Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hindra fuktgenomslag i lällare

1. C
    Medlem · Stockholm · 129 inlägg

cykelbud

Medlem
    Hej,
    Jag håller på att gräva ur min källare. Väggarna är natursten. I ett rum står grundmuren på berggrunden som är i höjd ovan det tänkta golvet, och där kommer det in vatten. Så gör jag inget åt det utan endast putsar på så kommer det bli våtgenomslag på väggen.
    Jag har funderat på lite olika lösningar:
    1) sätta en skiva framför där vattnet får rinna ner bakom och sen in under golvet/dräneringslagret. Finns skiva som klarar sådan funkt?
    2) litet tunnt skikt typ isodrän som man putsar på och där vattnet rinner igenom och förhoppningsvis inte slår igenom. Kan bli svårt att få tillräckligt tunn.
    3) tätskikt på innerväggen där risk för genomslag finns.
    4) andra bra ideer från forumet?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    35C5DC4E-2643-434F-B9A0-6842EF402426.jpeg

6FA9DEA5-BD98-4286-99DF-F22C09C93F4E.jpeg

9FF4BCD6-E284-4AD9-897B-95C0CB20DE5D.jpeg

2. C

cykelbud

Medlem
    Jag puffar upp den här lite..... Kanske borde ändra rubriken till 'dränera på insidan'. Eller 'fuktbeständig skiva'.

För dränera på utsidan tror jag inte kommer ge önskat resultat eftersom berggrunden sluttar ner mot väggen och är i höjd ungefär där putsen slutar på bilden, och det är sprickor i berget så vatten kommer ändå att tränga in.

Så jag behöver dränera på något sätt inifrån. Gissar om jag sätter någon fuktbeständig skriv typ mineral av något slag så funkten håller sig utanför.

Någon som vet om det finns en fuktbeständig skriva som klarar att stå i vatten?

3. D
    Medlem · 66 inlägg

DerPontus

Medlem
    Jag har inget svar men ett liknande problem, så uppdatera gärna hur det går.

Ang skiva så kanske minerit är ett alternativ? Du kan ju sätta en fuktspärr typ Platon på också?

4. C

cykelbud

Medlem
    jag tror minerit kan vara det jag letar efter, tack för tipset!
    platon är nog för mjuk/böjlig för jag vill kunna putsa utanpå.

jag har en granne som har samma problem, han har dessutom dränerat utanför husväggen men vattnet tränger ändå in genom sprickor i bergrunden. där dränerade de innåt genom att sätta en isodränskiva mot innerväggen vid golvet, blev en typ 30 cm hög "sockel"-låda. det verkar ha fungerat bra. men för min del så får jag inte plats med någon så tjock dränerande skiva mot väggen, som man ser på bilderna.
    däremot ska jag har isodrän som golvisolering, och jag har egentligen inga problem med avrinningen av vattnet som kommer in, det rinner ut igen på andra sidan rummet/huset :)

5. D
    Medlem · 66 inlägg

DerPontus

Medlem
    Menade att Platon ska ligga mot vattnet, dvs på insidan som inte syns. Mot rummet till gör den ingen nytta.

6. C

cykelbud

Medlem
    nä just det, så förstod jag det också,

säg att man fäster/skruvar fast plattan mot berget/vägen (längst mot vattnet),
    så vill jag putsa innerväggen rak och då lägger man puts rakt på platonmattan som innervägg.
    det känns som att den är lite för mjuk och rörlig för att hålla för att putsen ska sitta kvar där mot platonmattan även om man nätar tex.

men kanske finns det platon i olika tjocklekar som är mer stabil.

en annan ide skulle kunna vara att sätta rostfri plåt som skiva. inte säker på att den håller mot rost för all evighet ändå bara...

7. D
    Medlem · 66 inlägg

DerPontus

Medlem
    Jag menar att du först fäster platonmatta på mineritskivan som du sedan monterar mot berget. Med platonsidan mot berget. Sen kan du putsa mm på mineritakivan - Platon är inte ett problem eftersom den sitter på andra sidan.

8. C

cykelbud

Medlem
    aha smart det skulle nog kunna fungera bra.
    det får nog bli ett litet testexperiment för att se om det lirar (y)

9. C

cykelbud

Medlem
    jag kollade med ceberit som tillverkar minerit och så här svarade de:
    "...
    VI har tyvärr inga skivor som är lämpade som putsunderlag- det fungerar inte med de skivor som Cembrit säljer i Sverige. Ingen av våra skivor är vattentät – de absorberar fukt och skall göra det
    ..."

så det låter inte helt optimalt. men kör man med platon mot berget hindrar man ju fukten därifrån. det ska ju inte vara vattentätt/fuktspärrat, bara så det inte väter på ordentligt.
    och putsen kan man ju näta så den kanske kan hålla ok ändå, i mitt fall kommer det väl endast bli runt 20-30 cm över golv som då kommer putsas och det går säkert att prima så den fäster bättre.

dock så tolkar jag det som att skivan klarar att vara i fuktig miljö över tid.

känns ändå som bästa förslaget hittills :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.