Hej,
Jag håller på att bygga om vårt fristående garage från 1985 till ett inrett utrymme avsett för hembio. Garaget är tilläggsisolerat och har en vind som är hyfsat tilltagen med ca 20cm sågspån som isolering.
Betongplattan verkar vara ganska fri från fukt då jag har gjort en del tester med byggplast. Satte in en luft-luftvärmepump för några veckor sedan och luftfuktigheten ligger på ca 47% med 15 grader.
Jag har fått så många olika rekommendationer på hur golvet ska byggas. Alltifrån platonmatta med 10cm isolering på flytande golv till att helt enkelt bara lägga en syntetisk heltäckningsmatta på betonggolvet. Det är det senare alternativet jag helst vill gå med då det helt enkelt är det billigaste. Eventuell fukt kan då ta sig upp genom mattan och ventileras ut. Utrymmet som ska inredas är inte stort och är på ca 18kvm. Ventiler finns i garageporten och ytterligare kommer att sättas upp i motsvarande vägg längst bort i garaget.

Vet att detta är lite knapphändig info men tar gärna ditt råd.

Vi la en sån matta på vårt källargolv. Känns som ett inrett rum efter det. Alternativet var att bila upp golvet, isolera och lägga golvvärme och ny platta. Känns inte som att det hade varit värt det.

• Gilla
iqraul
  • Laddar…
Det verkar som om du redan fått två bra alternativ.
Platonmattan med isolering är ju något som jag hade rekommenderat om ni skulle gjort det till ett sovrum där man tillbringar väldigt mycket tid och. där bra luftkvalité är ett absolut måste.
En syntetisk matta eventuellt kompletterad med en ångtät folie under borde kunna fungera tillräckligt bra för en hemmabio där man tillbringar begränsat med tid.

• Gilla
iqraul
  • Laddar…
Charlotte Andersson Charlotte Andersson skrev:
Det verkar som om du redan fått två bra alternativ.
Platonmattan med isolering är ju något som jag hade rekommenderat om ni skulle gjort det till ett sovrum där man tillbringar väldigt mycket tid och. där bra luftkvalité är ett absolut måste.
En syntetisk matta eventuellt kompletterad med en ångtät folie under borde kunna fungera tillräckligt bra för en hemmabio där man tillbringar begränsat med tid.
Tack!
Ångtät folie, vad tillför den? Blir det som en fuktspärr? Och vad händer då med eventuell fukt?

ecb182 ecb182 skrev:
Vi la en sån matta på vårt källargolv. Känns som ett inrett rum efter det. Alternativet var att bila upp golvet, isolera och lägga golvvärme och ny platta. Känns inte som att det hade varit värt det.
Tack! Hur länge har ni haft den lösningen? Och hur hög luftfuktighet har ni i utrymmet?

I iqraul skrev:
Tack! Hur länge har ni haft den lösningen? Och hur hög luftfuktighet har ni i utrymmet?
3 år. Rummet är en del av en (dränerad) källare. När jag tejpade plast på golvet innan detta blev det ingen fukt i plasten. Under delar av året är det naturligt hög luftfuktighet i källaren men vi har en luftavfuktare som går i tvättstugan som också ligger i källaren.

• Gilla
iqraul
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.