Hej. Vi har en Harvia M45 och när jag kolla på schemat (se bifogat) har den stöd för styrning av uppvärmning. Det finns en ingång P för detta. Har försökt hitta hur detta fungerar. Gissar (hoppas) den ska ha en spänning där men är frågan om det är bara 1 fas på/av. Eller vad det är för magi som krävs där.
Någon som har koll?
Någon som har koll?
Hmm så typ att man skulle kunna bryta strömmen externt om något händer? Inte expert på kontaktorer.
Var mest texten jag tänkte på men den är då för hela bilden säkert.
Var mest texten jag tänkte på men den är då för hela bilden säkert.
Förstår jag det rätt att P ”signalerar” att aggregatet är igång typ? Så man skulle kunna genom det aktivera andra saker som ni visar i bilden? Då är den ju rätt menlös för vad jag tänker.
Då får man istället koppla ifrån fjädern På reglaget och sedan styra faserna på av via proppskåpet exempelvis med en sån här: https://shop.shelly.cloud/shelly-4pro-wifi-smart-home-automation#67
Då får man istället koppla ifrån fjädern På reglaget och sedan styra faserna på av via proppskåpet exempelvis med en sån här: https://shop.shelly.cloud/shelly-4pro-wifi-smart-home-automation#67
Vet inte om den klarar trefas, hittar ingenstans att den är klassad för 400V, antagligen får den bara anslutas till en fas men då upp till fyra olika säkringar.
Bättre att tex Shelly’n styr en kontaktor som styr all matning till aggregatet.
Bättre att tex Shelly’n styr en kontaktor som styr all matning till aggregatet.
Du vill alltså styra aggregatet på distans? Jag tycker du ska tänka efter mycket noggrant kring detta. Fjärrstart på en bastu kan vara riskabelt. Någon kan ha ställt en hink eller lagt något annat över aggregatet. Det kan stå något i bastun som inte ska bli varmt.
Apparater med så stor effekt styrs bäst på plats i min mening.
Ja nu är jag helt med. Snyggt. Ja den är ju för enfas men den kan syncas så tre startas samtidigt osv. Så om jag förstår det rätt, precis som i delen innan med P, så om det ligger en fas på kontaktorn så slår den på och av om den bryts. Så då kan en vanlig Shelly 1 styra den enkelt.Demmpa skrev:
japp det kommer ju alltid vara risken. Men det gäller ju alla märken som har fjärrstyrning. Det säljs ju färdiga sådana system med. Så där gäller ju samma risk. Sen är ju frågan vem som någonsin ställer något på ett bastuaggregat. Vare sig det är fjärrstyrt eller inte.tommib skrev:
Du vill alltså styra aggregatet på distans? Jag tycker du ska tänka efter mycket noggrant kring detta. Fjärrstart på en bastu kan vara riskabelt. Någon kan ha ställt en hink eller lagt något annat över aggregatet. Det kan stå något i bastun som inte ska bli varmt.
Barn. De gör ofta konstiga saker.
Det säljs mycket produkter som inte är bra. Alla får givetvis göra sin egen riskvärdering och agera därefter.
Om du ska styra bastun på distans så föreslår jag att du köper en färdig produkt för det. Om du överstyr med en Shelly har du ingen temperaturreglering.
Det säljs mycket produkter som inte är bra. Alla får givetvis göra sin egen riskvärdering och agera därefter.
Om du ska styra bastun på distans så föreslår jag att du köper en färdig produkt för det. Om du överstyr med en Shelly har du ingen temperaturreglering.
Sant. De gör klart crazy saker.
Dock så tänker jag ju inte lägga in styrning för värme osv utan det sköts ju av reglaget. Så det kommer ju funka precis som om man slår på den manuellt. Är ju bara på/av som istället för vredet sköts utanför bastun. Men aggregatet osv har ju alla skydd som kan tänkas med temperatur och spänning osv. Så enda som man tar bort är ju timern i vredet. Det kan man dock sköta via Shelly med.
Dock så tänker jag ju inte lägga in styrning för värme osv utan det sköts ju av reglaget. Så det kommer ju funka precis som om man slår på den manuellt. Är ju bara på/av som istället för vredet sköts utanför bastun. Men aggregatet osv har ju alla skydd som kan tänkas med temperatur och spänning osv. Så enda som man tar bort är ju timern i vredet. Det kan man dock sköta via Shelly med.
är ingen expert på elen utan detaljerna får elektrikern lösa men min tanke just nu är att man sätter kontaktorn i proppskåpet. Så de 3 propparna för varje fas går in i kontaktorn och sedan vidare till bastuaggregatet. Aggregate hanterar temperaturen via reglaget som vanligt. Däremot tar man bort fjädern för timern så den istället fungerar som på/av manuellt. Sedan där jag saknar kunskap just nu är att som jag tolkar det så fungerar en kontaktor som ett relä. Att det finns ingång för en fas som styr på/av. Så skiter man i styrningen så skulle det kunna sitta ev vanlig strömbrytare som slår av på. Min enda skillnad är att istället för fysisk brytare så sitter en Shelly som slår av på kontaktorn. Men vet som sagt inte exakt hur en kontaktor fungerar.tommib skrev:
En kontaktor fungerar i princip som ett kraftigare relä.
Problemet med att bygga om timern, som verkar ha en motor i sig snarare än en fjäder, är att du tar bort en säkerhetsfunktion. Jag skulle inte lita på att lite kod i en Shelly motsvarar det.
Jag är inte alls övertygad om att en elektriker vill bygga om din bastustyrning. Då är detvnog väldigt mycket lättare att köpa en färdig produkt avsedd för ändamålet.
Sen var det den andra säkerhetsgrejen då, med att styra på distans...
Problemet med att bygga om timern, som verkar ha en motor i sig snarare än en fjäder, är att du tar bort en säkerhetsfunktion. Jag skulle inte lita på att lite kod i en Shelly motsvarar det.
Jag är inte alls övertygad om att en elektriker vill bygga om din bastustyrning. Då är detvnog väldigt mycket lättare att köpa en färdig produkt avsedd för ändamålet.
En så länge är det ju bara spekulation. Så vi får se helt enkelt vad som går och en sen vad man vill göra. Tack ändå för hjälpentommib skrev:
En kontaktor fungerar i princip som ett kraftigare relä.