Jag har ett stort problem med myndighet som säger att allmänheten får vistas nära vår hemfridszon.
Jag tror att de har fel.
Jag vill ha dispens för ett nytt bryggdäck (redan bygg, syns på PDFt) bredvid brygga som har dispens.
Jag tycker att man kan se det som en utökning av befintlig brygga. Men stort NEJ.
Ca 40% av däcket ligger på land. Sjöbod har dispens.
Hur många dispenser á 13 000kr ska man behöva ha på 60kvm?
Jag behöver hjälp! Blir galen på myndighets stelbenthet.
Behöver förmodligen juridisk hjälp.

BirgitS
V vinteg skrev:
Jag har ett stort problem med myndighet som säger att allmänheten får vistas nära vår hemfridszon.
Allmänheten får inte vistas i hemfridszonen men på allt utanför den. Det är ju själva betydelsen av hemfridszon. Alltså får de vistas nära hemfridszonen.

• Gilla
Workingclasshero och 23 till
  • Laddar…
Om strandskyddsdispens har tidigare meddelats så lär också en tomtplatsbestämning gjorts. Hur ser den ut jämfört med din bild?

Utökning av befintlig brygga kan innebära en mer än begränsad utökning av hemfridszonen, vilket är skäl nog för att strandskyddsdispens inte ska beviljas. MÖD-praxis är väl också att hemfridszonen inte kan anses sträcka sig ut i vattenområdet, så områden markerade 1-5 lär allmänheten ha rätt att röra sig på.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
tommib
Är sjöboden en bostad?

Om den inte är det så har jag svårt att se att något av det där är hemfridszon.

• Gilla
Jonas_123 och 12 till
  • Laddar…
Karlia
Vi har hus ca 15 m från vatten, äger stranden. Trots det får vi inte bygga en till brygga utöver befintlig. Vi har dragit det hela vägen, olika argument - omöjligt.

Allmänheten har inte tillträde hos oss, det ligger ensligt på en udde. Trots det ska allmänheten ha tillträde om de så önskar.

• Gilla
Andhe7
  • Laddar…
Med gällande lagstiftning får man räkna med att ingen byggnation är tillåten inom 100 m från vattenlinjen samt 100 m ut i vattnet. Den befintliga får stå där såvida den är uppförd med dispens eller uppförd före 1974. Tjänremännen på Länstyrelsen är benhårda.
Att få nya dispenser verkar vara omöjligt.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
harry73
1 till 5 är utan tvekan ok att vara på, men även på 6 har jag svårt att se hur passerande i båt eller på is ska känna igen det som hemfridszon

• Gilla
mattoys och 1 till
  • Laddar…
harry73
Sedan tror jag inte att dit stora problem är att det ibland kan finnas en skridskoåkare som äter fika på din brygga.
Jag misstänker att ditt egentliga problem är att du inte har tillstånd att utöka din brygga och därför behöver riva den.

• Gilla
Polyester och 10 till
  • Laddar…
V vinteg skrev:
Ja

V vinteg skrev:
Jag tror att de har fel.
Du har fel

V vinteg skrev:
Jag vill ha dispens för ett nytt bryggdäck (redan bygg, syns på PDFt) bredvid brygga som har dispens.
Okej

V vinteg skrev:
Jag tycker att man kan se det som en utökning av befintlig brygga. Men stort NEJ.
Du behöver dispens för att utöka en bryggas storlek

V vinteg skrev:
Ca 40% av däcket ligger på land. Sjöbod har dispens.
Spelar inte särskilt mycket roll

V vinteg skrev:
Hur många dispenser á 13 000kr ska man behöva ha på 60kvm?
En som gäller det man vill bygga

V vinteg skrev:
Jag behöver hjälp! Blir galen på myndighets stelbenthet.
Ge upp, riv utbyggnaden, du kommer sannolikt inte nå framgång, ägna livet åt annat än att vara arg på myndigheterna.

V vinteg skrev:
Behöver förmodligen juridisk hjälp.
Du kommer få mycket bättre hjälp om du lägger upp handlingarna,

1. nuvarande dispens(er) och äldre gällande beslut
2. detaljplan om så finnes
3. myndigheternas beslut

Annars är det mest en gissningslek

Alternativt tar du detta till en jurist med risk för att det blir pengar i sjön.

• Gilla
Staffan_V och 17 till
  • Laddar…
Du säger att det röda är hemfridszon. Vem är det som gjort den bedömningen och enligt vilka kriterier?
Var ligger bostadshuset? Behövs mer överblick för att uttala sig.
Finns det beslut om tomtplatsavgränsning?
Baserar dispensen för sjöbod och brygga sig på att de ersätter äldre byggen på samma plats eller på att de ligger inom tomtplatsen? Det är inte givet att de ligger inom hemfridszon bara för att de har strandskyddsdispens.

• Gilla
Jonas_123 och 5 till
  • Laddar…
C
R Räknenisse skrev:
Du säger att det röda är hemfridszon. Vem är det som gjort den bedömningen och enligt vilka kriterier?
I väntan på svar från TS kan man kanske dra till med en gissning att den utritade s.k. hemfridszonen i själva verket är den fastställda tomtplatsavgränsningen? Hemfridszonen är väl mer eller mindre abstrakt och inget man fastställer på en karta på det där sättet?
Och poängen är väl att man bara kan söka dispens inom tomtplatsavgränsningen?

• Gilla
Fartland och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
I väntan på svar från TS kan man kanske dra till med en gissning att den utritade s.k. hemfridszonen i själva verket är den fastställda tomtplatsavgränsningen? Hemfridszonen är väl mer eller mindre abstrakt och inget man fastställer på en karta på det där sättet?
Och poängen är väl att man bara kan söka dispens inom tomtplatsavgränsningen?
Kanske, om det ligger ett hus precis vid överkanten på bilden.
Men bryggan borde inte kunna vara hemfridszon när vattnet ligger utanför TS fastighet. Brukar man rita in det i tomtplatsen ändå?
Nej, hemfridszonen kan ju variera efter förutsättningarna i situationen också. Det är ju inte ett tillträdesförbud, bara en begränsning av omotiverade och oproportionerliga störningar.

Tack för all input.
Här är info som gör frågan mer komplett. Se bif PDF 221125
Jag ska försöka svara på alla frågor imorgon.

tommib
Varför lägger du in detta som PDF? Det är irriterande att behöva öppna en annan fil. Lägg in bilderna och texten direkt istället

• Gilla
0jsan och 9 till
  • Laddar…
harry73
Kan du inte göra en flyttbrygga som du förtöjer utanför sjöboden?
Framförallt om du kan montera utombordare på den är det ju en båt.

• Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.