Byggahus.se

Heltäckningsmatta i källare

1. J
    Medlem · 39 inlägg

jarviklas

Medlem
    Hej jag funderar på olika alternativ till golv i framtida inredd källare. Klinker eller laminat med golvvärme hade kanske varit snyggast och skönast men det låter en aning omständigt, riskfyllt, dyrt osv att gräva ut källaren och isolera och lägga golvvärme etc. Risk när man gräver verkar finnas för bärigheten i konstruktionen samt risk att det är blött om man gräver ner en bit, och att man måste dränera för att fortsätta (vilket jag inte tänkt annars).

Det enkla, billiga och säkra sättet verkar vara att lägga en heltäckningsmatta som är avsedd för källare som "andas" osv.

Är det någon som har erfarenhet av detta och hur det känns? Problem som jag ser med den lösningen är kanske att det ser lite oinrett ut, att det ändå blir rätt så kallt på golvet/kall känsla tillsammans med putsade väggar. Men bra eftersom jag inte behöver göra några stora ändringar som kan orsaka fuktproblem osv.

Jag har tänkt att montera radiatorer i alla rum isåfall så värme ska man väl kunna få tillräckligt ändå.

Finns det några uppenbara nackdelar med den lösningen jämfört med ett isolerat golv med klinker/laminat om man kan leva med utseendet av heltäckningsmatta? Jag tänker mig en tunn, typ nålfiltsmatta, snarare än en mjuk svampig.

2. H
    Medlem · Dalarna · 1 103 inlägg

Hammarfall

Medlem
    Jag har en matta i trapp och "hall", som tidigare ägare lagt dit. Jag tänkte riva bort det det första jag gjorde men det var torrt och fint under och nu har det gått två år utan problem (oisolerad platra, 30-tal). Det är varmt på golvet och tror inte att den andas, men är osäker. Den är lite svårare att få ren från byggdamm, men funkar kanon med grovdammsugaren. Risken är väl att det blir för tätt och blött, men då är det bara att slita ut den.

3. J
    Medlem · 39 inlägg

jarviklas

Medlem
    Ok låter ju lovande! Sen kom jag på att en del verkar köra med sisalmatta också i källare. Det kanske också är ett alternativ som känns mer inrett än grå heltäckningsmatta.

4. H
    Medlem · Dalarna · 1 103 inlägg

Hammarfall

Medlem
    Det är bara att prova sig fram. Jag tycker inte att det är så dumt med min svarta. Mycket beror ju på hur man gör med väggar och andra detaljer. De får gärna ha mer färg för enmer inredd källare

5. possum77
    Medlem · 12150 · 515 inlägg

possum77

Medlem
    Jag lade in en svart, genomsläpplig matta i källaren i mitt förra hus byggt 1953. Det funkade kalas, blev varmt om fötterna och såg snyggt ut till en rimlig kostnad. Tänk på att minsta ojämnhet känns genom mattan så man bör flytspackla golvet först om det inte är tillräckligt jämnt vilket gamla källargolv sällan är. Man bör också fräsa bort evt golvfärg innan man lägger den, annars fastnar fukten under färgen.

6. L
    Medlem · Västerbotten · 73 inlägg

lofe

Medlem
    Vi har haft en balkongmatta/altanmatta/konstgräs i vår 40-talskällare. Har funkat kanon. Den har små gröna "fötter" under och andas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.