Behöver veta hur många av årets helgdagar som infaller under måndag - fredag under ett genomsnittligt år.

Med helgdagar menar jag:

Nyårsdagen
Trettondagsafton
Trettondagen
Skärtorsdag*
Långfredag*
Annandag Påsk*
Kristi Himmelfärds dag*
Pingst*
Nationaldagen
Midsommarafton
Allhelgona
Julafton
Juldagen
Annandag Jul
Nyårsafton

*=infaller alltid på samma veckodag

Om någon har någon listig formel som kan räkna ut hur många gånger respektive helgdag infaller på en veckodag (M-F) under de kommande 100 åren så skulle jag bli glad.

Jag vet inte om det blir 100% rätt, men ett bra överslag är att de rörliga helgdagarna infaller på en vardag 5 år av 7.

Midsommarafton är numera alltid på en fredag. De övriga rör sig ju över veckans alla 7 dagar. Öppna en kalender och kolla.

Alla dessa dagar är väl inte heller helgdagar....
Vidare så kommer nog dagarnas karaktär att förändras över tiden, Mao vad som är helgdag idag är nog inte helg om 100år.
Jul, påsk, nyårsdagen o midsommar kommer nog att vara orörda men övriga kan nog ändra sig.

Men annars om man ser över en lång period så bör väl 5/7 av dom rörliga dagarna infalla en vardag.

Ok - kan det vara så enkelt???

Nej jag vet att alla dessa dagar inte räknas som helgdag men jag vill ändå ha med dem. Att midsommar alltid infaller en fredag missade jag. Dessutom har dom tagit bort Annandag Pingst som ersattes av Nationaldagen.

Så om jag då räknar enligt följande:

Nyårsdagen, Trettondagsafton, Trettondagen
Skärtorsdag*, Långfredag*, Annandag Påsk*, Kristi Himmelfärds dag*
Nationaldagen
Midsommarafton*
Allhelgona, Julafton, Juldagen, Annandag Jul, Nyårsafton

Dagar som flyttar: 9 / 7 * 5 = 6,43 / år
Dagar som alltid infaller M-F: 5

I så fall så har man i snitt ledigt 11,43 dagar / år förutom semestern. Med tanke på att Skärtorsdag och Allhelgona brukar räkans som halva dagar så kan man minska detta till 10,43.

Fast halvdag eller ej beror på avtal. Enligt mitt avtal så innebär halvdag fem timmars arbetsdag - om man jobbar heltid. (De som har ordinarie arbetstid på fem timmar eller mindre får alltså ingen minskning.)

Nyårsafton har du glömt samt att man får fundera på hur vissa klämdagar hanteras.

Oops, nyårsafton fanns längre ner.....

Nimajneb skrev:
samt att man får fundera på hur vissa klämdagar hanteras
Även klämdagar beror på avtal. Vissa har sådana, andra har inga alls.

Visst är det så i många företag, men det handlar ju lite om syftet med frågeställningen. Man kan ju även blanda in antalet semesterdagar vilket varierar enligt kollektiv eller enskilda avtal samt att dessa även oftast beror på ålder, tid i företaget samt lönenivå och position.

Som kuriosa, här är arbetstiden inklusive semester, i timmar för min arbetsplats de senaste 20 åren:

1992 2001.0
1993 2001.0
1994 2012.0
1995 1996.0
1996 1993.0
1997 1980.0
1998 1985.0
1999 2001.0
2000 1996.0
2001 1985.0
2002 1988.0
2003 1980.0
2004 2009.0
2005 2012.0
2006 1993.0
2007 1982.0
2008 2004.0
2009 1990.0
2010 2009.0
2011 2012.0

Jag arbetar för ett utländskt företag och är ensam anställd i Sverige. I början av varje år brukar jag meddela vilka dagar under det kommande året som är "helgdagar" i Sverige. Det brukar bli 11-13 dagar men då har jag slängt in 1-2 klämdagar också.

Här är en lista på de senaste åren om det kan vara till någon hjälp (jag hittade visst inte 2011):

2010 var jag ledig följande dagar:
Friday January 1 – New Year's Day
Tuesday January 5 - Eve of Epiphany
Wednesday January 6 - Epiphany
Friday April 2 - Good Friday
Monday April 5 - Easter Monday
Friday April 30 - Walpurgis Eve
Thursday May 13 - Ascension Day
Friday May 14 - Bridging Day
Friday June 25 - Midsummer Eve
Friday December 24 - Christmas Eve
Friday December 31 - New Year's Eve

2009 var jag ledig följande dagar:
Thursday January 1, New Years Day
Friday January 2, Day Between Holidays
Monday January 5, Eve of Epiphany
Tuesday January 6, Epiphany
Friday April 10, Good Friday
Monday April 13, Easter Monday
Friday May 1, May Day
Thursday May 21, Ascension Day
Friday May 22, Day Between Holidays
Friday June 19, Midsummer Eve
Thursday December 24, Christmas Eve
Friday December 25, Christmas Day
December 31, New Years Eve

2008 var jag ledig följande dagar:
Tuesday January 1, New Years Day
Friday March 21, Good Friday
Monday March 24, Easter Monday
Wednesday April 30, Walpurgis Night (usually treated as Saturday)
Thursday May 1, Labour Day
Friday May 2, Day Between Holidays
Friday June 6, National Day
Friday June 20, Midsummer Eve
Wednesday December 24, Christmas Eve
Thursday December 25, Christmas Day
Friday December 26, Boxing Day
Wednesday December 31, New Years Eve

Man kan hamna i intressanta situationer när man är anställd av ett utländskt bolag.
Många länder har ju andra helgdagar än våra så man kan hamna i situationen att det är meningslöst att jobba svenska helgdagar då det inte är helg utomlands men på samma sätt så får man inte rapportera arbetsdagar då det utländska bolaget har helg......

Vid en av mina tidigare anställningar fick vi 5 extra semesterdagar som vi fick ta ut (om vi ville) under halvdagar och klämdagar.

I mitt tycke ett synnerligen smart system.

I fortsättningen räknar jag på 10,5 helgdagar/år.

Frågeställningen uppkom vid fikabordet när vi satt och tittade i kalendern på den kommande julhelgen som för mig inom byggnadsbranschen är så svart den kan bli.

En kalkyl där man ser hur många dagar som infaller på lördag och söndag. Lägg till dagar och år efter behov.

Nimajneb skrev:
Man kan hamna i intressanta situationer när man är anställd av ett utländskt bolag.
Många länder har ju andra helgdagar än våra så man kan hamna i situationen att det är meningslöst att jobba svenska helgdagar då det inte är helg utomlands men på samma sätt så får man inte rapportera arbetsdagar då det utländska bolaget har helg......
Riktigt så kul har inte jag. Jag får gärna rapportera så många arbetsdagar jag vill, på det hållet är det aldrig några problem. ;)
Däremot så händer det att jag kan ta det ganska lungt ibland när både chefer, kollegor och kunder nere på kontineten är hemma och firar helg. När det gäller mina US kollegor så har de nog gett upp eftersom de insett att i EU har vi semester eller helgdag mest hela tiden. d^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.