Byggahus.se

Hela huset knackar efter installation av värmepump

1. A
    Medlem · 76 inlägg

Amicus

Medlem

Re: Hela huset knackar efter installation av värme

;D
    Jag tackar för det svaret, men mina rör sitter utanpå vägg/ tak förut om då de går igenom väggar och tak, Samt att jag endast har radiatorer utan golvvärme, så i mitt fall är det rören eller rör infästningarna som knakar/knäpper. Ehh tror jag :surprised:

2. I
    Medlem · gävleborg · 365 inlägg

ingemar_o

Medlem

du kan även kolla inne i vp om det är nåt rör som vibrerar mycket

3. Y
    Medlem · 872 inlägg

Yondalar

Medlem

det är (snabba) tempändringar som orsakar det hela

en lindring (som att äta Asperin) är att linda, se till att kontakt undvikes, se till att rören kan expandera i böjar, osv
    ..men det är lite sent när golvet är igenspikat

och då är botemedlet att se till att tempen inte ändras för snabbt
    ..och kanske inte det hjäper heller helt och hållet i alla fall
    det kan uppstå knäppningar i själva rören/kopplingarna också, men det skall normalt inte behöva ske i annat fall än där man kör med "on/off"-reglering

hur plana ut tempsvängningarna för för långt här, men vad gäller många VPar så vill det tydligen till en liten burk som ökar vattenvolymen (borde egentligen vara enklare att ta med lite elektronik dvs PID)

själv har jag samma problem när nattsänkningen slår till/av (bytte fönster mot dörr, tog bort en konvektor och drog ett prisol under golv, ligger tydligen an mot regel, klantigt! för det är just i sovrummet! :-[ )

4. M
    Medlem · 240 inlägg

Macce

Medlem

Det kan även vara radiatorernas upphängningar. Åtgärdas med en droppa olja så att dom glider tystare när dom expanderar.
    En kollega som fick samma problem efter installation av VP kröp runt med örat mot golvet tills han hittade genomföringen där det knäppte. Han bröt upp golvet och vidgade hålet. Efter detta lugnt och tyst.
    Det blir ju rätt jobbigt om det är alltför många ställen som måste åtgärdas.

/m

5. A
    Medlem · 76 inlägg

Amicus

Medlem

Jag tackar för de senaste 2 svaren, skall hem och lyssna ordentligt var i från knäppningarna kommer och ev olja eller något.
    Jag tror det är som tidigare inlägg att det är snabba temperatur växlingar när VP värmer upp vattnet ett antal grader för attsedn gå tillbaka till normal drift. Eftersom jag har utanpåliggande rör kan man följa knäppningarna från VP ut till de närmsta radiatorerna. Rören sitter i taket med infåstningar med jämna mellanrum och där kan problemet ligga, men vi får se.
    Sen vill jag bara passa på att höra lite försiktigt om smällarna som uppstår ibland, Man hör tydligt att det är luft som bubblar upp i rören efter en smäll sen är det lungt igen. Kan även detta bero på temp. skillnader? Eller var kommer luften ifrån, har tidigare avluftat alla element och fått tyst på bublandet i elementen samt fått ut värme över hela element ytan. Men luft smällarna kommer kanske 1 gång/dygn offtast då på kvällen.
    Vad kan det vara? och vad kan man göra åt det? Är det något som kan göra skada?

• Laddar…
  6. C
    Medlem · 15 inlägg

cicero

Medlem

Det låter som du har en NIBE, Thermia eller IVT som kör flytande kondensering direkt mot radiatorkretsen vilket innebär att temperaturen i radiatorerna stiger vid VP-drift för att sedan sjunka när VP stänger av. Problemet borde inte uppkomma om du har en CTC av senare årsmodell eftersom den laddar en ackumulator och sedan shuntar ut värmen.

Lösningar på problemet är att hitta var rörutvidgningen/ arna skapar oljud och vidga genomförningar odyl. En liten ackumulatortank inkopplad som första radiator kan också vara en bra ide av två skäl. Dels så blir temperaturhöjningen långsammare och dels får VP längre gångtid vilket minskar slitaget på kompressorn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.