Byggahus.se

Hemnet flaggar för höjda priser för privatpersoner

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 242 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. H
    Medlem · Karlskrona · 7 051 inlägg

huggan

Medlem
    Snacka om sjuk prismodell. Varför ska annonsen kosta mer för att huset kostar mer?

Ja jag vet om hur många mäklare sätter sina priser, men det är ju lika sjukt.

3. P
    Medlem · uppland · 385 inlägg
    och vad är motivering till att höja priset? Girighet?

4. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 902 inlägg

pelpet

Medlem
    För att man kan!

Hemnet har ju i princip monopol på bostadsannonser, och att bara ha en intressent till som är med och bjuder kan ge tiotusentals kronor i högre slutpris så det är rationellt för säljare att betala.

5. M
    Medlem · Västmanland · 142 inlägg

MrTim

Medlem
    Så blir det när ägaren är en koncern, när ett av företagen går back måste man väga upp det i ett annat företag. Blocket är väl ett lysande exempel på det.

6. G
    Medlem · Västra Götaland · 924 inlägg

gusvo085

Medlem
    Är detta inte en förhandlingsfråga med mäklaren? Man borde ju kunna kräva att hw!net ska ingå i ordinarie arvode....

7. C
    Medlem · 14 311 inlägg
    Om jag förstod det rätt gällde prishöjningen endast den som annonserar själv utan mäklare.

8. engs
    Medlem · Östergötland · 1 635 inlägg

engs

Medlem
    Det är väl t.o.m så att mäklaren får del av avgiften du betalar till hemnet och ökar mäklarens totala arvode med någon hundring?
    Var uppe på tapeten inför förra höjningen.

9. M
    Anonym

MB1234

Anonym
    Varför fokusera på sådana här småpengar? Lagfartskostnaden är ju också dyrare på dyrare objekt trots att det rimligen inte är dyrare för Lantmäteriet att handlägga ett torp i avfolkningsbygd än en villa i Storstockholm. Men det är ju bara ett monopol ?

10. 1
    Medlem · Stockholm · 4 087 inlägg

123abcPremiumikon: Sverige

Medlem
    Jag har svårt att se att denna prishöjningen ger säljaren någon ekonomisk smäll.
    Om jag utgår från utgångspriset så är annonseringskostnaden inte speciellt mycket.
    Hoppas bara att det inte leder till mer dumpade utgångspriser.
    Ägarfrågan kan jag förstå att det gör att det känns lite galet men det är trots allt rätt små belopp.

11. Enk Projektet
    Medlem · Uppsala · 5 900 inlägg

Enk Projektet

Medlem
    Används ens Hemnet fortfarande...dom publicerar ju flera dagar senare än Blocket Bostad gör....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.