Hej!

Har ett hörn i källaren på ca 10kvm jag tänkte göra om till en hemmabio.
Vill skapa en bättre ljudkomfort och ett mer mysigt rum.
Samtidigt vill jag nog inte bygga en vägg utan tänker mig en "ridå" av typ veckat scenmolton (eller annat tungt tyg) som man kan dra upp och dra för.

Tänkte också bygga en gubbe där tak möter vägg i hela källaren pga det är en springa där ljud kommer igenom våningarna sedan gipsa hela taket med dubbelgips.

Tänkte först på installationstak men då det redan är ca 220cm i tak vill jag behålla all höjd jag kan få.

Setup
Källare
ca 10kvm
Parkettgolv
Träpaneltak
Huset är nydränerat och dubbla isodrän omger källaren.
En vägg gips resten betong.

nkYKoUc38cMw_lhLFGDv9_xrWebx-UqBD3WJMW_9eqHksyM0s9RNU7WkHp9jKXPtdejhGtaisBnqXRxZpnHrH8WmMVhoGXEYU2yfbSEDoq4Owyp_iaTvkSl0HPpbpxcfhzxlrXCmJoJqRRuw82OpFO9sQHcOJhRpLfTiOe7C2uRVhWChqD0WlZ3C0SqWVf7FdCNpR2cjGA0wEm7zZVGiRLhQ7HsF44s68FMm2PO7-X6wbJhsb310DbF2MlGY1TEm5xfQoa4cNYfEZ69mtiZF02xKr2jGByv42h3LU8YksNI-mul2qyl3L3LoGoXCxN37AfmHczzXiL8P939hRegq30qtIYHAjNtqI-b-gSgyD_nyYHuwY1yat7EZTOTVQdjNxtOWOv8JUIAbRppJPAK5vvWPII8iOcqFxQo0BOJX9i85DVKQwg4xUeb0UpjJ-4D0YdTbBPj_1q8_A9bkyB38vGV4lM5Wb647PKAz6kC7YwxShTQYMxNzPsJ74GEFtAIGblum0RwNNasBTDalpCXnWFKpZioE4xsm-uar4gAGhxV303ymOCwm-S5OGijUt3soQuvpl2C46Pi5wtY8TwJZ6uSrPw-V0yRiW0Vq8LLqjOj_tTW891bwT2yhUIdswNNz7u2mp0LHpeessjoVy8LfaK2ggjowq3p9A44vnZXijsGBUVv5GEj3Dc8JeVWBLi6g2ooLUU4ZW03bt0vvp3zqpJSY=w1730-h1297-no
Här tänker jag att man bygger på befintliga gipsväggen isolerar och sätter osb och gips då bakom denna vägg är ett badrum.

Källarrum med parkettgolv och träpaneltak markerat med röd ram för omvandling till hemmabio.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tilltänkta delen är inom den röda ramen. Beklagar all röra på bilden men temporärt.

wgTPXCZWx3HXt-odr6h8OvdDraOv5uaSk5mXjD4zCWJtDJet8ThpbZP8JKBq9OBVLmUOZZ5q159uF96kMcZRmXn9h4y6ZTLmCstUFBta-lys49ialMfHY-5-G_nM7VhkAySzcKemrMJh0kPx01nTPbQ54u12O9y871O_GrBTkW9ULE35a1Eq7WN6KBGnIDm3nI-jq4wad6i8-XfnHCrqmVeLrJCvro0xw68DP4nch5WDE4L1WcB6eN61r840Pj6kETsk6ZsssgJQmcR_wZqLidUPb_fsSdCjKqKgKvzAWjmwH4qPvSjrL8Rb0UXBadUEDUFRFKz0Jvk4lqEYl_j39Mz9sl2kLXf_q4DSy3lLHd5DXK95kZMVq18UIZugm5PGmsMA04tIH5omj8gDGvx3p3nywiHKB2TgAknefZOVEyqh20n56Zp64cohnxGIV3JvnwVaz4CXre02m-whmaXFmib8vB2Pn7iwh35BWux7QqeqKWFF4gO3ZBXqJQClSmEwmCqMd9yaLpAmFb0D52k1rfWkXdCef3HMTMJJzihyLu9dubMv6PQm4YCkjgFjLKxOFTjXV_9pl7wJ5qt16kOo8ONIAFtMhtv5uCom5gcj-fIuimEcXYo4XxvGaNvgvtlGgYHTAf_X5NQWc2BJkvHvKUA1zAi_UnBrl9PsKyPwMnkTkUUN8eVfp4hB2Iv6PtF5AbX5KYuvLCrK3UTgpXN0Hxo0=w1730-h1297-no
Annan vy från rummet, vägg eller skynke/tyg som skärmar av?

All input på hur jag kan få detta bättre är jag tacksam för.

PS Möblerna på bilden ska nog med största sannorlikhet bytas ut.

Stomljudet kommer du nog inte ifrån när det sjunger i baskaggen.

Det jag hade gjort varit att försöka få ner klappeko med hjälp av ljudabsorbenter.

• Gilla
robber
  • Laddar…
Bra att fundera på är placeringen av subwoofern. Den ska helst inte vara instängd (låter burkigt); ej nära väggar, fönster/glas (de låter konstigt när de skakar) eller rör (vibrationerna låter då mycket på andra våningar).

Ska du ha surround-högtalare så fungerar de bäst bakom soffan, så du skulle kunna planera för att skjuta den närmare TVn. Subwoofern kanske till höger om soffan ut från väggen en bit så det står lite öppet i rummet.

Då borde det inte krävas lika mycket ljudisoleing (som jag inte kan lika mycket om). Och om det ska dit större högtalare, ställ in dem som "small" på receivern så all bas kommer från subwoofern...

• Gilla
robber
  • Laddar…
TAck för inputen.

Tanken nu är att ta det i beaktningen samt köra en ca 1-2dm luftspalt mot väggarna och hänga ned tungt tyg.

Detta för att få ned resonans men också få det mer mysigt.

/rob

För ljudkomfort i rummet är det inte isolering i form av absorption som är lösningen utan snarare diffusion. Det handlar om att skapa fler ytor som ljudet studsar mot för att dämpa rumsklangen och skapa en bättre lyssningsmiljö. Gardiner kan lösa det till viss del men även tjocka gardiner är lite väl tunna för att behandla ljud under 1,5 kHz. Skulle rekommendera att du sätter upp diffusionsskivor (sådana räfflade eller äggkartongsformade skivor) på väggen bakom gardinerna. Skivorna behöver inte täcka hela väggen, utgå från höjden man kommer lyssna i. Går även att bygga egna i trä eller sätta upp bokhyllor osv, syftet är att skapa flera ytor för att sprida ut reflektionen av ljudet.

Basen behandlas effektivast i hörnen med basfällor samt att ställa subwoofern på någonting som minskar vibrationer, typ skumdynor. Takhöjden vill man behålla så mycket som möjligt även för ljudets skull.

Det går att nörda in ordentligt och beräkna exakt hur rummet kan behandlas optimalt med hänsyn till hela frekvensspektrat men det är överkurs. Generella riktlinjer är att minska antalet stora parallella ytor samt rätvinkliga hörn.

Det du inte kommer kunna undvika helt är stående vågor i basen. De uppstår pga rummets dimensioner och upplevs olika beroende på var i rummet man lyssnar. Lyssna dig fram för att hitta bästa placeringen för soffan.

• Gilla
robber och 1 till
  • Laddar…
Fått upp färg nu, tänkte först ha gardin mot den vita väggen men de kommer att bygga så mycket i detta lilla utrymme så funderar på att köra absorbenter likt illustrationen.
Tanken är att få bort det vita (diffusionsöppen yttervägg i källare så vill inte måla över)

Tankar om det?

Renoveringsprojekt med mörkbetsade tak, ljus golvunderlägg på trägolv, stege, rör och diffus öppen yttervägg. Bild på svarta ljudabsorbenter för väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du limmar upp absorbenterna direkt på väggen..så tar du väl bort diffusionsfunktionen mera jmf med tunnt draperi/gardin eller högtalartyg?🤔

Roga1337 Roga1337 skrev:
Om du limmar upp absorbenterna direkt på väggen..så tar du väl bort diffusionsfunktionen mera jmf med tunnt draperi/gardin eller högtalartyg?🤔
Jo sant tankevurpa där :)

Någon som kan föreslå ett tyg och vart jag köper det? Ska sitta veckat så luftspalt blir det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.