Byggahus.se

Hartslösare & glidmedel

1. Gruvberget
    Medlem · Dalarna · 687 inlägg

Gruvberget

Medlem
    Tips på var man köper hartslösare och glidmedel? Jag har provat vanlig paraffinolja som glid till hyvel, justersåg och fräsbord, funkar bra men måste påföras ofta och blir lite segt när det är kallt i snickeriet.
    Teflonspray blir ruskigt bra, men är rädd att det kan lämna rester i träet?

Hartslösare har jag provat T-sprit och även Husqvarnas kådalösare (för motorsågar, kläder, klingor osv) och det händer inte någonting... inte på en fastbränd justersågklinga i varje fall.

Ser att Felder har en trevlig hartslösare, men skulle vilja köpa nåt "på stan" utan att beställa med frakt för 250:-.....

Tips?

• Laddar…
  2. phl
    Medlem · Skåne · 7 143 inlägg

phl

Medlem
    Det pratas rätt ofta om ugnsrengöring för sågklingor. Kanske kan vara något? Har dock själv inte provat ;)

3. Gruvberget

Gruvberget

Medlem
    Ska prova ugnsrengöring, bara det inte finns vatten i det, tack för det tipset.
    Fler tips för hartslösning?

Glidmedlet på apoteket rekommenderar jag inte till snickerimaskiner, det innehåller vatten skulle jag tro (vattenbaserat står det) och det vill man inte ha på hyvelstål och frässtål.

4. J
    Medlem · Bohuslän · 50 inlägg

joppe_73

Medlem
    Logosol säljer glidmedel. Jag har bara provat det lite än så länge, blir bra glid i hyveln men jag kan inte svara på hur länge det håller.

Min lokala verktygsslipare säljer ett dunder medel för rengöring av klingor mm, dock har jag fått det i omärkt flaska (ville inte köpa en hel dunk) så jag kommer inte ihåg vad det hette.

//Joppe

5. Gruvberget

Gruvberget

Medlem
    Har löst det nu :) Finns att köpa dundermedel på 5 litersdunk som säljs till sågverk. Kräver handskar och skyddsglasögon. Swedex avhartsmedel.

Dyrt dyrt, så om någon är intresserad av att köpa en halvlitersskvätt (räcker nog i evigheter för ett hobbysnickeri, det är brukslösning som ska spädas) så finns snart en dunk i Falun

6. bax
    Medlem · Härliga Härjedalen · 2 297 inlägg

bax

Medlem
    Jag köpte glidmedel och hartslösare (Felders) från Plano Maskin i Umeå.
    De funkar bra!

Beställde i samma veva en sågklinga och en ny slang till spånsugen så frakten blev relativt billig, sett per grej.

7. M
    Bannad · Västra Götaland · 17 inlägg

MaskinKalle

Bannad
    Hejsan.

Stihl har en bra hartslösare.
    Det är bara till att gå in på stihl.se och kolla vart du hittar närmaste återförsäljare. :)

8. mandus
    Medlem · 275 inlägg

mandus

Medlem
  9. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 311 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
  10. mattiaswahlberg
    Medlem · Västra Götaland · 226 inlägg

mattiaswahlberg

Medlem
  11. phl

phl

Medlem
    Gammal tråd, jag vet. Köpte dock en sprutflaska med Felders hartslösare på Theofils för någon månad sedan. Testade den idag och kan inte annat än hålla med Bax om dess förträfflighet. Har sedan jag postade tidigare i tråden testat ugnsrengöring på någon sågklinga och frässtål. Visst löste det upp beläggningen men ugnsrengöringen är ju som bekant rätt otrevlig. Helst vill man ha både handskar och skyddsglasögon och man fick gnida rätt bra med borste för att få rent.

Felders vattenbaserade hartslösare var verkligen dunderbra. Bara sprutade på lite grann på klingan och beläggningen bara rann av. Stod ingen på flaskan om skyddsutrustning men jag kände att lösningen nog var lite lätt basisk så skyddshandskar är nog trevligt. Fick gnida lite lätt med en mjuk borste (typ tandborste) och vips var klingan som ny. Rekommenderas!

12. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 311 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Jag skriver under på exakt vad phl skrev, felders harzlösare är toppen.

13. bygga_bo
    Medlem · Skåne · 2 315 inlägg

bygga_bo

Medlem
    Jag skaffade en flaska för tag sedan och har använt den hel del - instämmer också i vad phl skriver.

14. H
    Hobbysnickare · Västra Götaland / Göteborg · 143 inlägg

HaendigeHerrn

Hobbysnickare
    Glidmedel från Felder (flytande som sprayas på med pumpflaska) fungerar bra både på gjutjärns- och aluminiumbord. Ger ej senare problem när träet skall oljas eller lackas, vilket allt med silikon i gör.
    När det gäller hartslösning duger ugnsrengöring från städskåpet bra.

15. phl

phl

Medlem
    Jag upplevde det som sämre på att lösa hartsgeggan samt att det är synnerligen ohälsosamt för ögon och händer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.