Nu är jag heligt förbannad och måste dela med mig av min upplevelse och undrar om fler än vi råkar ut eller har råkat ut för liknande.

Vi har enskilt avlopp med tömning av slam och tömningen av denna har fungerat smärtfritt under många år.
Till slambrunnen är det sedan flera år tillbaka uppmätt ett maxavstånd om 50 meter där kan de ställa slambilen och dra en slang ner i brunnen utan problem. De har också fått en fastighetskarta där de ser vart de kan/ska dra slangen.

Vid den senaste tömningen var det helt snöfritt och tömningsbilen kunde stå precis vid vårt garage där uppfarten mycket väl rymmer deras stora bil utan problem och från det avståndet är det maximalt 50 meter ner till brunnen med slanglängd ner i brunnen inräknat. MEN vid den senaste tömningen ändrar de nu helt plötsligt avståndet till över 50 meter trots att inget har förändrats, varken huset, vårt garage, slambrunnen eller vägen har flyttat på sig. Rent djävulskap tycker jag.

Detta gjorde mig lite förbannad och jag har nu bestridit deras faktura där de vill ha extra betalt för vad?
Jag har skickat nya kartor och gjort en extra kontrollmätning, allt är som förut. Max 50 meter slang behövs ända ner i brunnen från uppställningsplatsen.
Enligt tömningsreglerna ingår 20 meter slang i kostnaden, vi debiteras sedan tidigare ytterligare 3x10m extra, dvs totalt för 50 meter slang för vår tömning, nu läggs de på ytterligare x -antal meter utöver dessa 50 meter bara för att "de kan"- göra så, jag menar att det verkar vara lätt att dra ut lite extra slang "bara för att man kan".

Tycker det är en tråkig utveckling där man som "konsument" alltid är den som ska betala mer och mer för tjänster som redan är sockrade med höjda priser.
I samtal med receptionen så säger de att tömmaren inte verkar vara intresserad av att ta kontakt med mig för att visa hur de själva tänker när de mäter det "nya" avståndet. Nu har jag skickat nya kartor där jag markerat avståndet, max 50 meter med slang inräknat ner i brunnen men det verkar som att det alltid är kunden som ska vara den som ska göra rätt för sig, väldigt konstigt. Är det bara så att man ska betala och se glad ut?
Det verkar som om det är för enkelt att fakturerar godtyckligt hit och dit bara för att "de kan".

Jag vet inte hur många gånger jag gått med markerat rep, måttband och nitiskt gjort nya mätningar om och om igen för att förstå hur de tänker, man blir förbannad!

Kan det ha att göra med var på bilen slanganslutningen sitter, eller hur nära 50 meter är det?
Jag tänker om de använt en anslutning på höger sida, men nu har annan bil med anslutning på vänster?

Vi har suttit i samma situation när det gällt leverans av bulkpellets, där vi också debiterats för extra slang. Vilket ibland har berott på hur lastbilen parkerat. Svaret då har varit, att chauffören bara noterar hur många extraslangar han använt. Och ovanpå det så har möjligheten att anmärka på pelletsens kvalité upphört vid behov av extra slang.

Farstatjej90
Har de faktiskt använt längre slang eller använt samma längd på slang men debiterat annorlunda?

R
N Nordsjö skrev:
Nu är jag heligt förbannad och måste dela med mig av min upplevelse och undrar om fler än vi råkar ut eller har råkat ut för liknande.

Vi har enskilt avlopp med tömning av slam och tömningen av denna har fungerat smärtfritt under många år.
Till slambrunnen är det sedan flera år tillbaka uppmätt ett maxavstånd om 50 meter där kan de ställa slambilen och dra en slang ner i brunnen utan problem. De har också fått en fastighetskarta där de ser vart de kan/ska dra slangen.

Vid den senaste tömningen var det helt snöfritt och tömningsbilen kunde stå precis vid vårt garage där uppfarten mycket väl rymmer deras stora bil utan problem och från det avståndet är det maximalt 50 meter ner till brunnen med slanglängd ner i brunnen inräknat. MEN vid den senaste tömningen ändrar de nu helt plötsligt avståndet till över 50 meter trots att inget har förändrats, varken huset, vårt garage, slambrunnen eller vägen har flyttat på sig. Rent djävulskap tycker jag.

Detta gjorde mig lite förbannad och jag har nu bestridit deras faktura där de vill ha extra betalt för vad?
Jag har skickat nya kartor och gjort en extra kontrollmätning, allt är som förut. Max 50 meter slang behövs ända ner i brunnen från uppställningsplatsen.
Enligt tömningsreglerna ingår 20 meter slang i kostnaden, vi debiteras sedan tidigare ytterligare 3x10m extra, dvs totalt för 50 meter slang för vår tömning, nu läggs de på ytterligare x -antal meter utöver dessa 50 meter bara för att "de kan"- göra så, jag menar att det verkar vara lätt att dra ut lite extra slang "bara för att man kan".

Tycker det är en tråkig utveckling där man som "konsument" alltid är den som ska betala mer och mer för tjänster som redan är sockrade med höjda priser.
I samtal med receptionen så säger de att tömmaren inte verkar vara intresserad av att ta kontakt med mig för att visa hur de själva tänker när de mäter det "nya" avståndet. Nu har jag skickat nya kartor där jag markerat avståndet, max 50 meter med slang inräknat ner i brunnen men det verkar som att det alltid är kunden som ska vara den som ska göra rätt för sig, väldigt konstigt. Är det bara så att man ska betala och se glad ut?
Det verkar som om det är för enkelt att fakturerar godtyckligt hit och dit bara för att "de kan".

Jag vet inte hur många gånger jag gått med markerat rep, måttband och nitiskt gjort nya mätningar om och om igen för att förstå hur de tänker, man blir förbannad!
Har kommun upphandlat en ny entreprenör som kommer till dig för tömning? För vid dessa tillfällen blir det oftast nya bedömningar..

Krilleman
GoForIt GoForIt skrev:
ag tänker om de använt en anslutning på höger sida, men nu har annan bil med anslutning på vänster?
Nja, slamsugande lastbil har ofta "svivel" bak på lastbilen eller centrummontage på anslutningen för sugslang.

Slamsugande lastbil med svivelanslutning arbetar vid trottoarkant nära en tegelbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slamsugande lastbil med sugslang ansluten bak, parkerad utomhus vid industribyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
N Nordsjö skrev:
N Nordsjö skrev:
Jag hade samma bekymmer i min fastighet jag ägde för ca fyra år sedan.

Det kom nya riktlinjer för att freda chaufförerna.
Och det har jag ingen emot, just att dom som kör ska slippa dra slang i onödan.
Det skulle till och med lanseras dubbla chaufförer på kundens bekostnad initialt.

Men frågan som var hos oss var mer på beskaffenheten av väg upp till fastigheten än chaufförens hälsa när allt kom till kritan. För slang kunde dom dra upp till 20 meter om jag minns rätt. Över detta magiska nummer så skulle det kosta extra, eller om kunden kunde gräva ner sugledning!!!

Dessutom fanns det krav på brunnslockets vikt.
Jag lyfte dock alltid bort mitt betonglock som var och är säkert BETONG, och ersatte med en lastpall den veckan dom skulle suga ska tilläggas.

Men det las större fokus på anskaffningen av väg upp till fastigheten. Där kunde knappt någon fastighetsägare klassa vägen för den kravlistan som gavs. Det fanns både krav på fri bredd, men även viktkrav. Hur ska detta appliceras på landsbygd? 🤔🤔

Men strax innan vi sålde huset så kom det nya regler, man gick tillbaka till det "gamla" regelverket utan åtgärd.

Jag ser det som att kraven var för hårt ställda och ingen kunde leva upp till satta krav.
Därför gick man tillbaka till det som alltid fungerat innan.

Ett annat ord för detta är helt vanligt svenskt bondförnuft. 😂

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.