Flyttade in i en ny lägenhet, och hade en elektriker över som skulle dra ett eluttag åt mig (hyresvärden vägrade stå för det) och han noterade hur konstig denna knapp på väggen var. Vad gör knappen? Tänder taklampan. Han sa att jag skulle passa mig att tända den med fuktiga händer och ta det med hyresvärden. Nyfiken som jag var öppnade jag upp detta uttag och hittade denna koppling. Nu till min fråga, om jag anmäler detta till hyresvärden kommer jag få skit för att jag öppnade upp knappen för att kolla? Blir det som att jag "letar efter fel" eller dyl? Har satt tillbaka den som den var innan.
Det är uppenbart att det där är ett hemmabygge även utan att lossa den.
Nja. Strikt sett är Själva brytaren inget hemmabygge, utan det är snarare monteringen som avviker från normen. Må så vara att den har en annan formfaktor tänkt för andra tillämpningar, men det gör den inte olaglig eller farlig i den där monteringen. Brytaren kan mycket väl vara både godkänd för 230 volt och ha en IP68-klassning. Jag har monterat sådana panelbrytare i utsatta miljöer på tung industri. Så visst kan det vara helt okay om än en udda användning av produkten men man skall inte måla fan på väggen i onödan,även om det givetvis bör bytas mot en för ändamålet anpassad brytare. Om inte annat för den estetiska aspekten.D Daniel 109 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Som sagt själva brytaren är nog OK. Men monteringen ser inte OK ut. Klon som skall hålla fast den i dosan ligger för nära den oskyddade lödningen.
Dick lite svårt att se på bilden.
Dick lite svårt att se på bilden.
Klicka här för att svara