Varför bosätter man sig bredvid en jordbruksfastighet om man är allergisk?

• Gilla
carinastrah och 32 till
  • Laddar…
Som att flytta till bredvid en flygplats för att klaga på buller :thinking:
Men grannen kanske bodde där innan hästverksamheten?

• Gilla
vcx och 9 till
  • Laddar…
Flytta till stan.

• Gilla
Walle_skåne
  • Laddar…
harry73
Problemet är enligt artikeln att huset står väldigt nära fastighetsgränsen och att hästarna därmed står väldigt nära huset.
Det är en stor skillnad mellan att bo bredvid en vanlig jordbruksfastighet och en hästgård som används så intensiv att det inte går att flytta hästarna lite så att de inte hela tiden står precis bredvid ett hus.
Sedan är det inte helt OK av travtränaren att börja ifrågasätta om grannen verkligen är allergisk.

Vill man komma överens, finns det många små förbättringar man kan göra som inte borde innebära stora problem för hästhållningen.

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Varför bosätter man sig bredvid en jordbruksfastighet om man är allergisk?
Man kan dessutom utveckla allergier senare i livet...
Min fd blev allergisk mot jordgubbar efter en graviditet...

wildeside
Jag är allergisk mot mej själv, det är ett helvete att bli av med källan till allergin. Hjälpte inte att flytta:crysmile:

• Haha
  • Gilla
  • Älska
vcx och 17 till
  • Laddar…
Tycker det låter som en sund hästägare som faktiskt försöker komma med förbättringsåtgärder. Sen är det inte så lätt att det bara är att låta hästarna gå någon annanstans. Marken kanske inte finns. Och har man ett bete som fungerar (förutom en allergisk granne) är det resursslöseri att inte nyttja det. Det låter ju ändå i artikeln som om hästarna inte går där för jämnan?

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
harry73
tensiden tensiden skrev:
Tycker det låter som en sund hästägare som faktiskt försöker komma med förbättringsåtgärder. Sen är det inte så lätt att det bara är att låta hästarna gå någon annanstans. Marken kanske inte finns. Och har man ett bete som fungerar (förutom en allergisk granne) är det resursslöseri att inte nyttja det. Det låter ju ändå i artikeln som om hästarna inte går där för jämnan?
Är det ett bete, fungerar det säkert att bara ha hästarna där när det stör mindre. T ex veckodagar när grannen är på jobbet, eller utanför pollensäsongen (när allergier brukar vara värst).
Har hästgården på riktigt brist på mark, brukar det inte finnas gräs kvar i hästhagarna och är det bara dammig jord. Har man som hästtränare så mycket ont om plats, kan man undra om man inte har en för liten fastighet eller för många hästar.
Jag tycker inte att det är självklart att man som granne behöver tåla det.

Installera HEPA filter på luftintaget? Har aldrig hört talas om någon som är så allergisk mot pälsdjur att den får problem på flera meters håll ute i friska luften. Man kan ju anta att de inte står och ryktar hästarna just vid grannens hus bara för att jäklas. Men borde väl vara möjligt att dra in staketet någon meter om den är direkt mot huset i fråga med. Skulle det vara värre än så är jag nog lagd åt att husägaren får flytta o köpa sig något med tillräckligt många meter kring huset för att avvärja eventuella allergener enligt eget önskemål.

• Gilla
AnnikaME och 4 till
  • Laddar…
harry73
Är det någon som vet var det är? När jag söker på Hanna Olofsson, hittar jag en stor gård i Boden, men där ser jag inga andra hus i närheten av hästhagarna än hennes eget hus.

harry73 harry73 skrev:
Är det någon som vet var det är? När jag söker på Hanna Olofsson, hittar jag en stor gård i Boden, men där ser jag inga andra hus i närheten av hästhagarna än hennes eget hus.
Strax norr om hennes gård med travbanan finns en annan gård vars utseende stämmer med bilden i Aftonblaskan.

https://maps.app.goo.gl/ev7UpDeccFYh2KiXA

Det är för övrigt inte grannen som överklagat i flera instanser och fördröjt ärendet som artikeln här påstår utan H.O.

Grannen har överklagat förlägganden under flera års tid och därför har ärendet inte vunnit laga kraft ännu.

harry73
Så då handlar det om denna gård
Satellitbild över landskap med byggnader, markerade fastighetsgränser, vägar, avverkad skog och odlingsfält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan säga att jag har förståelse för grannen

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Känns väl mest rimligt att grannen flyttar dumt att köpa hus där om man är allergisk gården lär ju knappast kommit dit efteråt

• Gilla
Broker och 6 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Installera HEPA filter på luftintaget? Har aldrig hört talas om någon som är så allergisk mot pälsdjur att den får problem på flera meters håll ute i friska luften. Man kan ju anta att de inte står och ryktar hästarna just vid grannens hus bara för att jäklas. Men borde väl vara möjligt att dra in staketet någon meter om den är direkt mot huset i fråga med. Skulle det vara värre än så är jag nog lagd åt att husägaren får flytta o köpa sig något med tillräckligt många meter kring huset för att avvärja eventuella allergener enligt eget önskemål.
Jag var väldigt allergisk när jag var yngre, lyckligtvis växte mycket bort. På väg till skolan cyklade jag varje dag förbi en ridskola, med stallet och paddockar en 50-150m från cykelvägen. Låg vinden åt "rätt" håll kände jag av det omedelbart, kliande rinnande ögon, kliande hals. Ungefär samma sak när gräsmattor klipptes nära där man råkade vistas, klipptes tex fotbollsplanen så kändes det kraftigt på femtio meters håll minst för mig.

• Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.