Byggahus.se

Hastighetsreglera kanalfläkt hög/låg, samt start fr 2 ställen.

1. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Oj, lång rubrik, men den förklarar lite vad jag är ute efter.

Jag ska hjälpa till att koppla in en kanalfläkt, tror det är en sån här ganska vanlig östbergs
    CK_100_C_EC_1.jpg

Nu är denna kopplad till st badrum, dvs en frånluftspipa från vardera badrummet, sen något T, gren el dyl, så det sen sitter en sådan här fläkt för bägge badrummen.

Nu hade ägaren av detta tänk att man bara styr denna via belysningsströmbrytaren från vardera badrummet, men jag tror inte det fungerar så bra och innebär en massa konstiga problem och bieffekter.

Den första och för en elektriker mest uppenbara är att den tanken skulle alltså vara att sätta ihop två tändtrådar från två olika strömbrytare i varsitt rum och sen till fläkten, detta arrangemang innebär ju att man även tänder belysningen i det andra badrummet samtidigt.
    Sen kopplas två olika förgreningar av en grupp ihop längre bort, vilket ganska självklart är dåligt och ger upphov till risker och problem.
    Om det ens är samma grupp, är det inte samma grupp så blir det grovt felaktigt (typ olagligt) och ännu större risker av olika slag.

Men bortsett från detta, så anser jag att den uppenbara funktionen på fläkten ska vara att den går med ett lågt grundflöde hela tiden, och höjer luftflödet då belysningen tänds, eller ännu hellre, styrt av luftfuktigheten.

Så jag kastar ut hela detta problem här, ty jag är typ helt tom på idéer om vad man kan göra.
    Jag hoppas att det finns någon annan med lite tankar, tips, kanske erfarenheter, av sånt här.

Så mitt problem är egentligen uppdelat i några olika delar.
    Varvtalsreglera fläkten (hög/låg eller steglöst, men styrt av något lämpligt villkor, fukt, tänd lampa etc)
    Lösa sammankopplingen att det kan/ska styras från två håll.

Jag spekulerar lite i att någon kanalgivare som hygrostat, monterad i kanalen just innan fläkten och som reglerar flödet, skulle kunna vara en fiffig lösning.

2. S
    Medlem · Nivå 11
    En kontaktor eller ett relä med 230V styrspänning och en en ställbar timer för hysteres? Då startar den så fort belysningen tänds i något av badrummen och fortsätter en stund efter det att lampan släkts i båda. Känns som det borde finnas färdiga sådana kontaktorer/reläer med den funktionen.

För någon som kan konstruera och programmera modern elektronik är det där ganska enkelt, men ett sånt hemmabygge känns inte som man vill lämna efter sig som elektriker, så jag har tyvärr inga bra förslag. För om du skall använda färdiga moduler så känns det som du hamnar på en stor, dyra och klumpig PLC, VFD och givare. Funkar säkert i industrin men kanske inte hos en privatkund.

3. Axbard_89
    Medlem Nivå 3
    Du bör ha en trafo och styra hastigheten med. Fläkten bör gå konstant på låg hastighet. Kolla på soliduct för finns trafos och kan även rekommendera ljuddämpare.

4. A
    Husspekulant Nivå 1
    Som Steamboy skriver så blir detta knepigt att lösa utan styrsystem. Går ju såklart att sätta någon typ av fuktvakt eller liknande så att fläkt startar om det blir fukt i kanalen/badrummen. Tex: https://hit.sbt.siemens.com/RWD/app...LE=Catalog&ACTION=ShowProduct&KEY=BPZ:QFA1000

Sen någon relälösning som styrs från brytare badrum. Om det finns 2 ingångar på fläkten för låg och hög så kan hygrostat starta lågfarten och brytare från badrum högfart.

Är väl det lämpligaste jag kan komma på.

(En PLC som styr hemmet borde ju vara en självklarhet för alla hemmaknåpare! ;))

5. Axbard_89
    Medlem Nivå 3
    Såhär ser det ut hos mig.

• Laddar…
  6. J
    Husägare · Nivå 10
    Kör på Östbergs EC-fläkt i lämplig dimension, 100, 125 etc. Den kan regleras från i princip 0-100 helt steglöst med regulator för a-dosa. Då används styrspänning från motorn, Östbergs säljer sådan. Men, du vill ha 2st hastigheter ovanliga välja. På EC-fläkten sitter en förmonterad potentiometer som ligger över 1-10V utgången på fläkten så mannan ställa hastigheten. Flyttar du den samt köper en till och lägger dem på relä så får du möjlighet att styra i två olika hastigheter och kan dessutom reglera Max/min på dessa. Egentligen ligger den den ena på hela tiden med inställt värde som ger maxfart. Vid signal sluter ett relä potentiometer 2 över utgången för att ändra hastigheten. Ungefär så. För att du signal, fuktgivare i kanalen eller trådlös styrning från brytare. Lägg en Plejd eller likvärdig över varje strömställare och kör signalen till en tredje Plejd trådlöst. Detta är dock en dyr lösning men ungefär så går att göra. Du ville ha idéer, det var en idé iaf. :D
    Långt och rörigt men skriver som vanligt från mobilen, svårt med strukturen då.

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ahh, just så. Om det nu skulle vara EC-modellen, så har ju den 0-10V.
    Då är det i alla fall plättlätt att sätta två hastigheter.

Och sen en fuktsensor alternativt ett relä med två separata ingångar för spole (har aldrig sett, men det går ju att drömma) så är jag hemma. :)

Men en 100 EC går loss på över 3000:- och en 100 A kostar under en tusing, så jag tvivlar lite på att kunden köpt en EC, men jag får kolla det.
    På torsdag em är jag där nästa gång, då ska jag börja ta tag i den här godbiten.

8. PNO
    Medlem · Nivå 14
    Om kunden ändå köpt en fläkt för 1000 spänn så kanske du kan kosta på tre relän för styrningen. Förmodligen billigare än ett specialrelä.

Lite Melsec-inspirerad bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    melsec.png

Använd R3 till vad som nu önskas av fläkten. Bad1 och Bad2 får symbolisera de två olika badrummens strömbrytare.

Hur man lämpligen märker upp detta i en fastighetsinstallation överlåter jag med varm hand till er installationselektriker. Ni har ju gjort tändtråd av orange som hade varit mitt självklara val för främmande spänning...

• Laddar…
  9. 5
    Husspekulant · Nivå 9
    Grundprincipen för denna styrning är ju inte helt olik en fram/back föregling av en tex motor.
    Dvs två kontaktorer, den ena förreglar den andra å vice versa.

10. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Jag ser åtminstone tre alternativ

1. Fuktgivare i kanalen. Grundflöde och forcering vid dekekterad fukt. Du behöver en (eller två, om inte ena hastigheten är full spätta) trafo, ett växlande relä och en fuktgivare i kanalen. Jag hittar ingen sådan så här i all hast tyvärr-

2. Fuktgivare i vardera badrum. Dessa kan vara av 24V eller 230V typ och styra forceringsreläet enligt ovan. Inga problem med att blanda grupper eftersom du drar fram matningen separat från fläkten till fuktgivarna. Säkrare och klenare kabel med en 24V givare men kräver en liten trafo, t.ex vid fläkten tillsammans med reläet.

3. Styrning via brytarna. I mitt tycke den sämsta lösningen eftersom det inte känner av det man är intresserad av (fukt) utan om ljuset är på. Finns flera varianter. Jag skulle gått över mellanrelä från belysningen. Då blir relä"spolen" som en extra lampa i badrummet. Exakt var detta relä göms är en fråga för den som ser anläggningen på plats. Efter det reläet, som ska vara godkänt som kopplingsrelä, är det upp till dig hur du gör. Man kan t.ex. tänka sig ett frånslagsfördröjt relä som matas från bägge kopplingsreläerna eller någon mer kreativ lösning.

I samtliga fall så är styrningen av motorn enklare om det är en EC-motor. Speciellt i fallet med 24V fuktgivare i vardera badrum. Då kan du hålla hela styrkretsen som klenspänning.

• Laddar…
  11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    • Laddar…
  12. T
    Medlem · Nivå 4
    Jag tror du kan få en ganska god funktion med bara en ljussensor eller närvarosensor (i vardera badrum). Vill du ha hög/låg så kan du lägga en transformator i serie med ena utgången från ett växlande relä.