Byggahus.se

Headset till stationär telefon

1. jarlh
    Medlem · 1 400 inlägg

jarlh

Medlem
    Jag var in på Clas Ohlson och köpte ett headset [​IMG]

till min telefon [​IMG]

Men när jag kopplar in headsetet så blir ljudnivån i stort sett obefintlig. Man hör knappt något alls med andra ord.

Hur kan det komma sig att ljudet blir bra då man kör med telefonluren, men alldeles för lågt med headset? Högtalare som högtalare trodde jag...

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 182 inlägg

Immobil

Medlem

Re: Headset till stationär telefon

Verkar märkligt, de brukar fungera. Kan det vara fel på ditt exemplar.? ???

3. M
    Moderator · Västernorrland · 11 186 inlägg

Mats

Moderator

vissa telefoner kräver en sån där omkopplingsbox mellan lur och headset för att funka bra. Vet dock inte om det fixar ditt problem

4. jarlh
    Medlem · 1 400 inlägg

jarlh

Medlem

Jag har prövat både med och utan omkopplingsbox, men det blir lika dåligt i båda fallen. Kan dessutom påpeka att headsetet säljs både med och utan omkopplare.

Jag får nog ta och testa headsetet på en annan telefon och se om det funkar där. (Har tyvärr ingen mer telefon hemma med rätt kontakt.)

5. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 228 inlägg

Fasting65

Medlem

Jag har ett svagt minne från min karriär i växeltelefonibranchen att vissa headset kräver lite väl mycket effekt. Telefonen orkar alltså inte driva headsettet. Kolla med en teliabutik - de brukar kunna sånt där. Jag tror också att man kan köpa förstärkare..

6. B
    Medlem · 153 inlägg

Beemer

Medlem

Vissa modeller av Respons har omvänd trådföljd på hörkapsel/mik. Det innebär att du ska klämma om modularkontakten som du stoppar in i luruttaget eller i omkopplaren om du har en sådan. De kablar som nu ligger i ytterkanterna av modularkontakten skall ligga i mitten.

Hur är trådföljden nu? Håll kontakten med vingen upp och med kabeln bort så du ser in i kontakten.
    Är färgerna exempelvis brun, blå, röd, gul ska du ändra så det blir blå, brun, gul, röd.

Detta gäller Responstelefoner utan P-T knapp.

Har du beteckning: DBVA 2143108/18 R3A ska modularen vändas så trådföljden blir omvänd. UR exemplet blir det då gul, röd, blå, brun.

Heter telefonen R4A har den normalkoppling och då ska du inte ändra någonting.

Givetvis måste man också lyfta luren när man ska svara eller ringa

Frågor?

/Björn

7. jarlh
    Medlem · 1 400 inlägg

jarlh

Medlem

Björn,

tack för utförligt svar!

Jag ska printa ut det och undersöka vidare i kväll hur trådarna ligger.

8. jarlh
    Medlem · 1 400 inlägg

jarlh

Medlem

R1E heter modellen.

Så jag byter alltså från 1 2 3 4 till 2 1 4 3.

Jag antar att man ska ha speciella verktyg för att fixa det, eller?

9. B
    Medlem · 153 inlägg

Beemer

Medlem

2 1 4 3 Stämmer om telefonen saknar P-T knapp.
    Med denna telefon bör du varkan höra eller höras med den koppling du har idag.

Om du däremot hör bra, men hörs dåligt skall du koppla
    4 3 2 1.

Du behöver modular RJ11 och Modulartång.

Det finns billiga modeller av modulartång i plast, duger om man inte ska klämma så ofta.

Se till att avlastningen klämmer om kabelns ytterhölje, annars får du snabbt glapp.

Mvh
    /Björn

10. B
    Medlem · 153 inlägg

Beemer

Medlem

Måste tillägga att Clas Ohlsons headset inte är av bästa kvalitet. Men de kanske får duga hemma av kostnadsskäl.

Pratar man mycket bör man köpa headset av märket GN Netcom. Det finns även andra märken som är ok.

/Björn

11. jarlh
    Medlem · 1 400 inlägg

jarlh

Medlem

Jag säger bara en sak: 74 kronor och 50 öre.

Man kan i princip inte höra något alls nu, antydan till en kopplingston, men det kanske bara är inbillning. Så jag kör på 2 1 4 3.

Tack ännu en gång för all hjälp.

12. D
    Medlem · 93 inlägg

Dean_K

Medlem

Jag kör med GN Netcom på jobbet och är mycket nöjd! Dock så kostar mitt headset lite mer än 74 kronor och 50 öre. ::) ;) Kanonljud, rekommenderas! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.