Byggahus.se

Herregård färg/ . Cuprinol färg.

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!
    Jag har nu ett hus målat med:
    Herregård Maximal är en emulsionsmålning baserad på ren akryl och vattenburen alkyd. Herregård Maximal behåller glansen längre och är mera motståndskraftig mot blekning än traditionella husfärger.

Färgen var vit och fin från början men redan efter 4 - 5 år börjar den se riktigt trist ut med alger o svarta fläckar etc, då jag bor i ett regnrikt område med mycket granskog och inte så luftigt runtomkring så behövs det en färg som håller ett tag. Även bubblor på vissa ställen och avflagnat på andra ställen.

Är det någon som vet om jag kan efter att jag tvättat av fasade med målartvätt och/ eller kanske mögeltvätt behövs.
    Går det att måla med Cuprinol Täckfärg på det gamla vita? Eller någon annan Cuprinol färg som täcker ordentligt ?

Vänligen Lena

2. B
    Medlem · Nivå 10
    Vad har du för fasad?
    Stående liggande.. hyvlad lock....
    Akryl lägger sig som en plastpåse utanpå och slammad i vatten så behövs det gifter för att den inte ska ruttna i burken !
    När färgen lakats ur så får du mögel och annat.. bubblor är inlåst fukt...
    Den behöver borstas med stålborste slipas bort
    Där den sitter dåligt..
    När det gäller cuprinolfärgen så vet jag inte vad den består av då koppar inte får användas i färg längre är namnet vilseledande!

3. L
    Medlem Nivå 1
    Hej ! Jag har stående granpanel överallt som har många år på nacken.

4. L
    Medlem Nivå 1
    Locken är minst 1 dm breda.

5. B
    Medlem · Nivå 10
    Då är den antagligen sågad med skrovlig yta och behöver stålborstas...tvättas med anti mögelmedel för att mögel bubblor och lös färg ska tas bort
    Det svåra är att välja rätt färg som klarar möglet...
    Tragiskt att färgen du använde inte stoppade höll längre än 6 år....
    Vad fanns innan vattenlösliga akrylatfärgen?
    För finns det en rest av faluröd så är det rågmjölet i den som möglar?
    Är det några väderstreck där färgen fortfarande är oskadad?

6. L
    Medlem Nivå 1
    Ja det var falu rödfärg under den här vita färgen och före falurödfärg finns det en demidekk blå färg. Samt Jotun gul o brun färg. Salig blandning.
    Stålborsta och mögeltvätt. Det skall jag absolut göra. Jättebra!
    Jag har ju velat tvätta av huset under flera år men med tanke på vattenbrist o varma somrar så har jag avstått men nu ser det galet trist ut så det går inte längre att vänta.
    Södersidan, framsidan alltså har jag tvättat av lite varje år samt bättrat på flagorna och bubblorna o bytt ut vissa brädbitar, även nordväst är anfrätt o både flagar o alger o mögel. Falurödfärgen blev svarta prickar på så den var gräslig. Mycket regn här o fukt som det ju är nära Boråstrakten med granskogar o köldhål. Det frestar på färgen förstås. Jag vill inte använda Herregård färgfler gånger eller vit färg heller.
    Tänker att Cuprinol har något som kan fungera? Tack för svar. Mvh Lena

7. B
    Medlem · Nivå 10
    Då har du en massa färg på fasaden så det är enbart utseende det handlar om och möglet är antagligen damm o frömjöl på ytan...eller rödfärgens bindemedel
    Det som bryter ner färg är sol och temperaturväxlingar o fukt!
    Ljusa nyanser håller längre och skyddar träet bättre!

Tyvärr syns svartmögel på vit färg lätt men är oftast bara att tvätta av!
    De blåsor som du fått är troligen färgen under som släppt
    Lycka till jag hade inte bytt kulör utan fortsatt med akryl för en gång plast alltid plast...

8. L
    Medlem Nivå 1
    Tack jag skall noga beakta dina goda råd ! Vänligen Lena