Byggahus.se

HDMI kabelhemlighet

1. C
    Medlem Nivå 7
    Hej,
    Hur kan det vara att en HDMI kabel på 2 m längd kostar allt mellan 300 och ner till 69 kronor?
    Vilken hemlighet (om någon!) döljer sig i denna kabel som kan variera så i pris?
    Eller är det för att det är relativt nytt?

2. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Det gäller alla hembio-stereo-kablar, en kabel för 19,90 på biltema kan kosta en hundring eller mer hos hembiohandlarn för exakt samma kabel.
    Sen har vi hi-endkablarna, men det är ett kapitel för sig.

3. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Högtalarkabel går att köpa för 10 kronor per meter eller för 39000 kronor per meter det är bara vilken tro man har.

Protte

4. C
    Medlem Nivå 7
    Den kabeln jag refererar till ser exakt likadan ut. Bara det att en säljs på Lidel (!) för 69:- och den andre i "fackbutiker" för 300:-.

5. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Det är inte förbjudet att sälja till olika priser. Prissättningen är helt fri i en marknadsekonomi. Lidl kanske säljer med förlust eller har fått en jättemängdrabatt.

Protte

6. pefo
    Medlem Nivå 10
    Som tur är så känner vi konsumenter oftast inte till vad det kostar att tillverka det vi köper. Lite guld på kontakterna och vi blir helt plötsligt villiga att betala mångdubbelt mer för en kabel som i grund och botten är exakt samma som den billiga. Förutom guldet. Det ironiska är att guld inte är någon superbra ledare utan istället funkar bäst på kontakter som kan utsättas för korrosiva miljöer, exvis fukt. Men det ser snyggt och exklusivt ut! :rolleyes:

I förvissning om att radiohandlarens grejor är bättre än de som säljs hos lågpriskjedjan så är vi beredda att betala för den tron för i grund och botten handlar det ju om att vi ska känna oss nöjda. Jag har ofta sett exakt samma produkt, olika prissatt och i olika förpackningar hos olika handlare.

Och den som betalat 39000kr/m för sin högtalarkabel kommer aldrig att medge att den inte låter bättre än den där för 10kr/m! :D

Nu finns det bra och dåliga kablar (oftast mekanik och överhörning) så lite urskiljning måste man ha, men oftast är prissättningen av sk High-end kablar rena rama lurendrejeriet.

7. Manberg
    Medlem · Nivå 8
    Har skrivit lite om detta på hifi forum och mött motstånd, jag är inte så superinsatt, men har dock jobbat inom kopparframställningsindustrin, från råvara till elektrolys, och att sätta vilket pris som helst är ju godkänt, men att ljuga är ju helt förkastligt och det förvånar mig att detta lurendrejeri får fortsätta.

Det som står på vissa förpackningarna anger att kopparn är syrefri och till 99.99% ren koppar, vilket, såvitt jag vet är omöjligt, 99.97% är det högsta som man kan ådstakomma via elektrolys SEN att koppar är syrefri är ju som att säga att solen är gul, skulle det vara syre i kopparn skulle det inte gå att dra koppartråd. Sen säger många hifihandlare att man måste spela in kabeln innan det låter bra...

8. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Nu blir jag väl idiotförklarad men detta har jag konstaterat stämmer.
    Köpte en rulle 2,5 kvadrats högtalarkabel, kapade till 4 längder och kopplade in och lät det gå ett halvår. Skiftade sedan till oanvänd kabel och, ja, den oanvända kabeln från samma rulle lät vassare.
    Jag har ingen vetenskaplig förklaring men något måste hända med metallen eller isoleringen när den genomflyts av strömmen till högtalarna.

Sen kan det nog även vara så att vissa hifinasare rider på detta, det finns ju även en tendens till att man vänjer sig vid ljudet och har man köpt dyra kablar så vill man ju höra en förbättring, exemplet ovan är Biltemakablar...har även feltemas röda signalkablar mellan burkarna i stereon och dessa låter väl så bra som fin-hifikablar för åtminståne upp till tusingen paret...har provat. Kontakterna däremot är dåliga, byt dessa.

9. Manberg
    Medlem · Nivå 8
    Du ska absolut inte idiotförklaras, men det du skriver och beskriver är vad hela saken går ut på. Att man vill att det ska låta bra, då låter det också bra, även kallat placebo. Men av det mätningar jag sett så kan man inte utröna någon skillnad och då blir det ju två läger, precis som gud och big bang, det ena är hörsägen det andra kan man bevisa.

10. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Jag är helt övertygad om att skillnaderna går att mäta fram, men inte statiskt med en frekvens i taget...hänsyn måste även tas till kabelns karatäristiska impedans.
    Olika kablar låter bevisligen olika, men troligtvis har det lika mycket eller mer att göra med hur väl ledningens karaktäristiska impedans matchar de apparater den sitter mellan samt hur dessa påverkas av det hela.
    Sen får man komma ihåg att det mänskliga örat inte är någon spektrumanalysator, harmonisk distortionsmeter eller något annat utan högst subjektivt, för att inte tala om hjärnan det är kopplat till...

11. F
    Medlem · Nivå 10
    Rätt kul när man har sett tester på vanlig El-kabel som har balanserats till rätt impedans. Och att via blindtester inte kan höra skildnad på denna kabel och en såkallad hi-end kabel.
    Å somsakt även kopparn i kablarna som vi har i era väggar är lika "syrefri" som den dyraste kabeln.

Jag hävdar en sak å det Ända man ska bry sig om är att kontakterna är riktigt gjorda så att inget blapp uppstår. att man har en kabelarea som är väl tilltagen till den effekt man vill få ut. Löser man dessa två bitar så vill det bra mycket till innan du ens kan urskilja en gnutta skildnad på kabalar.

Men Hihi lägret är otroligt kännslig för påståenden och i större delen av fallen konkreta bevis som helt går imot däras tro.

Handlarna kommer med befängda lögner. Alla minns vi väll den gröna pennan man skulle måla kanterna på sina CD-skivor för att det skulle låta bättre. Min uppfattning är att Hifi marknaden är en av få marknader där lögner är helt okej. Och där osaning fort blir sant sålänge priset på varan är högt nog.

12. T
    Medlem Nivå 8
    Har man lagt ner 5000pix på kablar kanske man inte vill höra att det inte är värt det ;)

Min fråga då vi snackar HDMI är också intressant tror jag, det är en digital signal som skickas... Hur märker man skillnad, vad är oddsen att du får störning på en sån överlag med saknade ettor och nollor?

Sen som föregående skribet skrev så tror jag också att med rätt kabelarea så är det hjärnan som spelar dig ett spratt.

Skulle våga gå in med 500pix i ett vad att om man drog 2 likadana kablar (men ökade gummiarean runtom på ena sladden) så skulle alla anse att den tjockare kabeln var bättre.

13. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Jag kör med en 5 meters suprakabel till min datorskärm, jag har inte märkt några problem hittills, jag har även kört 1080p som bör skicka dubbelt så mycket data som 1080i eller 720p, Jag har läst att de som kör projektorer med kanske 10, 15 meter kan ha problem, men det beror en hel del på vilken sändare och mottagare det är, korta kablar är det säkert inte så mycket problem med

Har även en 6meters 'fulkabel' från den andra datorn, men har inte hunnit testa den ännu...

14. pefo
    Medlem Nivå 10
    Jag skulle vilja påstå att kontakterna många gånger har mer betydelse för resultatet än kabeln i sig. Till 99.99% beror resultatet på att överföringskedjan är anpassad eftersom impedansfel påverkar signalen mer än kopparn i kabeln. HDMI-kablar av högre kvalite är just detta, nogrant anpassade. Inte gjorda av någon mumbojumbo koppar tvinnad motsols i månsken och isolerad med plast tillverkad av mexikansk specialolja.

Btrf högtalarkabel så har vid flera oberoende riktigt utförda blindtester vanlig elkabel typ FK flera gånger visat sig blivit bedömd som bättre än kablar för flera tusentals kronor. De tester som HiFi tidningar brukar göra har ofta mycket att önska när det gäller påverkan och partiskhet. Det är nästan som om de vill påskina att man kan avgöra vad det är för färg på kabeln genom att lyssna på ljudet.

Man brukar ju säga att en kedja inte är bättre än sin svagaste länk. Ta en titt innuti en högtalare och kolla vad det sitter för kabel i den. Inte några 10000kr kablar i alla fall.

15. M
    Moderator · Nivå 18
    Gäller det digtalsignaler så brukar det vara kontaktdonen som gör den största skillnaden och sen diametern på ledaren.