att jämföra så får vi på jobbet väsnas såpass nattetid att bullernivån ligger på 42 dB i närliggande lägenheter och betydligt högre dagtid. 40-45 dB är även vad samtalsnivå eller riktigt tysta vitvaror ligger på.
Låter lite märkligt.. Säker på att du inte är 10 db för högt nu i det du skriver? Ni kan väl inte bullra så att det låter lite högt som ett samtal inne i andras lägenheter nattetid? Hissen låter betydligt högre än kylskåp m.m. när den körs iallafall. Maximala ljudet verkar dessutom få vara 45 db från vad jag förstått i sovrum och vardagsrum.

Hursomhelst, ljudet låter över tvn och musik, framförallt den sista knäppen. Tror även det ljudet kan vara högre än 45 db men att just det är så kortvarigt så att appen inte hinner reagera helt. Men nej, det är ju inte högt i sig men tillräckligt för att vara enormt störande när man sitter i ett annars knäpptyst hem.

markaner markaner skrev:
Låter lite märkligt.. Säker på att du inte är 10 db för högt nu i det du skriver? Ni kan väl inte bullra så att det låter lite högt som ett samtal inne i andras lägenheter nattetid? Hissen låter betydligt högre än kylskåp m.m. när den körs iallafall. Maximala ljudet verkar dessutom få vara 45 db från vad jag förstått i sovrum och vardagsrum.

Hursomhelst, ljudet låter över tvn och musik, framförallt den sista knäppen. Tror även det ljudet kan vara högre än 45 db men att just det är så kortvarigt så att appen inte hinner reagera helt. Men nej, det är ju inte högt i sig men tillräckligt för att vara enormt störande när man sitter i ett annars knäpptyst hem.
Helt säker. Men å andra sidan hakade jag nog upp mig på siffran du skrev, det kan ju lika gärna blivit uppmätt helt galet.
Svårt att veta om det egentligen är normalt eller inte. Har själv aldrig bott i lägenhet med hiss i huset, men ofta varit på besök hos folk och vad jag kan dra mig till minnes så har alltid hissen hörts om lägenheten ligger någorlunda nära schaktet.

C C.Lundin skrev:
Helt säker. Men å andra sidan hakade jag nog upp mig på siffran du skrev, det kan ju lika gärna blivit uppmätt helt galet.
Svårt att veta om det egentligen är normalt eller inte. Har själv aldrig bott i lägenhet med hiss i huset, men ofta varit på besök hos folk och vad jag kan dra mig till minnes så har alltid hissen hörts om lägenheten ligger någorlunda nära schaktet.
Okej! Jag tror som sagt att det låter högre än vad jag mätt upp, men framförallt är det en väldigt distinkt ton som hörs genom vad man än nu gör om man inte trummar på kastruller i princip. Hursomhelst har jag inte hört hissar så här tydligt i andra lägenheter och skulle vara förvånad om detta är vad man bör räkna med. Den största anledningen för mig att bo högst upp var ju att just slippa få in ljud från personen ovanför men nu fick man en hiss som låter betydligt värre. Får se vad projektledaren säger imorgon bitti när de kommer hit! Får hålla tummarna om att de också tycker att det låter för mycket.

• Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Låter den hela tiden eller är det bara smällande kontaktorer i start och stopp? Nya hissar brukar kunna vara ganska tysta frånsett kontaktorer vid start och stopp. Men de kan också låta en del om frekvensomriktaren inte är riktigt bra inställd.

A Avemo skrev:
Låter den hela tiden eller är det bara smällande kontaktorer i start och stopp? Nya hissar brukar kunna vara ganska tysta frånsett kontaktorer vid start och stopp. Men de kan också låta en del om frekvensomriktaren inte är riktigt bra inställd.
Den låter hela tiden, men framförallt vi start och stopp.

Hursomhelst, blev väldigt mycket hissfokus. Det låter samtidigt från mitt tak när arbetarna lägger ned verktyg på marken i källaren 8 våningar under mig. Så jag är inte helt övertygad om att det är hissen i sig som låter för mycket utan det kan mycket väl vara så att allt ljud resonerar in i min lägenhet genom mitt tak av någon konstig anledning?

Magnus E K
Jag vet inte vad regler om max buller etc säger, men för mig låter det där helt oacceptabelt och jag skulle inte ge mig förrän det har åtgärdats (alternativt flytta). Har bott i två lägenheter med hiss (ej högst upp men med schaktet intill), en byggd 1974 och en byggd 2006 och hörde sällan eller aldrig något av hissen, ens när det var helt tyst i övrigt (däremot inte sällan oljud från grannars lägenheter och utifrån). I den nyare (nybyggd hyresrätt) fanns i början ett ljud som jag trodde kom från hissen men visade sig komma från en trappa inne i etagelägenheten mitt emot, och försvann helt när de drog åt några bultar som tydligen inte satt fast ordentligt.

markaner markaner skrev:
Hej,
Flyttade för en månad sedan in i en helt nybyggd lägenhet. Är väldigt nöjd med det mesta förutom att jag får in oljud från mitt tak trots att jag bor högst upp. I övrigt är lägenheten väldigt bra isolerad vilket bara förstärker ytterligare när det väl börjar låta. Det som stör mest är hissen som jag hör varje gång den drar igång oavsett våning. Detta börjar mer ett duns, för att sedan bullra av motorn och sluta med ett till duns och ett högt klickande ljud. Då de fortfarande är på plats och färdigställer fastigheten har jag pratat med dem och de har kollat så att isoleringen är som den ska. Huset och mitt tak är gjort i betong. Jag bor intill hissen, men det låter även från tak i rum som inte är vägg i vägg med hissen. En intressant sak är att min lägenhet fick extra hög takhöjd (3.25m) pga vad som verkar vara en miss i ritningarna som enligt dem möjliggjorde det. Om detta kan ha något med saken att göra vet jag inte.

De borrar även nere i källaren vilket låter väldigt högt inne i min lägenhet. Det underliga är att det låter som de borrar ovanför mig trots att jag bor högst upp på våning 7. Borrljudet från källaren kommer ju gå över eftersom det fortfarande är byggarbetare som jobbar nu i en månad till framöver så det går att leva med. Men hissljudet är otroligt störande tycker jag och det känns ju som att det är något fel i isoleringen när jag hör båda dessa ljud från mitt tak och inte från ytterdörr exempelvis.

Någon som har en fundering över hur ljudet kan komma in så lätt i lägenheten och hur det kan gå att lösa? Blir tokig på att höra den gå fram och tillbaka hela dagarna nu när jag dessutom jobbar hemifrån någon månad framöver.
Ljudet som du hör vid start och stopp från hissen är bromsarna. Beroende på fabrikat på hissen så går det i vissa fall att ställa slaglängden på bromsarna, mindre slaglängd= mindre ljud.
Hissar idag har inte längre ett maskinrum "på vinden" utan maskin och all elektronik sitter i schaktet på översta planet.
Om det inte är riktigt utfört med gummiupphängningar mm. så blir det väldigt lätt stomljud.
Om det finns fler uppgångar som är byggda på samma sätt så föreslår jag att du kollar om du får komma in hos någon granne och provlyssna.

Sedan uppfattar vi människor ljud väldigt olika,det någon kanske tycker är otroligt störande märker inte en annan över huvud taget. /Hälsningar Claes

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.