Byggahus.se

Hemnet inför avgift för annonsering av bostad

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    • Svara
  2. E
    Anonym
    Skrivet av: Nimhed

Hmm, är Sveriges största bostadswebbplats i ekonomisk kris, eller giriga? Inte vet jag, men det är klassiskt att när man anser sig inneha monopolet är det dags att casha in. Framtiden får väl bestämma om detta är chansen för en konkurrent att ta marknadsandelar. Tyvärr heter väl den konkurrenten blocket, vilket ju inte är en kämpe mot monopol.

• Svara
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: Hasse

Betalar man inte redan det i mäklaravgiften? Privatpersoner kan väl inte lägga in objekt på Hemnet?

• Svara
  4. E
    Anonym
    Skrivet av: Krille

Det är väl egentligen inte konstigare än att man betalar för en annons i tidningen. Vill man synas får man väl vara beredd på att det kostar en slant.

• Svara
  5. E
    Anonym
    Skrivet av: KnockOnWood

Hoppsan, skall mäklarna få en utgift på 600 kronor nu?

Jag har alltid trott att mäklarna betalade för Hemnets tjänster,
    liksom de har betalat för tidningsannonser.

Men jag tycker det låter billigt!
    En motsvarande tidningsannons, med tjogtals med bilder, planlösningar och kartor hade väl gått på flera tiotals tusen kronor, kanske mer ändå.
    Per dag alltså.

Och 600 kr blir ju kanske 1% av vad vi får betala mäklaren.

Internet is da shit!

• Svara
  6. E
    Anonym
    Skrivet av: D

Fakturan skickas direkt till säljaren från Hemnet.. Mäklaren är inte inblandad i den här kostnaden.

• Svara
  7. E
    Anonym
    Skrivet av: KnockOnWood

D

Va?
    Det är väl beställaren som betalar. Dvs mäklaren för det mesta.

• Svara
  8. E
    Anonym
    Skrivet av: Thomasx

Som säljare kommer jag kräva av mäklaren, till vilken jag betalar ett minst sagt saftigt arvode, att alla kostnader för annonsering skall ingå i arvodet precis så som det alltid gjort. Mäklaren kommer inte få tillstånd att dra på sig kostnader för vilka jag faktureras separat inom ramen för sitt uppdrag, precis som det alltid varit. Inget konstigt med det.

Men som sagt, vi får hoppas att det blir en öppning för konkurrens

• Svara
  9. E
    Anonym
    Skrivet av: Thomas33

... o så får mäklaren 300Kr av Hemnet för att de annonserat hos dem!

• Svara
  10. E
    Anonym
    Skrivet av: D

Knockonwood: Nej, den här kostnaden går direkt till säljaren från Hemnet.. Just för att den inte ska påverka mäklarens marginal. Det jag tror kommer hända i en konkurrenssituation är att man kommer få betala mäklararvode-600kr där nettokostnaden blir 300kr för mäklaren.

• Svara
  11. E
    Anonym
    Skrivet av: Skaraknallen

Korkat drag av Hemnet! När Hemnet framöver inte visar 100% av utbudet väljer sökande att titta söka bostad på andra sidor. Booli mfl. Själv har jag en bevakning på Hittahem.se Här får jag också information om en del villor som är på gång men ännu inte fotograferats.

• Svara