7 647 läst · 34 svar
8k läst
34 svar
Hemligt knep: Så höjde Petter loftet i sitt attefallshus
min stora favorit är fortfarande
https://maxattefall.se/
han har verkligen tänkt tycker jag
Dock kan jag inte se att toaletten skulle klara handikappkrav.
https://maxattefall.se/
han har verkligen tänkt tycker jag
Dock kan jag inte se att toaletten skulle klara handikappkrav.
Takhöjderna är enligt Boverkets bygg regeler.S surfarn skrev:En finurlig herre. Jag hade aldrig hört talas om väggsystemet men det verkar ju riktigt modernt och bra! Tycker till och med att det passar med pvc fönster till ett sånt här hus, något jag annars inte är så förtjust i. Utseendemässigt med proportionerna ser det ut som ett stort hus i liten förpackning. Jag undrar dock vem som kräver 2,4 meters ståhöjd i köket, och varför det går bra med lägre i badrummet?? En annan fråga är om det är våtutrymme med golvbrunn under trappan?
Det är golvbrunn undertrapoan intill tvättmaskinen.
Taket är tunt 160 mm sandwich element med expanderat skum. Dessa elemt är självbärande.TRJBerg skrev:
Med normal trä stomme so skulle det krävas 350-400 mm för samma isoleringsförmåga.
Motsvarande trä stomme med glass ull skulle behöva vara i samma tjocklek för motsvaranden isolerförmåga enligt de beräkningar jag gjorde innan.Johannes Carlsson skrev:Vet ju inte exakt. Men gissar att han har byggt med H+H cellblocket 275, 365mm så U=0,22.
[länk]
För ett såpas litet hus med en LLVP så spelar trögheten liten roll och man hade med fördel kunnat bygga tunnare väggar med lägre u-värde med annat byggsätt.
Starta en tråd och PMa en länk om du vill bolla ett eget projekt
Men huvudtanke var ett hus som skall tåla att stå med endast frostskydd längre perioder utan organiskt material i stommen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 537 inlägg
Är det lättbetong rätt igenom så är det något sämre u-värde än motsvarande tjocklek i billigaste glasullen. För det är väl inte block med kärna av PIR? Fasaden tillkommer ju och bygger en del extra om man kör ventilerad träpanel jämfört med tunnputs direkt på block.P Petter Forsen skrev:
Det går utmärkt att bygga i trä för det ändamålet också, spelar inte så stor roll för helheten.
Produkter som diskuteras i tråden