9 545 läst · 71 svar
10k läst
71 svar
Hemmabio i trädgården - välj rätt projektor, duk, sittplatser och belysning
På konsumentens sida
· 3 459 inlägg
Lagom till årets hemester har vi skapat en riktig bio i trädgården. Här guidar vi dig till vilka produkter du kan använda och hur vi gjorde steg för steg för att ordna en hembio utomhus.
Du kan läsa artikeln här: Hemmabio i trädgården - välj rätt projektor, duk, sittplatser och belysning
Du kan läsa artikeln här: Hemmabio i trädgården - välj rätt projektor, duk, sittplatser och belysning
Renoverare
· Stockholm
· 17 706 inlägg
AndersMalmgren
Renoverare
- Stockholm
- Medlem dec 2013
- 17 706 inlägg
- 18 421 gillningar
- 2 790 bilder och filmer
Finns väl ingen bra projektor med 5k lumen
min JVC DLA har tex 1800. Får bli en laser projektor då, men de kostar ju norr om 500k 
Edit: JVC have samma projektor som jag har i laser utförande, den har 3k
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3900560
Edit: JVC have samma projektor som jag har i laser utförande, den har 3k
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3900560
Redigerat:

Nissens
Husägare
· 10 560 inlägg
Känns rätt konstigt att ta ut tv i trädgården. Om alla grannar gör på det viset så är det slut på lugnet… betydligt bättre att skapa en fin hemmabio inomhus, blir både bättre bild och ljud.
Och man stör ingen dessutom…
Och att flytta ut ljudanläggningen i trädgården samtidigt som man säger att man inte skall störa grannarna går ju inte. Flyttar man ut ljudanläggningen så stör man grannarna…
Och att flytta ut ljudanläggningen i trädgården samtidigt som man säger att man inte skall störa grannarna går ju inte. Flyttar man ut ljudanläggningen så stör man grannarna…
Ja, jag skulle vilja säga att den här tanken kan funka nånstans i Norrland eller så. Här i Skåne tex finns troligtvis inte ett enda hus som ligger så att man inte hade stört någon granne med biovisning med rejäl bas. Vid midnatt dessutom. Skrikiga ungar hörs nog cirka 500 meter och skällande hund typ en kilometer. En bra stereo kan nog slå en hund.
Renoverare
· Stockholm
· 17 706 inlägg
AndersMalmgren
Renoverare
- Stockholm
- Medlem dec 2013
- 17 706 inlägg
- 18 421 gillningar
Äh vi brukade köra detta på somrarna när jag bodde hemma på 90 talet. Var mysigt. Och projektorerna på den tiden hade inte mer än kanske tusen lumen. Man fick vänta tills kl var 12 och börja titta 
Vi hade en barco CRT på den tiden. Tog ett tag kalibrera varje gång man flyttade den
Vi hade en barco CRT på den tiden. Tog ett tag kalibrera varje gång man flyttade den

Nissens
Husägare
· 10 560 inlägg
Vad tyckte grannarna om att lyssna på det då?AndersMalmgren skrev:
Administrator
· Skåne
· 7 540 inlägg
Marlen Eskilsson
Administrator
- Skåne
- Medlem jun 2001
- 7 540 inlägg
- 11 950 gillningar
- 1 525 bilder och filmer
Vi hade väldigt lågt ljud på så att det inte hördes in i huset. Killarna tittade till sent på natten igår och jag hörde inget när jag skulle sova, trots att jag har fönstret öppet.Nissens skrev:
Känns rätt konstigt att ta ut tv i trädgården. Om alla grannar gör på det viset så är det slut på lugnet… betydligt bättre att skapa en fin hemmabio inomhus, blir både bättre bild och ljud.Och man stör ingen dessutom…
Renoverare
· Stockholm
· 17 706 inlägg
AndersMalmgren
Renoverare
- Stockholm
- Medlem dec 2013
- 17 706 inlägg
- 18 421 gillningar
Ja, är man självupptagen och inte bryr sig om andra så är ju livet oerhört mycket enklare. Du tyckte säkert det var mysigt. Frågan är om dina grannar som låg vakna och svor över ungjävlarna som kör stereon i trädgården mitt i natten tyckte det var så himla mysigt.AndersMalmgren skrev:
Själv skulle jag inte få för mig att ens köra stereon på hög volym inomhus med fönsterna öppna och hundratals meter till grannarna. Hänsyn heter det. Men jag vet att det verkligen inte är alla som lider av den åkomman.
Administrator
· Skåne
· 7 540 inlägg
Marlen Eskilsson
Administrator
- Skåne
- Medlem jun 2001
- 7 540 inlägg
- 11 950 gillningar
- 1 525 bilder och filmer
Man ska ha låg volym. Har man bra högtalare så hörs det tillräckligt ändå eftersom du sitter så nära. Grannarna eller resten av familjen inne i huset störs inte.

Nissens
Husägare
· 10 560 inlägg
Jo, men jag tänkte mer att det hade varit intressant att höra grannens version.AndersMalmgren skrev:
Själv har jag byggt en hemmabio inomhus, och en del av njutningen med det är att kunna ha biolikt ljud, alltså bra kvalitet och rejäl volym. Skulle jag flytta ut det i trädgården så hade grannsämjan haltat ordentligt…
Renoverare
· Stockholm
· 17 706 inlägg
AndersMalmgren
Renoverare
- Stockholm
- Medlem dec 2013
- 17 706 inlägg
- 18 421 gillningar
Såklart en annan grej, jag är mer bildfreak än ljudfreak men har en bra ljudanläggning också.Nissens skrev:

Nissens
Husägare
· 10 560 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 17 706 inlägg
AndersMalmgren
Renoverare
- Stockholm
- Medlem dec 2013
- 17 706 inlägg
- 18 421 gillningar
Projektor är det bästa du kan ha, OLED ger helt fel känsla. Jag har denna projektor (för inomhusbruk).Nissens skrev:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4943645
Riktigt bra projektor med fint tryck.

Nissens
Husägare
· 10 560 inlägg
Jo, jag vet att projektor kan bli bra, men de som är bra funkar oftast inte i en privatekonomi…AndersMalmgren skrev:
Projektor är det bästa du kan ha, OLED ger helt fel känsla. Jag har denna projektor (för inomhusbruk).
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4943645
Riktigt bra projektor med fint tryck.