Hel/halv kyl och frys

5k läst  7 svar

1. A
    Medlem Nivå 8
    Står i tagen att renovera köket, och tittar på vitvaror. Har plötsligt fått för mig att jag vill ha 2 st kombinerade kyl/frys (2/3 kyl, 1/3 frys) istället för hel kyl och hel frys. Argumenten för detta arrangemang är att man

spar energi då det är en mindre volym som exponeras för rumstemperatur när man öppnar dörren
    kan hålla olika temp i de två kylarna - en kallare för kylvaror, en mindre kall för grönsaker, etc (som en sval)
    arbetshöjd i kylen, det är ju den man använder mest

Är jag helt ute och cyklar? Någon som har så här och haft "traditionellt" med 2 separata tidigare som håller med mig om att det är bättre? Någon som kan argumentera emot (enda neg jag kan komma att tänka på är att min lösning är dyrare än den traditionella).

/alacs

2. J
    Medlem Nivå 6
    Jag tänkte i samma banor men sambon var inte lika positiv till det som jag. Dessutom är det som sagt dyrare. Så vi körde till slut med traditionell separat kyl och frys.

Jag tycker att det är en bra lösning som du funderar på.

3. morsan
    Medlem Nivå 10
    Jag har hel kyl och frys nu men saknar mina delade skåp! Det var toppen med en kyl och en sval på lagom höjd. Behövdes det kunde man ju få dubbel kyl ( t ex till jul)

4. 7310070025302
    Medlem Nivå 6
    Låter bra.

Det negativa jag kan komma på är att kompressorerna "stjäl" en halv fryslåda i utrymme per skåp.

5. C
    Medlem Nivå 1
    En av de köksleverantörer vi pratade med föreslog detta, kostadsneutralt. Argumenten för konceptet var att dörrarna blir mindre=mer lättöppnade samt att golvytan blir fri från dörrsvep vid kylskåpsöppning=enklare när matkassar eller barn är i vägen för dörren.

/Christian

6. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 17
    Vi har 2 stycken kylar (90cm höga) som står ovanför 2 st frysar (90 cm höga). Mycket praktiskt att ha kylarna överst och frysarna underst. Mycket praktiskt. Nackdelen är att det förstås kostar mer med 4 vitvaror istället för två. Fördelen är att varje enhet har sin egen kompressor och temperaturregleras separat, vilket inte alltid är fallet med de två-delade kyl/frysarna.

7. M
    Medlem Nivå 3
    Vi har två inbyggnadsskåp från IKEA med 2/3 kyl och 1/3 frys bredvid varandra.
    Denna lösning är för oss perfekt av ovan nämnda anledningar.
    Vi har dock även en frysbox för ex vilt och bär.
    Och så är vi 7 pers i familjen så kylar behövs.

8. A
    Medlem Nivå 8
    Tack för all input! Vi ska verkligen gå vidare med tanken på 2 st "dubbla" så får vi se var det landar. Vi har oxå frys i källaren, så att kompressorerna stjäl lite utrymme i frysarna är ingen katastrof. Ju mer jag tänker på det desto mer sugen är jag på lösningen.

/alacs

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: