Ju jag har börjat att renovera gräsmattan till vår nyköpta hus, ung 800kvm. den var ordentligt angripen av ogräs jag gick bokstavligt talat på knäna och plockade ogräs hade gödningsmedel med ogräsmedel i men det kom hela tiden tillbaka, sist med mycket röllika i, jag testade på ett område av 12 kvm. med att bespruta "keeper total k mot ogräs" och efter några dagar försvann all ogräs men även gräset, på flaskan av bekämpningsmedel står det att man kan så eller plantera efter 14 dagar, måste säga att det ser helt ok för det är nu bara jord som är kvar, jag har räfsat och krattat bort mossa och ogräs som torrt och dött log på ytan och har nu även kört med en vertikal klippare samt krattar upp ogräset och även mossa igen som lossnat. Min fråga till dig är om du känner till eller kan råda mig till rätta om jag håller på att göra fel då jag tänker så gräs på nytt, håller på att bättra på jorden också samt gödsla före sådd och sen vattna för att sedan lägga plastduk avsedda för att så gräs, på bruksanvisning av medlet står det "kan användas i samband med omläggning av gräsmatta, då allt gräs och ogräs önskas bekämpas för att så nytt gräs. jorden kan bearbetas och gräs kan sås 14 dagar efter sprutningen" vad tror ni, gör jag rätt eller?
Med vänlig hälsning
Sebmon.
2 579 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Hej är det någon som kan ge råd?, gäller reparation av gräsmattan.
-
-
15 okt 2018 16:09 #3
Ser lite malätet ut , men skam den som ger sig , vad är det för jord och vet du var den kom från , är nog mycket frön i den från allsköns blommor och blader , du ska inte fräsa , då kommer alla ev. ogräsrötter att bli nya plantor tänker du toppa på ett lager så gör det , sen så , gärna med en stroller ( låna av granne ) 3 varv
på längden och tvären , det gäller att få så mycket gräs som möjligt , mylla ner välta/platta till och se till att det är blött .
Kommer nog inte att gro så kraftigt nu , är kallt , det går sakta .
Sen blir det klippa klippa för att utarma ogräset
Liknande trådar
-
Hej alla, har en borrad brunn som vid kraftigt regn tar in ytvatten och missfärgar vattnet. Är det s
Vatten & Avlopp -
Hej jag undrar om någon vet vad är det för kackerlacka?
Miljö & Hälsa -
Hej, är det någon på forumet som har monterat överskåp till SAMSUNG kyl o frys?
Kök -
Hej. Är det någon som har erfarenhet av kökspannan Star?
Ved, Pellets, Flis -
Hej! är det någon som vet hur man kan renovera detta golvet?
Altan & Uteplats