Hej,

Planerar val av spottar till arbetsbänken i köket och funderar på hide-a-lite’s Comfort G2 Tune (http://goo.gl/Of6bXm) pga de går mot lite gulare när de dimras ner (enligt reklamen). Är det någon som har någon erfarenhet av dessa?

Arbetsbänken är 3 meter och det finns 6 spotboxar på ungefär 60 cm mellanrum 50 cm ut från väggen. Den 6:e boxens centrum är endast 20 cm från väggen så den tänkte jag hoppa över.

Eftersom jag tror att det kan bli för ljust med spottar i varje box funderar jag på att köra varannan istället och det är här mina frågor kommer.

Det finns rör dragna både parallellt och i serie till spotboxarna.

a) Visst funkar det att koppla in dessa konstantströmmare parallellt eftersom det är ett 230V drivdon per spot?

b) Skulle ni kört med 3, 5, eller 6 spottar?

c) Något tips på dimmer?

Kan tillägga att jag är mindre förtjust i dimmers som surrar, flimrande lampor, och LED-lampor som ger ifrån sig ett blått eller operationssal sken :)

Peace!

Bo.Siltberg skrev:
a) Ja, 230 V, dvs konstant spänning, innebär parallell inkoppling.
b) -
c) Fråga butiken, se [länk]
Tack Bo!

Dock är LED o drivdon konstantström så borde inte dom kopplas i serie? Eller räknas det som att endast LED lampan ska kopplas i serie till drivdonet och då det endast är en lampa per drivdon så spelar det ingen roll?

Tyvärr lite vilse här.

Hej,

Vi har som sagt spottar över arbetsbänken i köket och vi är kalasnöjda med det gulare halogenliknande skenet när de dimras ner vid mys, samt med det vitare och skarpare skenet när det lagas mat.

Det enda jag kan sakna är att det i dagsläget inte verkar finns något matchande som jag kan ha under överskåpen. Lite tråkigt om det kommer vara vitt medan takspottarna är gula.

Tack för svar, det låter lovande! Får bli ett test med G2 Tune då. :-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.