Hej!

Har nyligen flyttat in i en lägenhet och låtit dra om all el, inklusive stigare för att få trefas.

Den helt nya ugnen (Anrätta från Ikea) beter sig dock totalt galet (se video). Den piper, tänder och släcker sig och har sig, lite som att man trycker på displayen. Sthlms el- och hushållsservice försökte laga den vid två tillfällen men lyckades ej och bytte idag ut den mot en ny men felet kvarstår.

Jag har provat att byta till ett annat uttag men felet kvarstår. Har även provat att slå av andra grupper men med tveksamt resultat. Har någon något förslag? Elektrikern som gjort allt jobb kommer imorgon men han verkade helt vilsen han med

Koppla in en lampa, helst en glödlampa i samma uttag, är det ett enkeluttag I väggen så använd en sladdosa. Lyser lampan stadigt är det nog inte fel på strömmen.

Protte

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Ska prova det, tror dock den kommer lysa stadigt...

vad kan man säga till Ikea/whirlpool då? Då måste det ju vara deras produkt som på något sätt är väldigt känslig. För två ugnar, nya, med samma ovanliga fel är lite svårt att förklara bort...

Prova att kontrollmäta spänningen i uttaget. (med multimeter, inte bara en testpenna).

Det kan vara så att du har dålig neutralledare till lägenheten. Det ger då att man kan få lite slumpartade spänningar på 0 - 400 V i vägguttagen.

Det felet borde dock visa sig på fler saker i lägenheten. Om neutralledaren bara har lite dålig kontakt, inet är helt borta så ger det fluktuationer i spänning i uttagen. Det kan vara så att det mesta du har i lägenheten är elektroniskt, och tolererar fluktuationerna. Men med en vanlig glödlampa så ser man detta tydligt, att den börjar lysa svagare eller mycket starkare när olika prylar som drar ström sätts igång.

Är den helt borta så är det ett av de farligaste elfel man kan ha.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Menar du att neutralledaren skulle vara helt borta? Hur skulle det kunna fungera? Svårt att få 1-fasapparater att gå då?

Ugnen behöver inte vara påslagen för att felet ska visa sig. Det räcker med att den är spänningsatt.

Jag provar att mäta med multimeter!

H hempularen skrev:
Prova att kontrollmäta spänningen i uttaget. (med multimeter, inte bara en testpenna).

Det kan vara så att du har dålig neutralledare till lägenheten. Det ger då att man kan få lite slumpartade spänningar på 0 - 400 V i vägguttagen.

Det felet borde dock visa sig på fler saker i lägenheten. Om neutralledaren bara har lite dålig kontakt, inet är helt borta så ger det fluktuationer i spänning i uttagen. Det kan vara så att det mesta du har i lägenheten är elektroniskt, och tolererar fluktuationerna. Men med en vanlig glödlampa så ser man detta tydligt, att den börjar lysa svagare eller mycket starkare när olika prylar som drar ström sätts igång.

H hempularen skrev:

Lånar tråden för att då fråga om inte lampans variation kan ha andra orsaker? Jag har en viss taklampa som alltid blinkar till när värmepumpen startar eller när jag startar min förstärkare?

Om det är ugnslampans blinkande så är det riktigt till/från inte någon enstaka dipp.

Protte

Har mätt med multimeter. Spänningen varierar några enstaka tiondels volt upp och ner under tiden jag mätte...

V Vange80 skrev:
Menar du att neutralledaren skulle vara helt borta? Hur skulle det kunna fungera? Svårt att få 1-fasapparater att gå då?

Ugnen behöver inte vara påslagen för att felet ska visa sig. Det räcker med att den är spänningsatt.

Jag provar att mäta med multimeter!

Det som händer när nollan är helt borta, s.k "flytande nolla". Är att ström går från ex. fas L1 till din taklampa. Från taklampan går ström i nollan tiollbaka till centralen. Där blir det stopp om nollan är bruten i centralen eller på vägen från fastighetscentralen. MEN då har du din ugn, som är inkopplad ex. på fas L2. Det går då ström från nollan i centralen (alla nollor är ihopkopplade på neutralplinten) ut till ugnen (alltså strömmen från din taklampa), genom ugnen till L2.

Mellan L1 och L2 har du 400V. då får nollan mellan de två anslutna apparaterna en spänning blir beroende av resistansen i de två apparaterna. Klassiskt för den här typen av fel är att du har kanske ex. en varmvattenberedare i ett hus, med väldigt låg resitstans, den vill kanske driva 10A, från L1, samtidigt (exempel) har du bata en mobilladdare kopplad mot L2, den vill kanske ha 1 milliAmpere.

Då kommer spänningen på´den flytande nollan att fördela sig så att du får nära 0V mellan L1 och nolla, och därmed ca 400V över den stackars mobilladdaren. Den går då i bästa fall sönder, med lite otur börjar den brinna.

Nu tror jag inte att det är just detta du drabbats av. Möjligen någon variant av felet. Kontaktproblem för neutralledaren i centralen kan ge väldigt märkliga fenomen.

Man får även skumma fel om en fas saknas helt. Den kan då bakmatas från en annan fas genom någon apparat som är inkopplad på två eller tre faser. Det ger att den saknade fasen kan få en fasspänning på allt mellan 0 och 230V, lite slumpartat beroende på vad apparaten som bakmatar håller på med. Sådant beror oftast på utlöst huvudsäkring, men nu var det ju en nyinstallerad trefasinstallation, det kan ju vara något fel på en av faserna.

Är det touch-kontroller på ugnen?
Är pipen som hörs de samma som kommer när man trycker eller manövrerar ugnen?

Kanske är den överkänslig på någon knapp/styr-ingång som gör att den falsktriggar från någon närliggande elkabel

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
V Vange80 skrev:
Har mätt med multimeter. Spänningen varierar några enstaka tiondels volt upp och ner under tiden jag mätte...
kan du kontrollmäta ex. via en grendosa samtidigt som ugnen är inkopplad och håller på att strula? Så du mäter i samma matande uttag som ugnen är inkopplad på.

• Gilla
Vange80
  • Laddar…
E etompau skrev:

Kanske är den överkänslig på någon knapp/styr-ingång som gör att den falsktriggar från någon närliggande elkabel
Jag gillar egentligen teorin. Men TS hade ju provat den inkopplad på ett annat uttag också om jag förstod rätt?

Men man kan ju tänka sig att elen i hela lägenheten eller i hela fastigheten är "ful", att det finns något som lägger ut stora störningar på elnätet där.

Ex. om fastigheten har en stor inverterstyrd bergvärmepump.

Exakt så, det är som att någon trycker på panelens olika knappar!

E etompau skrev:

Felen är väldigt intermittenta. Ugnen kan vara ”snäll” i 12h för att sen få spel och pipa o ha sig.

Elen i lägenheten kanske kan vara knasig men är helt ny och uppgraderad till trefas, från mätaren och utåt.

H hempularen skrev:
Jag gillar egentligen teorin. Men TS hade ju provat den inkopplad på ett annat uttag också om jag förstod rätt?

Men man kan ju tänka sig att elen i hela lägenheten eller i hela fastigheten är "ful", att det finns något som lägger ut stora störningar på elnätet där.

Yes, sitter ett separat uttag för mikro bakom ugnen också, provade att koppla in ugnen där och felet återkom direkt.

H hempularen skrev:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.