Byggahus.se

Hempulare döms till prisavdrag för fulel!

1. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Jag har uttag under överskåpen (eller över diskbänken) i köket, och några är väldigt utsatta för värme och ånga pga spis och vattenkokare.

En av dom gick sönder under sommaren. Hade egentligen tänkt att ersätta den, men det kan alltså finnas en poäng i att låta den vara och eventuellt täcka över med lite eltejp/silvertejp. Eller så sparar jag uttaget och monterar tillbaka den inför eventuell försäljning.

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Tjaa.

Man måste se det från olika håll.

Om jag som köpare ser ditt uttag, så kan jag inte vara säker på att få igenom andra elfel som dolda senare. Men det är ju inte detsamma som att det är omöjligt, det skapar en osäkerhet.

Som säljare kan du inte vara säker på att ditt tejpreparerade uttag skyddar dig från doldafelskrav, men om en köpare senare hävdar dolt fel, så kan det tejpade uttaget vara ett argument från dig. Hur stor vikt domstolen ger det, kan du aldrig veta.

Däremot så finns ju risk att en medveten köpare ser ditt tejpade uttag, och helt korrekt inser att här kanske vi måste göra en stor elrenovering inom något år, du får ett lägre bud.

• Laddar…
  3. M
    Medlem Nivå 16
    Och de som har dåligt minne. :cool:

• Laddar…
  4. C
    Medlem Nivå 5
    Många elinstallationer utförda av elektriker är så dåliga att de anses av andra elektriker att vara hempulade. Har själv haft två elinstallationer som inte hållt måttet/följt riktlinjerna och det är alltså elektriker som installerat/ändrat.

Sen när det gäller ellagen så är det faktiskt inte förbjudet att bygga el själv hemma, det är först när den driftsätts som det blir olagligt. Om det är en elektriker som kopplar in den hempulade elen så är det denne som ansvarar för att installationen är korrekt utfört.

5. E
    Medlem · Nivå 22
    Om man "bygger" hemma med avsikt att det ska spänningssättas är det olagligt oavsett vem som spänningssätter. Och man kan aldrig bli ansvarig för en elinstallation som någon annan utfört, lika lite som att man i efterhand kan godkänna en installation.

6. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    Jag fattar inte vart ni springer på alla de här kassa elektrikerna? Alla (kanske runt 10 stycken) jag stött på privat och i mitt yrkesliv har varit utmärkt duktiga på sitt jobb.

7. P
    Medlem · Nivå 13
    Fast det där är väl en sanning med modifikation. Ellagen lägger ju allt ansvar på anläggningsägaren, oberoende av vem som gjort installationen. Det är ju elbranschens stora frikort.

EDIT:

Saxat härifrån:

"Det är du som husägare som enligt lag är ansvarig för att dina fasta elinstallationer är säkra och inte utgör risk för olyckor eller skador. Till sådana installationer räknas utrustning som används permanent på en och samma plats, till exempel ett uttag i köket och elledningar i väggarna."

Sen är ju den eviga frågan; har någon, någonsin, straffats för brister i en elinstallation? Trots att det varje år säljs mängder av hus med bristande elinstallation. Lagen är en papperstiger för att skrämma vanligt folk att ge f*n i elbranschens levebröd.

Redigerat 22 aug 20:48
  8. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Nej, det är en väldigt vanlig missuppfattning. Elsäkerhetslagen och tillhörande föreskrifter och förordning är tydliga. Är det en starkströmsinstallation så är det själva installerandet som är olagligt. Det kan inte tvättas bort genom att en elinstallatör sedan kommer och kopplar in sista kabeln.

Det är många som försöker med massa spetsfundigheter som att man spikar upp EKK på väggarna för högtalare som elektrikern sedan råkar använda som starkströmskabel. Det är tramsigt. Acceptera lagstiftningen för vad den är. Intentionen är mycket tydlig.

Om man vill installera el hemma, gör det. Jag bryr mig inte. Se till att göra ett bra jobb bara så att frågan om vem som installerat aldrig blir aktuell. Stå för det ni gör, försök inte förklara bort att det är ett lagbrott, för det är det.

9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nope, du har faktiskt helt fel. Se elmont's inlägg. Det går att brodera ut lite till, men som kortversionen sett så är det bra.

10. Fairlane
    Medlem · Nivå 11
    Nästan 12000 kronor för boende för arbetare? Ok, det är ju ingen stor del av det hela, men de hantverkare jag har anlitat har haft eget boende som inte fakturerats mig. Ok, om man bor så långt ifrån närmsta elfirma att det är billigare med övernattning, men det känns inte troligt.

• Laddar…
  11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Tilägg; arbeta istället för att ändra lagstiftningen, ligg på alla politiker du kan !!!

Jag vill att lagen ändras, moderniseras till att passa ett modernt rättssäkert samhälle. Nuvarande lagstiftning är en dinosaurie, som dessutom blir kontraproduktiv vad gäller elsäkerhet.

12. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Ja, jag borde lagt till det.

Lagstiftningen är helt undermålig och bör ändras, men den är vad den är nu. Om man informerar folk om exakt hur knäpp den är finns möjlighet att driva opinion för att ändra den till något mer rimligt. Om man bara säger att man kan fixa det genom att få godkännande i efterhand (vilket man för tydlighets skull alltså inte kan) så blir incitamentet mindre att faktiskt ändra lagen.

13. Pen
    Medlem · Nivå 9
    Yrkandet bifölls inte heller:

Då det även genom övriga åberopade fakturor och N.N. uppgifter inför tingsrätten framgått att det polska företaget utfört ytterligare arbeten på
    fastigheten som inte utgjort åtgärdande med anledning av felen, kan det inte anses
    styrkt att dessa kostnader är har uppkommit med anledning av åtgärdande av felen som
    är aktuella i detta mål. Yrkandet i vad det avser dessa kostnader kan därför inte vinna
    bifall
    .

14. B
    Medlem Nivå 1
    Såklart upp till var och en om man känner att det är viktigt ur ett moraliskt perspektiv att erkänna misstag eller fusk för allt annat än moraliska försäkringsbolag.
    Men tänker ändå att det är viktigt att "folk" förstår vikten av att ALDRIG medge fel och fusk i kontakt med myndigheter eller myndighetslika verksamheter som försäkringsbolag.
    Om man vill slippa stora ekonomiska förluster vill säga.

• Laddar…
  15. B
    Medlem Nivå 1

Mycket klok konklusion, på två sätt.

1, Riksdag och regering skall representera folket, givet grundlagen "All makt utgår ifrån folket"
    Det finns givetvis inget stöd för att man ska kunna dömas till brott för att man drar en ändamålsenlig kabel ut med väggen i stället för att bygga hela el-system med diverse förlängningskablar som är mycket farligare.
    Lagstiftningen saknar alltså helt legitimitet.

2.
    Det nuvarande systemet gör att folk ogärna söker hjälp. Det motverkar en öppenhet och ger istället att potentiellt farliga hemmadragningar/hemmapulade installationer förblir just hemliga.
    Hade det varit lagligt att göra själv kunde man gjort det, sen om man vill eller är osäker kan en yrkesman göra en övergripande besiktning på en timme istället för hela jobbet på säg 30 timmar.
    Som det ser ut idag, förhindrar lagstiftningen denna lösning vilket gör att farliga installationer inte upptäcks.

• Laddar…