Byggahus.se

Hem-övervakningssystem till smartphone, vad köpa?

1. D
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Vad ska man köpa? Känns som att jag endast behöver kunna koppla alla övervakningsdetaljer till min smartphone och skita i det här med larmcentral och väktartjänst osv. Jag kan lika gärna ringa själv tänker jag?!

Så om jag vill köpa alla grejer, men sköta dem själv, vilket system skall man köpa?

Jag vill ha:

1. App till iPhone dit jag kan se realtid vad som händer i huset any time samt styra larmet av/på osv.
    2. Manövercentral som ser vettig ut med 2xtag och kod för att larma på och av.
    3. Ljudlarm
    4. Rörelsedetektorstyrd film+bildkamera (trådlös) som tar bilder och skickar i mail + pushnotis till iPhone
    5. Dörrsensorer (4st) som skickar till app samt ger ljudlarm
    6. Rökdetektor som ger ljudlarm och skickar till iphone.

Den skall gå via mitt bredband där hemma tänker jag, och innan tjuven hinner störa ut radiosignalen i huset eller stängt av strömmen till bredbandet, skickat mig bilder av vederbörande.

Finns detta?

2. F
    Medlem Nivå 6
    Kanske powermaster -10 kan uppfylla dina önskemål?

Kommer själv köpa det larmet via en firma på västkusten. kan skicka PM ifall du vill veta mer.

Det har inbyggd GSM modul och kan kompletteras med IP modul. Att bara köra via bredband rekommenderas inte då det räcker att bryta strömmen i elskåpet (som oftast sitter utanför på fasaden). Det slår ut bredbandet ifall du inte har någon ups backup.

3. F
    Medlem Nivå 6
    Förövrigt anser jag att du är helt rätt ute med att skippa dyra bevakningsfirmor ;) Hellre en initial större kostnad än att kasta pengar efter dem år efter år.

4. F
    Medlem Nivå 9
    Jag skulle nog rekommendera att separera kameraövervakningen från larmet. Utvecklingen på kameror går så pass snabbt och det är inte säkert att du vill ha kameror överallt du har IR till larmet och vice versa.

Har du en hyfsat modern NAS så går det ofta att köra NVR programvara på den, annars kan jag tipsa om det utmärkta programmet BlueIris (använder det själv) som är Windows-baserat NVR med bra stöd för olika kameramärken. Har själv en blandning av SD och HD kameror från tillverkarna D-Link, Tenvis och Escam.

För mig är fördelen med IR med inbyggd kamera är om man har larmövervakningstjänst där de använder bilderna för verifiering.

När det gäller larm så har jag inte mycket att tipsa om då jag själv använder Verisure som i dagsläget inte verkar gå att köpa utan larmcentral och väktartjänst.

5. D
    Medlem Nivå 2
    Precis så jag tänker. Dessutom verkar många firmor ta ut en grundpaketsavgift, så väldigt mycket dyrare blir det nog inte ändå i initieringsskedet.