Som sagt; jag ska lägga vattenburen golvvärme på oisolerat betonggolv 10 kvm
Har en gammal platta -46 oisolerad, Har lagt ner nytt avlopp och gjutit igen rännorna,
på det tänkte jag använda mej av EPS cement 50mm, men frågan är om det räcker som isolering,
jag har lite taskigt med takhöjd så vill spara varje cm.
Som jag fattat det så kan jag sedan lägga värmerören direkt på epsèn, sen armering, flytspackel
15mm över värmerör?
Sen tillkommer fix o klinker.
Vad är fördel/nackdel med 12 el. 16mm rör förutom höjden då :)
Armering under el. över rör ?
Borde väl bara vara o stripa fast rören i nätet, typ kattstrypare ?
Enklare o blanda i hink än tombola ?
Konsistensen måste väl vara som efter typ en veckas Peace & Love ? :confused:
Funderar om jag ska lägga ner vattenrören oxå istället för att bila in dom i väggen? och isåfall borde man väl gjuta in dom i epsèn kanske ?

http://www.kanal5play.se/play/program/227058/video/314040
 
Kommer att göra samma sak i en liten bit av hallen (7-8m2) till mitt hus från -58. Den största delen av hallen sågade jag bort golvet, grävde ur, isolerade 20cm, la armering+golvvärme och gjöt en ny platta. Pga av oväntade ändringar i byggplanerna måste jag nu lägga golvvärme i en till del i hallen och denna tänkte jag då bygga upp med 70mm EPS-cement, golvvärmeslang, fiberarmerat golvspackel och klinker. La nyss EPS-cementen som grund i mitt duschrum och det är förvånande hur pass varm den känns när man lägger handel mot den. Jag skippar armeringsnätet och kör med fiberarmerat flytspackel. Golvvärmeslingorna skruvar man fast i EPS-cementen med kabelklammer för elslang.

EPS-cementen blandar du i en stor tunna (100l) eller i säck. Provade att blanda i säck och det funkade bra. Se bara till att ta en ny säck för varje ny laddning, de går inte att återanvända (nej, jag försökte inte återanvända pga snålhet utan pga få säckar) :) Blandar du med maximal mängd vatten blir EPS:en lite lösare.

La 12 mm rör då jag bara hade 3,5m2 i badrummet. Kommer att lägga samma i hallen för att det inte ska bygga så mycket. Det som skiljer är cc-avstånden mellan slingorna. 12 mm ska läggas cc15 cm och 16mm med cc 20cm.

Vattenrören kan du gjuta in.
 
  • Gilla
maxxxx
  • Laddar…
Jag har ju plattan gjuten direkt på berg,så jag kommer inte att gå igenom den för vete fan hur det ser ut under men det lilla jag sett så kommer sprängsten ganska snabbt o stora dessutom.
Hur är det med fukt tro ? , tycker plattan verkar torr, men läste nånstans att man ska lägga plast mellan flyt o fix ?
Känns inte bra, hur va det med eps, andas den eller blir det som ett tätskikt ? Har lite fobi för plast i hus.....
 
Eps vs Frigolit ? Vilka är fördelarna med epsen mot frigolit, har ju ett betonggolv under, isolerar frigoliten bättre och isf hur mycket bättre ?
Hur mycket måste flytas för att få bärigheten ? Rekommenderad tjocklek på frigoliten ?
Många funderingar, men man vill ju få det rätt från början :)
 
Ingen plast mellan flyt och fix, däremot primer. Min platta var då sjukt torr. Hittade ett stämjärn i sanden under som legat sedan -58. Det var som nytt, inte en rostfläck. Eps-cement skulle andas med all säkerhet. Väljer du frigolit (exvis 50mm) måste du gjuta 8-10 cm betong eller flytspackel (blir galet dyrt med så mycket spackel). Betongen ska sen härda ca 3 mån innan du kan lägga på ev tätskikt.

Man brukar säga att frigolit (EPS) isolerar ungefär dubbelt så bra som EPS-cement. Dock hade jag valt EPS-cement i ditt fall.På Eps-cementen kan du flyta in slangarna i ca 2,5 till 3,5 cm fiberarmerat spackel beroende på slangens dimension. Sen tillkommer fix och plattor.
 
Jag ska också lägga in golvvärme på oisolerad platta med omkring 7 cm EPS-cement under. Jag räknar med 10%-15% högre energiförbrukning i det området jämfört med resten av huset. Det handlar om ungefär 20 kvm, så det blir 2-3% högre räkning från fjärrvärmebolaget. Dvs ungefär 600 kr/år för min del. Det är det lätt värt för att ha ett varmare golv utan att behöva bila upp golvet och gjuta nytt.
 
Vad tror du om att lägga typ 1cm vanlig frigolit på epsbetongen för att slippa värme neråt ? Isf skulle det bli typ 30-40mm
Eps, 10mm frigo, 17mmrör, 4mm armering, vad rekomenderas för tjocklek över värmerören ? räcker 15mm över tro ?
Kanske dumt o blanda in frigolit ?
Det blir högt ändå, är ju uppe i 96mm :(
 
Ni vet om det här?
Risk för fuktskador
Golvvärme kan leda till att det uppstår
skillnader i temperaturen mellan hus och
mark, som kan förorsaka fuktvandring och
skador på byggnadsdelarna. Ett exempel
är om du lägger in golvvärme i en källare
med dålig grundisolering. Fukten transporteras
från den varma marken under
huset och upp till väggens insida. Det finns
då risk för att väggen kan få fuktskador.
Om marken under husgrunden är torr uppträder
ingen fukttransport. Om du funderar
på att lägga in golvvärme i källaren i
ett befintligt hus är det ett bra tips att låta
en fackman undersöka om det finns risk
för fuktskador. Fuktproblem kan också
uppträda i nybyggda parhus om man i ena
delen av huset har golvvärme och i den andra radiatorer. Byggfukten som torkas
ut förflyttas från den del som har golvvärme till den som har radiatorer.

Omvänd fukttransport
Normalt är huset varmare än omgivningen och därmed leds fukt inifrån huset och
ut. Med golvvärme kan marken under huset bli så varm att det finns risk för
omvänd fukttransport. Om den relativa fuktigheten i marken är hög transporteras
fukt från marken till grunden. I synnerhet gäller detta om isoleringen är dålig.
När golvvärmen stängs av på våren kan marken under huset bli varmare än grunden,vilket gör att fukt från marken vandrar inåt.
 
  • Gilla
maxxxx
  • Laddar…
Det har iaf jag koll på. Min yta är i en källare med betongväggar och jag har inget organiskt material mot golv eller väggarna. Vill man dock ha det så räcker det att dra ut trähyllan nån centimeter från väggen och lägga en plast eller nåt annat tätt undertill. Som jag skrev tidigare så känns EPS-cementen väldigt varm när man lägger handen på den så jag tror som Pelpet att den isolerar så pass bra att förlusten blir marginell.

Skippa den tunna cellplasten.
 
Ja det underlätar ju oxå att sloppa ett moment med frigo, lägger nog 10-20mm mer eps ist.
Tusen tack för tips o bollandet :)
Mvh
Mats
Kolla gärna vad jag fick hjälp med av Sofia Änglar, länken på första inlägget.
 
Sedär en Tv-kändis :)

Gick tyvärr knappt att titta på då spelaren buffrar hela tiden. Men jag förstod att du varit svårt sjuk. Mår du bättre idag? Bygget såg riktigt fint ut. Man törs ju inte ens tänka på vad som skulle hända om man blev sjuk eller på nåt annat sätt inte kunde bygga klart. Måste ha varit en skön känsla att få hjälp?
 
Jodu det va helt underbart få hjälp. Sen inredde dom ju helt i vår smak :) , Är fortfarande sjuk men försöker jobba mellan behandlingarna när jag orkar. Hade precis grävt upp hela tomten och fått halva grunden på gamla huset söndersprängt när ja fick besked att jag va sjuk, firman som sprängde lovade fixa allt men gick i kk, har försökt alla möjliga vägar men omöjligt att få ut nå pengar. Byggfelsförsäkringen är ju ett skämt, hemförsäkringen oxå, så jag får stå för fiolerna själv. Har hållit på sen 2009 och tar det i den takt jag orkar :) , får se vad kommunen säger när bygglovet går ut ? Har nästan fått klart undervåningen på utbyggnaden oxå men saknas lite trappor o väggar, sen är det ju hela det gamla som ska fixas, så sysselsättning finns det ju :)
Tack för alla råd
Ha det gott
//Mats
 
När man pratar om att huset förstörs av fukten menar man då organiska material eller förstörs betongen? Är det armeringen man menar kanske? Är inte så insatt i byggandets alla konster. Fukthalt i luft har jag rätt bra kunskap om. Visst blir det blött nånstans när luften kondenserar men vad tar skada? Spricker betongen av inkapslat vatten på vintern i kalla väggar?

Var kommer de förstörda delarna in. Har nu bott i huset med källare sen det var nytt och det har haft uppvärmd betongplatta i 35 år. Vi bor fortfarande i huset och vi gör om tvätt och dusch/bad/bastu/mysdelen till en 30 kvm sammanhängande del i källaren.

Alla som "vet nåt" säger att man inte kan ha golvvärme i vår källare trots att vi haft det i 35 år. Ingen isolering under betongsulan innebär stora risker men vi kanske har haft en väldig tur.

Med isolering av värmen kommer plattan att bli lite kallare än den är nu då värmerören mellan elementen ligger ingjutna 15 cm ner i betongsulan. Det var väl inte tänkt som golvvärme men de ingjutna rören ger källargolvet mellan 20-30 grader med de högst tempen som 20-30 cm breda sträk där värmeröret ligger. Ger annars ung. 22-23 grader under vintern om jag mäter lite här och där och något svalare på sommaren då värmerören är kalla.

Den återvandrande fukten under sommaren har vi inte känt nåt av och de nu rivna träreglade väggarna i våtdelen hade inga skador. Dock luktade de lite mögel i källaren men det var nog mest limmet under plastmattorna i våtdelen.

Ska vi inte få varmt golv längre i källaren? Vill inte låta de 35 år gamla kopparrören ligga kvar under nya fina golvkonstruktionen. Tänkte ersätta rören med golvvärmeslang ovanpå något isoleringsmaterial som är tillräckligt bärigt, isolerande och diffusionsgenomsläppligt. Epsbetong verkar lysande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.