Byggahus.se
Har fått tag på en HEB 140balk (enligt vad jag kunnat mäta mig fram till) skamligt billigt mot bortforsling. Min fråga till kunniga är om jag kan använda den för att ersätta en bärande vägg i vardagsrummet.
Huset är byggt på -40 talet, väggarna består av spontade plank. Väggarna är dubbla då det är skjutdörrar inbyggda. Väggen på övre plan har sett exakt likadan ut. Idag är den stora öppningen igensatt på plan 2 och en dörr har ersatt dessa enligt förklaring på bilden.
Yttertaket är av typen valmat (-40 tal funkis)
Alla mått står på bilden.
Glömde mäta på vinden. Första takstolen syns inte på bilden, den sitter intill murstocken.

• Vy av en husvind med träbjälkar och takstolar, isolering på vinden synlig, ingen HEB 140 balk i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med mätmarkeringar för avsedd öppning i bärande vägg och beskrivning av befintlig struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom på att jag glömde skriva att de båda rummen tillsammans har en längd på 8meter mellan ytterväggarna.

Det bör man räkna på exakt. Problemet med ditt hus är att det är byggt på gammalt vis med takstolar som ej är självbärande utan allt bygger på bärande väggar. En balk på 140mm kan låta grovt och starkt men det blir inte så i praktiken. Bara egenvikten på balken kan göra att det hänger......

P
Oavsätt hur du gör så tänk på att inte sätta fast balken i murstocken.
Vår byggingenjör föreslog detta men när sotaren kom förbi i annat ärende så såg han detta och förbjöd oss att använda skorstenen innan balken var borta och hålen pluggade.
Så det fick bli en annan lösning som vi själva fick hitta på då byggingenjören lämnade oss i sticket

HEB 140 är ingen superstark balk. Som en erättning för en hjärtvägg klarar den ca 3 m spännvidd vid en utbredd last på 15 kN/m. I ditt fall gissar jag att lasten är större. Rent principiellt tycker jag att det är ett bakvänt sätt att tänka på när det gäller ett bostadshus, även om stålbalkar är rätt dyra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.