Byggahus.se

Heltäckande matta på klinkergolv (med golvärme) ?

1. J
    Medlem Nivå 2
    Jag håller på att bygga en hemmabio i källaren och planerar att ha heltäckande matta på det befintliga klinkergolvet. Golvet är uppvärmt med vattenburna värmeslingor.

Frågan nu är om det är någon risk med att lägga denna heltäckande matta direkt på klinkergolvet. Det känns i varje fall som att det inte ska vara några problem eftersom mattan släpper upp luften och värmen ifrån golvet...

Finns det risk för fukt under heltäckningsmattan och därmed risk för lukt och mögel?

/Jonas

2. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Re: Heltäckande matta på klinkergolv (med golvärme

Inte så länge du har golvvärmen på.

3. J
    Medlem Nivå 2

Golvvärmen går naturligtvis 24 timmar dygnet om (så länge nu inte termostaten stänger av den p.g.a. att det är för varmt i rummet).

Anledningen att jag tvekar lite är att klinkergolvet aldrig upplevs som varmt eller ljummet men samtidigt aldrig kallt.

Termostaten kommer förmodligen också att stänga av mer sällan efter det att heltäckningsmattan lagts då heltäckningsmattan nog (?) isolerar värmen en hel del.

Med andra ord, jag kan lungt lägga in heltäckningsmattan och sova med gott samvete på nätterna? :)

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Japp.

5. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Japp! Du kan t.o.m. ligga på heltäckningsmattan. ;)

6. J
    Medlem Nivå 2

Hehe! Okej, skönt att höra ;)

Tack för svaren grabbar.

/Jonas

7. yonna
    Medlem · Nivå 15

Nja ...

Du bör nog hålla koll under sommarhalvåret då du inte kör med golvvärmen dvs ha en hörna som du kan lyfta upp då & då. Många heltäckningsmattor har en gummerad undersida; försök att välja en matta som inte är så väldigt tjock.

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Klart man har golvvärmen på på sommaren..... 8)

9. yonna
    Medlem · Nivå 15

Tja, alla härinne är jun'te kapitalister ;)

10. J
    Medlem Nivå 2

Hej igen och tack för alla svaren.

Den matta jag har kikat på hittills är en Tarkett Seduction som har en filtliknande baksida.

Golvvärmen går hela året runt. Som jag förstått med vattenburen golvvärmen så ska den alltid gå, inte just för värmen på sommarhalvåret utan för att hålla cirkulationen av vattnet 24/7, och så ser jag till att det förblir.

Mattan kommer enbart att vara tejpad med dubbelhäftande tejp vid ingången till rummet så jag kommer med lätthet att kunna lyfta och glutta under mattan i tid och otid (förmodligen allt för ofta) ;)