Byggahus.se

Heltäckande matta

1. Blixt
    Medlem · 2 inlägg

Blixt

Medlem
    Hej. Jag har nyligen köpt ett hus uppe i dalarna från 1905 och dom som bott där innan har lagt inn heltäckande matta i trappen upp till övervåningen, när jag skulle ta bort mattan så upptäckte jag att dom hade limmat fast mattan och min undran är att: Hur får jag bort limmet + gummit som har släppt från mattan, det sitter stenhårt ? Hjälp...

2. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem
  3. L
    Medlem · 475 inlägg

Lurvnos

Medlem

Re: Heltäckande matta

Är det för mjukt att slipa, vilket det brukar vara, gäller skrapa. Vanliga färgskrapor kan man använda i hörn osv, men för ytorna är det bra med rejälare grejor.
    Barkspade, och även ett yxhuvud med specialskaft har jag sett nyttjas.  Nåt med skaft för tvåhandsfattning så man kan stå upp å få rejält med kraft bakom. Ett steg per kväll är ungefär vad man hinner. Så om två veckor är du stolt och nöjd, och har fått så ohemult stora arm- och ryggmuskler att du behöver köpa nya skjortor  ;D

Tillägg: Välkommen till forumet!

4. Blixt
    Medlem · 2 inlägg

Blixt

Medlem

Re: Heltäckande matta

Hej. Tack för tipset :) Har precis kommit hem från Dalarna och har kämpat i 1 vecka och kommit halvvägs och då har jag använt tre kants skrapa och stämm järn men det där med yxa har jag facktiskt inte tänkt på. Tack iallafall. Mvh. Stefan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.