5 041 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Häva ett officialservitut
Sida 1 av 2
Goder afton.
Jag försöker samla på mig kunskaper kring huruvida det är möjligt eller ej att häva ett officialservitut på väg.
Jag är införstådd med att man kan söka en förättning genom lantmäteriet men innan man klampar in med det så känns det bra att ha lite kött på benen.
Förusättningarna är som följer:
Jag bor i ett mindre samhälle på landet, varken detaljplanerat eller (enligt min tolkning från aktuell kommuns hemsida) sammanhållen bebyggelse.
Mitt hus ligger närmast den allmänna vägen, och vill man ta sig in till byn finns i nuläget tre aktiva infarter/grusvägar som jag bedömer används ungefär lika mycket.
En av de infarterna går då över min tomt, närmare bestämt 1½ m från huset och det är alltså därför jag vill undersöka möjligheterna att häva servitutet som ger allmänheten rätt att köra där, då de andra vägarna fyller syftet precis lika bra.
I nuläget känns det som att slumpen avgör vilken infart grannarna väljer, så för dem skulle nog inte förlusten av en väg bli speciellt stor även om iallafall en av dem gissningsvis skulle ha vissa invändningar.
Jag har sökt en del på forumet men många påståenden verkar vara gissningar, så om någon verkligen vet vad som gäller så vore det väldigt uppskattat att dela med sig av det.
Som sagt så finns alternativa färdvägar som i dagsläget används lika mycket vilket jag kan anta faktiskt har betydelse.
Tack på förhand.
Jag försöker samla på mig kunskaper kring huruvida det är möjligt eller ej att häva ett officialservitut på väg.
Jag är införstådd med att man kan söka en förättning genom lantmäteriet men innan man klampar in med det så känns det bra att ha lite kött på benen.
Förusättningarna är som följer:
Jag bor i ett mindre samhälle på landet, varken detaljplanerat eller (enligt min tolkning från aktuell kommuns hemsida) sammanhållen bebyggelse.
Mitt hus ligger närmast den allmänna vägen, och vill man ta sig in till byn finns i nuläget tre aktiva infarter/grusvägar som jag bedömer används ungefär lika mycket.
En av de infarterna går då över min tomt, närmare bestämt 1½ m från huset och det är alltså därför jag vill undersöka möjligheterna att häva servitutet som ger allmänheten rätt att köra där, då de andra vägarna fyller syftet precis lika bra.
I nuläget känns det som att slumpen avgör vilken infart grannarna väljer, så för dem skulle nog inte förlusten av en väg bli speciellt stor även om iallafall en av dem gissningsvis skulle ha vissa invändningar.
Jag har sökt en del på forumet men många påståenden verkar vara gissningar, så om någon verkligen vet vad som gäller så vore det väldigt uppskattat att dela med sig av det.
Som sagt så finns alternativa färdvägar som i dagsläget används lika mycket vilket jag kan anta faktiskt har betydelse.
Tack på förhand.
I servitutet nämns en fastighet som har rätt att bruka vägen men det är fler som gör det, samtidigt som de använder de andra vägarna lika mycket.robsan skrev:
Med typ av väg, hur menar du då?
Till nästa kommentar (jag vet inte hur man citerar flera genom telefonen), en av de andra vägarna in går över fastigheten (dock inte i direkt närhet av hans hus även om den leder dit) som enligt servitutet har rätt att nyttja vägen som går över min gård
Med andra ord har han redan en alternativ farbar väg (som är i sådant skick att den används dagligen) på sin egen mark, om det nu spelar någon roll.
Alla vägar och infarter jag pratar om är grusade.
Redigerat:
Om bara en fastighet har rätt att nyttja vägen och den fastigheten har andra alternativa vägar som fungerar lika bra så borde det gå att ordna. Med typ av väg menade jag egentligen vem som äger den och förvaltar den.hekosi skrev:
Har du pratat med de som nyttjar den och sagt att du helst inte vill att de använder vägen? Få dem också att förstå varför. Känns ju spontant som steg ett. Alltid trevligare om man kan komma överens. Att få bort servitutet kommer knappast att få dem som nyttjar vägen utan att ha rätt till det att sluta köra där.
Grodgatan: det kan jag ordna imorgonbitti när jag har tillgång till en dator!
Det är också en anledning till att jag gärna ser att servitutet går att häva då det känns sisådär att han passerar mig med bara några meter varje dag, även om det inte är ett giltigt argument hos lantmäteriet.
Om jag skulle lyckas häva servitutet på något vis skulle jag naturligtvis göra vägen oanvändbar för obehöriga i form av en vägbom eller dylikt. Observera att de andra som idag nyttjar vägen förmodligen inte skulle bry sig överhuvudtaget om vilken väg de behöver köra då de som sagt i dagsläget nyttjar de andra vägarna lika mycket.
Att komma överens är dessvärre inget alternativ. Vi var några grannar som träffade den fastighetsägaren häromveckan och det slutade med att han helt oprovocerat hoppade på mig bakifrån. Han har dock visat aggressiva tendenser tidigare i form av att hugga sönder en ytterdörr samt människan innanför med en yxa så vi var någorlunda förberedda på angreppet och lyckades få det både på film och ljud.robsan skrev:Om bara en fastighet har rätt att nyttja vägen och den fastigheten har andra alternativa vägar som fungerar lika bra så borde det gå att ordna. Med typ av väg menade jag egentligen vem som äger den och förvaltar den.
Har du pratat med de som nyttjar den och sagt att du helst inte vill att de använder vägen? Få dem också att förstå varför. Känns ju spontant som steg ett. Alltid trevligare om man kan komma överens. Att få bort servitutet kommer knappast att få dem som nyttjar vägen utan att ha rätt till det att sluta köra där.
Det är också en anledning till att jag gärna ser att servitutet går att häva då det känns sisådär att han passerar mig med bara några meter varje dag, även om det inte är ett giltigt argument hos lantmäteriet.
Om jag skulle lyckas häva servitutet på något vis skulle jag naturligtvis göra vägen oanvändbar för obehöriga i form av en vägbom eller dylikt. Observera att de andra som idag nyttjar vägen förmodligen inte skulle bry sig överhuvudtaget om vilken väg de behöver köra då de som sagt i dagsläget nyttjar de andra vägarna lika mycket.
Nä vissa människor har en knepig inställning till grannsämja, det lär ju inte bli några gemensamma grillkvällar i sommar iallafall..mexitegel skrev:
Yxattacken är bara ett i raden av mordförsök vilket han även tjänat tid bakom galler för, men det är en annan historia.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Vill du verkligen provocera honom genom att stänga vägen?
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Låter som en granne som kanske inte har så stor respekt för låsta bommar. Dvs. har han väl öppnat bommen så lämnar han den troligen öppen.
Jag är beredd att ta den risken. Med tanke på att han redan nu gärna attackerar helt oprovocerat så känns det som att min eventuellt avstängda väg trots allt inte är det som får bägaren att rinna över.hempularen skrev:
Har jag rätt att göra så? Om lantmäteriet skulle vägra häva servitutet som finns så kan det ju vara ett alternativ då man dels slipper obehörig trafik, och dels slipper den ilskna grannen som garanterat är för lat för att kliva ur bilen istället för att välja den andra vägen mer permanent, och då kanske man har lyckats få ett till argument till lantmäteriet, nämligen att vägen inte överhuvudtaget brukas.Joojje skrev:
I och med att vägen går såpass nära mitt hus, gör det skillnad om jag hävdar att en eventuell framtida altan eller dylikt inte är möjlig pga läget som det är nu, eller är det argumentet bara att kasta i sjön? Jag har även en förhoppning om att någon gång i framtiden bygga ut/bygga till, och nuvarande servitut försvårar det avsevärt.
Jag har ingen möjlighet att göra det, men ett tiotal meter längre bort (på grannens mark) går den gamla vägen som fortfarande är brukbar bortsett från att man måste lägga ett rör och fylla upp med material över diket (precis som det var förut).pour skrev:
En annan fråga som det känns onödigt att starta en ny tråd för då det berör samma väg. Om vi leker med tanken att lantmäteriet inte vill häva servitutet, får jag sätta upp en bom på min del av vägen? Givetvis kommer jag i sådanafall att lämna nyckel till fastighetsägaren som har rätt att passera på min gård.