Tjena.
Jag och min fru har nyss flyttat till vårt första hus, vi bodde tidigare i lägenhet.

Nu vill jag hjälpa henne att känna sig säkrare när hon är hemma själv, eller ska komma hem för kvällen och jag inte är hemma.
Jag är inte intresserad av en larmlösning med månadsavgift (tänk 300kr/månad i 10 år = 36 000)..

Jag har kollat på lite olika märken, Yale easy fit, gigaset elements, fibaro, nån z-wave sak.

Om vi säger att jag vill ha följande:
-Centralenhet
-Rörelsevakt 3st
-Rökdetektor 4st
-Kamera 4st
-Magnetkontakt 7st
-Siren 1st inne, 1st ute
-Yale doorman
-Yale elektronisk dörröga
-Styra lampor via vägguttagadapter 6-8st
-Möjlighet till full styrning via mobilen samt se livestream (eller ta bilder) av kameran
-Gärna trådlöst

Budget som sagt runt 15-20 000.

Så har ni något tips? Jag ser mig själv som en händig person så installationen löser jag själv 👍

EDIT: la till antal enheter.

Redigerat:
  • Gilla
JoHLo
  • Laddar…
Om du kan tänka dig välja bort kravet på integration av Yale doorman, så klarar Siemens/Vanderbilt SPC 4320 med lite tillbehör resten av funktionerna galant.Yale doorman är det mig veterligen bara Verisure som kan integrera. Och Verisure kan du inte få utan månadsavgift. Möjligtvis kan även dörrögat bli ett bekymmer, men det beror på hur du vill ha det integrerat.

gol skrev:
Om du kan tänka dig välja bort kravet på integration av Yale doorman, så klarar Siemens/Vanderbilt SPC 4320 med lite tillbehör resten av funktionerna galant.Yale doorman är det mig veterligen bara Verisure som kan integrera. Och Verisure kan du inte få utan månadsavgift. Möjligtvis kan även dörrögat bli ett bekymmer, men det beror på hur du vill ha det integrerat.
Vad jag får fram av denna texten så kostar inte styrningen av yale doorman någonting, men du måste köpa en liten styrbox från verisure, men appen är gratis. Dörrögat är inte uppkopplat, så det hade inte behövt stå med..
http://www.bauhaus.se/yale-doorman-bundle-vit.html?gclid=CJTtyffTu8kCFQ_gGwodtrMO4Q

Husägaren87 skrev:
Vad jag får fram av denna texten så kostar inte styrningen av yale doorman någonting, men du måste köpa en liten styrbox från verisure, men appen är gratis. Dörrögat är inte uppkopplat, så det hade inte behövt stå med..
[länk]
Jo det är korrekt, men du kan då inte få det integrerat med larmet utan det blir en helt separat app för Yale doorman.

gol skrev:
Jo det är korrekt, men du kan då inte få det integrerat med larmet utan det blir en helt separat app för Yale doorman.
Det är ok, sätter magnet på ytterdörren så den ändå är "med" i larmet så att säga.

Nån som har erfarenhet av Yale hemlarm?

Finns även möjlighet att beställa verisure, få det monterat, sen säga upp det med 3 månaders uppsägningstid, sen är det mitt. Då är doorman styrt tillsammans med larmet.

Redigerat:
Har kollat runt och fastnat för Fibaro med grunden i home center 2.

Det här med insatser i brytaren, får de plats bakom en vanlig brytare i en dosa? Och kan jag både tända brytaren med den och att den fungerar som en sensor när jag tänder själv?

Möjligheten verkar oändlig då den inte är bunden till något eget märke.

Har nån kopplat ihop yale doorman med fibaro/z-wave?
Finns det knappsats för att stänga av larmet eller allt är app baserat? Tänker mest på svärföräldrarna 😉

Tacksam för svar 😊

Redigerat:
RilleRock
Om utgångspunkten är att din fru skall känna sig säker så hade jag utgått från ett riktigt larmsystem som är dedikerad för uppgiften då z-wave inte kan uppnå tillräckligt hög driftsäkerhet för ett inbrottslarm och sen utökat med hemautomation på detta system och inte tvärtom.

• Gilla
Jb Kv och 1 till
  • Laddar…
RilleRock skrev:
Om utgångspunkten är att din fru skall känna sig säker så hade jag utgått från ett riktigt larmsystem som är dedikerad för uppgiften då z-wave inte kan uppnå tillräckligt hög driftsäkerhet för ett inbrottslarm och sen utökat med hemautomation på detta system och inte tvärtom.
Nyfiken på vilket sätt z-wave inte har tillräckligt hög driftsäkerhet för att agera larm?

D
Antar att den inte uppfyller några krav som normalt ställs på riktiga larm. Det är en hel del tester och certifiering som krävs. Kanske kan fungera i praktiken ändå, men ingen som vet!? I och för sig ska du ju ha trådlöst och då är det kanske inte så relevant med driftsäkerhet.

Min tanke är mest att kunna se om någon har varit inne medans vi har varit iväg. Frun vill kunna komma hem utan att överraskas av en inbrottstjuv. Oddsen att magnetkontakten + rörelsevakten + eventuell kamera skulle sluta fungera samtidigt är ganska små. Sen tanken att smartifiera hemmet väger tungt, att hon ska kunna trycka på en knapp innanför dörren, eller på mobilen, så tänds huset upp.

D
Googlade lite snabbt så någon kan säkert rätta mig, men det verkar som z-wave sätter 20min för polling, och har väl ingen detektering av störsignal inbyggd, så teoretiskt är det ju bara att störa ut systemet och gå in och ut utan ens den kommer rapportera larm. Så nej, om det är larm ni prioriterar så börja med Larmet som Rille säger...

Stämmer. Klar nackdel. Dock har väl ex. Verisure inte heller störsändare?

Har själv köpt Z-Wave pylar och tänker likt TS.

Inte kopplat in allt men hade hoppats att Z-wave är driftsäkert och tillräckligt som larm för oss.

Okej.
Om vi säger såhär då.
Vilket larm finns idag med dessa kriterier:
1: Ingen månadsavgift
2: Trådlös installation
3: Möjlighet att koppla in Z-wave på en utgång, så när man larmar på/av så kan man styra scener
4: det räcker med magnetkontakt och rörelsevakt
5: ska larma till telefon (eller om detta går via utgången och Z-wave)

Asså.. Jag förstår att ett riktigt larm är mer säkert, med batteri backup och så, men jag vill ändå ha ett Z-wave system och hade hoppats att det hade räckt.

Kommer även köpa yale doorman med verisure smartlock om detta går att få ihop på nått sätt..

Detta hittade jag på ett forum:
"Larmintegrering (via Larmpanelen) i Fibaro Home Center 2:
För att integrera externa larmsystem i Fibaro System, krävs två Relay Switch 2x1,5 kW (FGS221)-moduler.
• tillkopplings- / frånkopplingsingång på larmets central ansluts till O1 och O2 på första FGS221-modulen

• Larmstatus, dvs larmat / avlarmat-utgången på larmets central ansluts till S1 och S2 ingångar på den första FGS221-modulen.
• larmande utgång (larm utlöst / ej utlöst) på larmets central ansluts till O1 och O2 på den andra FGS221-modulen.

Mvh,
Gröna Hus"

Redigerat:
MLA79 skrev:
Angående störsändare:
[länk]

Om man inte kan lita på sitt larm kvittar det ju att trådlöst är smidigt och enkelt att installera...
Och jag kommer inte köra trådbundet, så då kvittar det kanske om det är larm eller Z-wave, om det ändå går att störa ut.. Z-wave har dock ingen inbyggd backup, så om antingen strömmen eller fibern slutar fungera så slutar det systemet också att fungera, medans larm kör batteri och GSM. Eller? 😕

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.