personstarthumb-up

Helt öppen planlösning, hur "avgränsa" köket från vardagsrummet?

8k läst  70 svar

1. Misse
    Medlem Nivå 8
    Vi har bokat en lägenhet i vilken köket är helt integrerat i vardagsrummet. Vi skulle på något sätt vilja avgränsa köksdelen från vardagsrummet men att bara sätta upp en vägg tror jag inte är det bästa. Jag har funderat på smala skåp (djup ungefär som överskåp) med en glasvägg ovanför. Fördelen skulle ju vara att man då eventuellt skulle kunna sätta soffan mot väggen (vardagsrummet/köket är tyvärr ganska litet men det finns andra fördelar för oss med detta boende som väger upp som). Någon som några tankar på hur vi kan göra? Inflytt är långt fram i tiden men det är roligt att fundera och planera!

planlösning_Karlatornet.jpg

2. L
    Medlem · Nivå 18
    Det är trend att ha kök och vardagsrum i ett stycke , med för och nackdelar , hur har du tänkt dig med skåp och glas , överskåpen 30 cm djupa ska ju stå på något .
    Ser en viss svårighet att få till det , har du tänkt som skissen

3. T
    Medlem · Nivå 7
    Jag tycker det var lite spännande med dörren ut ur lgh från "walk in closet". Är det där "brevbäraren" springer ut när det börjar brinna i knutarna? ;)

4. H
    Medlem Nivå 5
    Det står att ni redan har bokat, men jag är tveksam rent allmänt till kök och vardagsrum så nära varandra utan någon ljuddämpande vägg emellan. Det beror ju mycket på vad man ska ha köket till, men vi lagar ganska mycket mat och bakar och det hade aldrig fungerat så som på bilden ovan. Att ha en matberedare igång som knådar deg eller mixrar som mixar såser eller wokpannor som fräser och har sig... ja listan kan göras lång.

Vi har idag halvöppet dvs med en vägg mellan kök och vardagsrum och sen går man två steg genom hallen för att komma in i vardagsrummet. Helst hade jag nog velat ha en bardisk mellan kök o v-rum för det blir mycket springande i hallen och personen som är där "försvinner ju" ur det sociala, men man får helt enkelt kompromissa.

Att ha kök och v-rum i samma tycker jag fungerar bättre när rummen är ca 100 m2 eller större och man kan ha ljuddämpande material som mattor, gardiner, akustikplattor etc.

KnockOnWood gillar
  5. B
    Medlem · Nivå 12
    När jag funderade mycket på möblering inför vår flytt hade jag mycket nytta av datorprogrammet Sweet Home 3D. Man kan placera ut möbler, inkl. skåp och väggar av olika typ, flytta runt dem och se hur olika möjligheter fungerar.

Misse gillar
  6. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    Det var verkligen inte genomtänkt. Köket borde ha varit i hörnet där trappan är istället, och en helt normal men smal trappa som avskiljare. Slöseri på utrymme med två fullstora badrum när det bara är två sovrum också. Men det är svårt att göra så drastisk förändring nu.

Men fundera på om inte Kyl/Frys samt eventuellt även skafferi/städ går att flytta ut på golvet som en vägg, kanske går även spisen att flytta en liten bit mot hallen till utan att det ställer till för mycket.

7. B
    Medlem · Nivå 12
    Om två personer ska kunna mötas eller en person gå förbi när den andra har dragit ut en låda behöver det vara kring 120 cm mellan de två skåpsraderna. I ert fall ser det ut att ta väldigt mycket golvyta. På ritningen ser det ut att vara 80-100 cm mellan soffans ryggstöd och kylen.

8. M
    Medlem · Nivå 11
    Vad skulle syftet vara att avgränsa köket från vardagsrummet?

Vitsen med din planlösning är att kök och vardagsrum är helt integrerat. Det ser väldigt trångt ut att sätta någon sorts avskiljande del, vägg eller bänkar som Liteavvarje har ritat in, om du vill ha en fysisk "barriär" mellan. Har du behov av fysisk separation av köket känns inte denna planlösning rätt för dig.

Du skulle iofs kunna flytta halva köket så att det hamnade vid spiraltrappan istället, men det är ju en större operation.

Däremot så kan du logiskt markera vilken del som är kök och vilken som är vardagsrum genom olika golvbeläggning, tak- eller golvhöjd, färg, o dyl.

9. S
    Medlem Nivå 1
    Visst är det Karlatornet? Precis som föregående talare håller jag med om att just tanken med denna lägenheten är relationen mellan kök/vardagsrum. Jag är själv arkitekt och de allra flesta kunder efterfrågar något liknande (men ofta med köksö så att man kan stå ut mot vardagsrumet)

Det finns ju andra lägenheter lediga i Karlatornet i samma prisklass med bättre förutsättningar att dela av men ni kanske ville ha just en duplex?

Om ni nödvändigtvis ska dela av tycker jag att det är olämpligt att dra väggen hela vägen ner som i förslaget ovan då det kommer att kännas som en korridor. Sluta istället strax under soffan och dra den ytterligare ca 120-150cmm i vinkel som ett bakvänt L (max fram till där övre vånigen slutar) Se till att ni har 120cm till köksbänken och absolut inte mindre än 110cm. Väggen som bildas i vinkel mot köket kan man ställa bordet mot eller hänga tavlor på etc. Det finns ju inte överdrivet med väggyta annars med alla fönster. En nackdel med någon typ av avdelning kan vara att man inte får riktigt samma wow-upplevelse av att se alla fönster/utsikt direkt från hallen.

Kallebo och Kim_E gillar
  10. L
    Medlem Nivå 1
    Är det bara jag som reagerar att soffan inte ligger mot tv:n?

11. Johannes Carlsson
    Allvetare Nivå 9
    Oj, det där var sämsta planlösningen jag sett på länge. Jag tycker det är meningslöst med en avskiljare när det är såpass trångt som det är. Gillar man inte öppen planlösning borde man välja något annat.

Vrid köksbordet 90 grader och fimpa skrivbordet. Soffgruppen ersätts av 4 fåtöljer?

12. A
    Medlem Nivå 5
    Min spontana tanke är att ytan är för liten för att delas av på ett vettigt sätt. Vi har också helt öppet vardagsrum/kök på ca 50 kvm och jag upplever det mest som ett stort kök. Vill ni inte ha öppet så välj något annat är mitt trista tips.

13. T
    Medlem Nivå 5
    Marknadsförs den här lägenheten som tre rum OCH kök, eller hur gör mäklarna nu när typen av planlösningar blir allt vanligare? För här går det ju inte riktigt att prata om "öppen planlösning", utan köket är snarare en del av vardagsrummet – har sett liknande lösning i många av Oscar Properties byggen också.

Tyvärr måste jag sälla mig till nejsägarna. Missförstå mig rätt, lägenheten ser fantastisk ut med den höga takhöjden (som jag tolkar ritningen) och känslan när man kommer in i hallen och ser rymden (främst då höjden och fönstren) i vardagsrummet lär ju vara grym! ...men med tanke på att den faktiska golvytan i vardagsrummet ändå är så pass liten så tror jag att ni bör försöka hålla huvudet kallt och noga känna efter om ni kan leva med den här typen av kökslösning, eller – om ni väljer att sätta upp en vägg – om ni kan leva med att göra vardagsrummet ännu mindre. Om ni väljer det senare, påverkar det anledningarna till att ni föll för lägenheten från början? Var försiktiga så att ni inte hamnar i en dålig kompromiss.

14. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 10
    Usel planlösning, men to each his own.

För att ens överväga en sån här lägenhet skulle jag se till att få ett korridorkök. Tänk matbord mot fönstret i övre högra hörnet och kyl/frys där det nu är städskåp och ugnar. Eller en hel vägg snarare än en bardisk mitt emot spis och ho. Då kan man ha kyl/frys och städskåp där.

Och en klädkammare innanför badrummet? Suck.

Gillar man inte väldigt öppna planlösningar och har fallit pladask för utsikten förstår jag inte valet alls. Och då menar jag verkligen att man måste gilla båda delarna väldigt mycket för att inte ångra sig. Sällar mig till dem som avråder.

15. P
    Medlem Nivå 2
    Det är väl där man får sin leverans från kemtvätten? Smidigt att få det direkt in i garderoben!

tobbbias gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: