I vinter blir det betydligt dyrare för den som vill annonsera sitt hus på Hemnet.
Du kan läsa artikeln här: Hemnet flaggar för höjda priser för privatpersoner
998 läst · 10 svar
998 läst
10 svar
Hemnet flaggar för höjda priser för privatpersoner
-
På konsumentens sida · 3 242 inlägg 3 sep 2015 12:49
-
3 sep 2015 14:16 #2
Snacka om sjuk prismodell. Varför ska annonsen kosta mer för att huset kostar mer?
Ja jag vet om hur många mäklare sätter sina priser, men det är ju lika sjukt. -
Medlem · uppland · 385 inlägg 3 sep 2015 14:34
-
3 sep 2015 14:49 #4
För att man kan!
Hemnet har ju i princip monopol på bostadsannonser, och att bara ha en intressent till som är med och bjuder kan ge tiotusentals kronor i högre slutpris så det är rationellt för säljare att betala. -
3 sep 2015 22:05 #5
Så blir det när ägaren är en koncern, när ett av företagen går back måste man väga upp det i ett annat företag. Blocket är väl ett lysande exempel på det.
-
3 sep 2015 22:07 #6
Är detta inte en förhandlingsfråga med mäklaren? Man borde ju kunna kräva att hw!net ska ingå i ordinarie arvode....
-
4 sep 2015 07:16 #7
Om jag förstod det rätt gällde prishöjningen endast den som annonserar själv utan mäklare.
-
4 sep 2015 07:42 #8
Var uppe på tapeten inför förra höjningen. -
4 sep 2015 20:24 #9
Varför fokusera på sådana här småpengar? Lagfartskostnaden är ju också dyrare på dyrare objekt trots att det rimligen inte är dyrare för Lantmäteriet att handlägga ett torp i avfolkningsbygd än en villa i Storstockholm. Men det är ju bara ett monopol ?
-
4 sep 2015 20:35 #10
Jag har svårt att se att denna prishöjningen ger säljaren någon ekonomisk smäll.
Om jag utgår från utgångspriset så är annonseringskostnaden inte speciellt mycket.
Hoppas bara att det inte leder till mer dumpade utgångspriser.
Ägarfrågan kan jag förstå att det gör att det känns lite galet men det är trots allt rätt små belopp. -
Medlem · Uppsala · 5 900 inlägg 5 sep 2015 05:545 sep 2015 05:54 #11
Används ens Hemnet fortfarande...dom publicerar ju flera dagar senare än Blocket Bostad gör....
Liknande trådar
-
Måste vi betala för annonsen på Hemnet?
Köpa & Sälja hus -
Elsäkerhetsverket flaggar för att fler borde kontrollera sin elanläggning
Artikelkommentarer -
Ingves flaggar för fördubbling av räntan
Artikelkommentarer -
Hållare för brandsläckare i hemnet?
Inredning -
Mäklare tar dubbelt betalt för Hemnet.
Köpa & Sälja hus