Byggahus.se

Havererad kompressor LVVP, hur skulle ni göra?

1. D
    Medlem · Skåne · 184 inlägg
    Hej,

Vi har en ca 8 år gammal LVVP från Invest där kompressorn havererat. Hade hit en riktig kyltekniker som gick igenom värmepumpen och har nu fått förslag på reparation. Det kommer totalt sett gå på ca 33.000 (29.400+gasen), i det priset ingår:
    "Tömning av bef. gas.
    Vakuum sugning
    Byte kompressor
    Byte torkfilter
    Påfyllning exkl. gas (gas ingår ej i fastpris) Pris ca 1500.-/kg"

Anläggningen består av en utedel och en väldigt liten innedel som enbart består av styrning samt en värmeväxlare. Denna växlar till en gammal elpanna med inbyggd acktank. Härifrån tas både varmvatten och radiatorvatten.

Pga snedtak på ovanvåningen samt full takhöjd i en gillestuga så har huset en boyta på 350 m2 även om bottenplanet är på hela 280 m2. Gillestugan har ingen vattenburen värme idag utan värms av intilliggande rum (poolrum) samt med en LLVP. Då den förra ägaren enbart drog golvvärme längs ytterväggarna så finns det även en kamin och ytterligare två LVVP för stödvärme kalla dagar. De rum som jag har renoverat på bottenplanet har nu heltäckande golvvärme, resterande utrymmen kommer få i framtiden. Ovanvåningen värms med ett fåtal radiatorer.

Vi har idag i mina ögon en hög elförbrukning på mer än 30.000 kWh/år trots att vi inte haft igång poolen under de 2,5 år vi bott här då den behöver renoveras. Dock installerade vi ett utomhus spa för 1,5 år sedan som drar sin beskärda del.

Jag ser tre alternativ:
    1. Reparera kompressorn för 33.000 och hoppas att inget mer kommer lägga av.
    2. Installera helt ny LVVP med utedel och innedel, ordentligt med kräm för att klara av all ytan. Eventuellt förberedd för solvärme då jag har tankar runt det för att kunna värma poolen billigt under sommarhalvåret.
    3. Försöka hitta en ny utedel som kan kopplas ihop med innedelen

Hur skulle ni göra? Fler förslag på alternativ tas med glädje emot.

2. J
    Medlem · Stockholm · 4 091 inlägg

Josth

Medlem
    Jag skulle gå på alternativ 2, ny komplett LVVP med innerdel av märkesfabrikat som räcker för hela ytan. LVVP från de stora tillverkarna har förbättrats betydligt senaste åren med högre COP etc. Poolvärmeväxlare ska säkert gå att fixa till den. Extra ackumulatortank för solfångare också, borde enkelt få plats på 350 kvm...

3. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 759 inlägg

useless

Lök.
    Ett ockerpris skulle jag säga. Det är ju dyrare än en ny VP...
    Kompressorn kostar gissningsvis 6-10 tusen (säkert billigare om du hittar en själv på nätet), torkfilter och expansionsventil (som man bör byta när man ändå håller på) några hundringar. Sen är det några timmars jobb att löda in den, göra täthetsprov, vakuumsuga och fylla på igen.

Kolla med fler kyltekniker.

Sen är ju inte direkt Invest kända för varken hög kvalitet eller bra verkningsgrad, så det bästa för framtiden är nog att skaffa ett nytt system med en 'märkespump' och tillhörande elpanna och modernt styrsystem.

• Laddar…
  4. D
    Tack för snabba svar. Jag kontaktade flera installationsfirmor av värmepumpar och de sa alla att det garanterat är kompressorn som lagt av, men om jag ville vara säker skulle jag leta upp en riktig kyltekniker då de alla bara är rörkrökare. Jag fick tag på en firma som normalt inte jobbar mot konsument men som ”ställde upp” då jag bor rätt nära deras kontor. Vad jag förstod så är det en kompressor från panasonic som inte är särskilt vanlig. Det mesta av kostnaden verkar ligga där. Kan tilläggas att då pumpen inte är från panasonic så var de inte särskilt behjälpliga i att hitta vilken modell som satt i vår pump, trots att vi hade serienumret på kompressorn.

Det kan va så att de räknar med en hög timpenning men jag fick åtminstone ett väldigt bra första intryck.

Jag lutar åt alternativ 2 men det är som sagt kanske nån som har bättre idéer.

5. useless

useless

Lök.
  6. D
    Aha, du menar en ny invest. Är inte intresserad av att köpa samma budgetvariant som förra ägaren snålade ur på.

Bara installationskostnaden på en ny ligger ju runt 20’ så lite mer än reparationen blir det.

7. electroluxaren
    Medlem · - · 10 631 inlägg
    iofs går det kylrör mellan ute o innedel, det borde gå att återanvända befintliga kylrör om inte kompressorn totalrasat med kontaminering till följd.
    men om du själv gör allt det andra jobbet med att koppla in innedelen till vattensystemet så kanske vakumsugning täthetskontroll inte behöver bli så dyrt.
    förhoppningsvis får du en pump med bättre COP dessutom bättre programvara.
    helt ny garanti på hela produkten är inte heller att förakta

8. useless

useless

Lök.
    Byter man till en ny Invest så får man inte bättre cop eller programvara. Den kör väl med fast kondensering dessutom, så bara där finns några tusenlappar att spara med en bättre anläggning? Lägg till att en bättre pump klarar lägre utetemperatur och har högre uteffekt så har du räknat hem investeringen på några år...

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är ett ON/OFF system han har , och då är han inte bevänt med någon invertervariant ,problemet är väl att få upp tempen på VV

10. useless

useless

Lök.
    I en ny anläggning med flytande kondensering är det definitivt bra med inverter. Särskilt med en luft/vatten som har så stor variation i uteffekt mellan sommar och vinter.

11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vad är flytande kondensering alla VP har det oavsett Inverter eller ON/OFF

12. useless

useless

Lök.
    Flytande kondensering innebär att man bara värmer till den temperatur man för tillfället behöver. Eftersom verkningsgraden för värmepumpen är väldigt beroende av vilken temperatur den jobbar med så kan man spara ganska mycket pengar på det jämfört med att värma en ackumulatortank till samma temperatur året om.
    Förutsättningen för att få det att funka är att man har en värmepump som dels kan växla mellan att värma värmesystemet och varmvattenberedaren och dels har kan styra framledningstemperaturen baserat på en värmekurva eller liknande.

13. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är inte flytande kondensering med att värma till en viss temperatur , det är en begränsning av kompressorns fart som gör att en lägre eller högre temperatur tillverkas .
    Precis som en bil gasa för fart , alla VP har s,k flytande verkningsgrad , från den lägsta till högsta temp som den kan uppnå ,. I en stigande skala .
    Så detta med att som tillverkarna pratar om , flytande kondensering är bara för att det låter bra Jag har inte sagt att det inte är bra med olika snurr på kompressorn , men motsätter mig det uttrycket , för det inleder folk i en falsk uppfattning .om hur bra det är .
    Varför inte säga rakt ut , kompressorn den varierar i olika varvtal och då blir det mer eller mindre värme avgiven

14. useless

useless

Lök.
    Flytande kondensering har inget med varvtalsreglering att göra, utan betyder att man anpassar temperaturen efter behovet. Det går utmärkt med en on off, även om man får en viss pendling runt börvärdet beroende på hur stor hysteres man jobbar med. Visst är det lättare att uppnå med en varvtalsstyrd kompressor, men ingen nödvändighet.

https://skvp.se/fragor-o-svar/varmepumpar

15. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Kondenseringen är helt beroende på kompressorns varvtal ,och tryck som skapas , är varvatlet 50% så kondenserar det med 50% varken mer eller mindre , och avlämnar en viss temperatur
    till systemet , att då säga flytande är fel , som du skriver , anpassa tempen efter behovet , är det flytande , svaret är nej , det är farten på kompressorn som påverkar temperaturen
    och den får instruktioner från datan vilken fart den ska ha ,
    Precis på samma sätt som en shuntautomatik från panna , bara det att shunten är mer exakt än VP med leverans till systemet , den varierar inte upp och ner som VP gör

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.