Byggahus.se

Hemautomation: Är detta möjligt?

1. L
    Medlem · Nivå 11
    Net är väl också elektrisk !

2. E
    Medlem Nivå 5
    Nej den går på gengas. :)

• Laddar…
  3. B
    Medlem Nivå 8
    Köpte en Tellstick Net ikväll, och har suttit med det lite nu. Måste säga att jag inte är helt förtjust...

Fördröjningen som blir när man ska stänga av/på är inte helt optimal i min mening, men inte hela världen.

Det som är värre är att när jag trycker på ON på en utav de tre lampor jag kopplat in så tänds den på ca vart 4e tryck, samma sak vid avstängning. Denna lampa är drygt 7m från Tellsticken, och det enda som är i vägen är två stycken gipsväggar.

Läste någonstans att man skulle kunna göra så att vid varje tryck på På-knappen så skulle man kunna få så att signalen sänds ett par gånger extra (antagligen för att motverka att lampan beter sig som min). Dessvärre minns jag inte var jag läste det och har heller ej hittat det i inställningarna nånstans, någon här som vet kanske?

Spelar det någon roll vilka mottagare jag har?
    Köpte dessa idag på Clas Ohlsson:
    http://www.clasohlson.com/se/Fjärrströmbrytarset-3-pack-Nexa/36-4602

Mvh

4. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    När du skapar/redigerar schema så klickar du på advanced settings så utökas rutan ed det du efterfrågar.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ImageUploadedByByggahus.se1377470367.552270.jpg

Vi har Tellsticken i källaren (betongväggar ytter/inne), inga problem med att tända/släcka.

Dom problem som vi har haft är att temp/fuktgivarna (har fem stycken) inte alltid kändes av, mycket beror antagligen på vilken kanal dom ligger på, har nu ändrat några så nu blir det bara någon gång ibland som dominor hänger med, tar upp till 30 min innan det uppdateras med nya värden, tidigare kunde det ta flera timmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ImageUploadedByByggahus.se1377471229.119356.jpg

5. B
    Medlem Nivå 8
    Demmpa: Tack!

Du/någon som testat magnetkontakterna som finns att köpa? Skulle vilja ha så att om någon kontakt bryts medan jag inte är hemma så får jag ett meddelande på telefonen eller ett sms el dyl. Möjligt?

6. A
    Medlem Nivå 2
    Liten tänk på vad gäller NEXA-prylar:
    Om du använder prylar som går i learn-mode när de blir strömsatta kan du få lite udda betéende efter strömavbrott, speciellt om du också har närvarosensorer.
    Effekten kan bli att lampor tänds och släcks lite varstans i huset när man rör sig.

// Assar

7. B
    Medlem Nivå 8
    Kom nyss hem, och där var bara 2 av 3 lampor tända. Alla på samma schema i Telldus Live

8. B
    Medlem Nivå 8
    Var och bytte Tellsticken mot en ny, och nu verkar det fungera bra.

En sak jag inte riktigt förstår dock, och det är hur man får in sensor värden från en Viking termometer i Tellsticken?

9. B
    Medlem Nivå 8
    Den dök upp av sig själv :)

10. N
    Husägare · Nivå 12
    Sånt gillar vi :)