Byggahus.se

Heltäckningsmatta på betonggolv (biorum)

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej! Har så smått börjat planera för mitt nya projekt - ett biorum - i källaren och funderar på hur jag ska lösa golvbiten. Rummet är på 13kvm och har ett hyfsat plant betonggolv idag. Eftersom takhöjden redan är låg )205cm) vill jag ha ett så tunt golv som möjligt samtidigt som jag behöver dämpa rummet för att få bra akustik. Heltäckningsmatta är väl därför det enda alternativet. Men vad ska man tänka på? Antar att man inte kan lägga en heltäckningsmatta direkt på betongen?

En annan fråga ang heltäckningsmattor, hur bra är en sådan idag? Är det svårt att hålla rent?

2. P
    Medlem Nivå 6

Re: Heltäckningsmatta på betonggolv (biorum)

Lägg typ platon blå golv plast unders, den ventilerar och ger viss svikt. Lägg därefter ett laminatgolv. se till att ha bra luftspalt mot väggen och sedan luftad lister.

Heltäckningsmatta i källare är inte att rekommendera. Lägg istället en stor matta på golvet för att få mys faktor.

plexi

3. M
    Medlem Nivå 2

Varför är det inte bra med heltäckningsmatta i en källare? Finns det inga speciella heltäckningsmattor som passar i källare? Laminatgolv lär ju bli väldigt kallt (har inte råd med golvvärme) och är inte så bra ur akustiksynpunkt med tanke på att det ska bli ett biorum.

4. P
    Medlem Nivå 6

I princip är alla källare är fuktiga, heltäckningsmattor kan man inte ta ut och lufta och tvätta därför rekommenderar jag att inte ha det i en källare. Klinker är det bästa alternativet tykcer jag men det är ännu kallare.

Vill du ha heltäckningsmatta så gör så här.

Platon blå golv plast eller likvärdig, tror Mataki har en variant, sedan golvgipsskivor. eventuellt någor som göljer skarvarna och därefter din heltäckningsmatta. Glöm inte de ventilerade listerna samt att ha väl tilltagen distans för mattan mot vägg.

plexi

5. yonna
    Medlem · Nivå 15

Du kommer att få en väldigt 'muggig' källare med heltäckningsmatta hur du än gör. Men visst kan vi förstå att akustiken är viktig för dig. Klinka golvet (inte större klinker än tex 20x20 så att grundfukten kan försvinna uppåt). Köp tunn heltäckningsmatta i syntetmaterial dvs överhuvud taget inget ull i mattan och välj en sort som inte har alltför tjock gummerad botten. Beställ mattan i flera delar med kantning. När rummet inte används vänder du successivt upp mattorna för luftning ... och lägger ner dem när ni skall ha filmafton.

Innan du kostar på rummet alltför mycket kan du faktiskt göra ett test: köp en heltäckningsbit på ca 2x2 m och låt den ligga på källargolvet under någon månads tid - gärna med någon möbel ståendes på mattan. Gör det helst innan du kör igång värmen i källaren. Kolla därefter om du känner någon fukt - den minsta antydan till fukt på golv eller i mattan är negativ.

6. P
    Medlem Nivå 1

Jag har heltäckningsmatta i ett rum i källaren och det är helfräscht. :)
    Jag har bott där i knappt två år och mattan var nylagd innan vi flyttade in. Vet inte vad som är under, platon eller så, men jag tycker det är helt OK. Alltid varmt och skönt att gå på. Mattan är av den nya typen, alltså ganska kort "lugg". Inte sån som jag minns fanns i mitt pojkrum då jag växte upp på 70-talet. Distanser sitter bakom golvlisterna för att ventilera.
    Jag kommer att installera min hemmabio i rummet och behåller mattan för att få bra dämpning.
    Har inte märkt av några fuktproblem, lukt eller "muggighet" under dessa år. Hoppas att din hemmabio blir bra. ;)

7. G
    Medlem Nivå 2

Hej!

Nålfilt funkar tydligen fint att lägga direkt på betonggolv. Det har ingen "tät" undersida. Däremot tror jag ju inte den skall limmas utan bara ligga löst.

Det kan ju va nåt att undersöka iaf!

Lycka till.

Mvh Andreas

8. K
    Medlem Nivå 2

Jag håller också på att bygga hemmabio i ett källarrum med betong på alla sidor och 215 cm i takhöjd, dvs inte de bästa förutsättningar vad gäller akustik. Rummet används även som lekrum mm så det är inte helt ägnat åt film och musik.

Så här gör jag med golvet; blå platon + masonitskiva + tunn träparkett (körsbär) => total bygghöjd 18mm. Sist men inte minst några stooora (6-9 kvm) persiska mattor köpt billigt på annons, mörkröda med rätta biokänslan. Träparkett är ett måste då jag inte kan med laminat; kallt, hårt och allmänt människofientligt.
    Golvet + mattor bör fungera tillräckligt bra vad gäller akustiken. Övriga åtgärder är akustikplatta Ecophon Focus B limmat i taket, några gömda basfällor/absorbenter gjorda av markisolering, textilier mm på väggarna.

Jag har provlyssnat några hembiorum och de heldämpade är så klart trevliga att se på film i men när man slår av filmen känns det som man sitter i en madrasserad cell på psyket... Alla ljud bara försvinner. Eftersom vi skall ha rummet även till annat vill jag hellre ha mer naturlig ljudmiljö.
    Några tips för detta är att undvika parallella hårda ytor (bryt upp med möbler, bokhyllor, textilier, akustikplattor mm), sätta nån absorbent (om det går) bakom högtalare, både front och surround.

Men viktigast av allt; lyssna själv och lita inte på alla (inklusive undertecknad...) som säger hur man 'måste' göra.

9. J
    Medlem Nivå 1
    Jag googlade när jag skulle byta heltäckningsmatta i källaren o läste mig till att det finns nya som "andas"
    Huruvida det sämmer osv vet jag inte men funkar bra i vår källare iaf som visserligen är kruttorr i betongen.
    Hittade min på http://www.ruugs.se/
    Vet att inlägget är gammalt men tänkte det kanske hjälper nån som googlar sig hit :)

• Laddar…