Byggahus.se

Hårt OCH ljust parkettgolv alt trägolv

1. C
    Medlem Nivå 1
    Vi funderar på nytt golv till vårt kök. Förutom i köket så vill vi ha samma golv i matsalsdelen och en lång hall. Detta pga att köket inte ska kännas så litet.
    Min man tycker att vi ska välja en plastmatta som ser ut som ett ljust parkettgolv. Jag är tveksam, finns det några plastmattor som ser verkliga ut???
    Klinkers går bort i och med att vi inte kommer att lägga in golvvärme + att det är hårt. Var länge inne på laminat, men upplever det som kallt. Vet iofs inte om det är skillnad på de nya golven med lite ojämn yta, någon som vet??
    Återstår gör då ett trä eller parkettgolv. Det finns ju mörka träslag som är hårda, men hur är det med de ljusa?? Det ska ju funka att ha i köket. Vi har barn och ständigt fullt med smulor och kladd på golvet, så vi vill ha ett lättskött golv. Vill heller inte ha några mattor framför bänken.
    Tips och erfarenheter, någon?

2. K
    Husägare Nivå 4

Re: Hårt OCH ljust parkettgolv alt trägolv

Smaken är ju som baken, men själv är jag inte så förtjust i ljusa lackade golv och ljusa, oljade golv skulle jag inte lägga om jag hade barn (oljade golv är ju mycket känsligare för fläckar).

Vi hade vitoljad lönnparkett (tiljor) i vårt förra kök, fantastiskt vackert!!! Lönn är hårt också, men repa det gör man ändå.

Vi har nu lagt laminat i källaren (en kostnadsfråga), och det är också fint. Det går ju dock inte att slipa, så repar man det är man körd. Eller lär sig att leva med det. ;D

Linoleum är ju väldigt hållbart, och jag tycker nog att det finns mycket snyggt nuförtiden. Hur trälika de är vet jag dock inte (har inte sett så många sådana), då kanske det är bättre att välja något helt annat mönster?

Vet inte om jag sagt något vettigt egentligen...? :p
    // Kristina

3. Wigert
    Medlem Nivå 7

Om inte budgeten begränsar er till att använda laminat skulle jag rekommendera ett trägolv runt 14 mm. Dels är känslan när man går mycket härligare, och dels går det att slipa. Sen tycker jag oljat är snyggt, men opraktiskt, så ett lackat borde vara bäst. Välj dock ett med matt lack så känns det åtminstone mer likt oljat. Se om du hittar ask med vitpigmentering, eller kanske ek med ljus lack?

Kan detta ge inspiration?

4. G
    Medlem · Nivå 14

Jag håller med din man men skulle nog välja en plastmatta som inte låtsas vara något mer än den är. Finns faktisk jättefina och fräscha plastmattemönster ... och man kan slita på dom medan barnen växer ;). Man kan ju alltid byta till något mera fint och opraktiskt när barnen slutar tappa saker i golvet...
    gaia

5. C
    Medlem Nivå 1

Vi får nog ta oss en rejäl funderare igen kring plastmatta, som sagt så är det ju mest jag som ska övertygas. Det är bara det att den plastmattan vi har i köket idag har fått sig några rejäla jack och där har det samlats svart smuts som vi inte fått bort helt och det ser inte snyggt ut!
    Ask eller ekgolv är nog alternativet till plastmatta, ska kolla in det också OCH i så fall få med mig mannen på det, hmmm ;-)

6. A
    Medlem Nivå 7

Vi valde en ljus plastmatta som liknar trägolv till köket eftersom vi inte visste vad vi ville ha i längden. Nu 6 år senare är den inte ny längre, det blir lätt skador som syns, men vi räknade med att byta den inom 10 år. Snart...

Antagligen blir det trägolv fast inte vid diskbänken, där blir det något annat tåligare. Jäklars att ingen amerikansk trägolvstillverkare vill sälja till Sverige, hickory vore perfekt, ljust och hårt, knacka på det och det klingar som metall, har en provbit från en resa...

/ama

7. V
    Medlem Nivå 4

Vi har 14 mm lackad askparkett i större delen av huset, även i köket. Väldigt snyggt tycker vi. Ask ska vara ett hårt träslag, men märken blir det många ändå! Jag tror märkena syns lättare på ett ljust golv. Dessutom syns smutsen tydligt. Vilket innebär att dammsugaren åker fram oftare än förut, med följden att vi har betydligt renare golv nu än i lägenheten... så enbart negativt är det inte ;)
    Vi har en "plast-trasmatta" längs med diskbänken eftersom det blir mycket vattenskvätt just där, men jag är inte så säker på att det behövs egentligen. En gång upptäckte jag att det runnit vatten från en kruka ner på golvet. Pölen hade legat över natten och torkat. Man såg en ring på golvet, men denna gick att torka bort med våt trasa, och sen syntes det inte ett spår. Det är trots allt inte praktiskt med trägolv i kök, men skulle jag välja igen hade jag tagit samma. Snyggt och skönt att gå på. Hur man än vrider och vänder på det är ett jack i parketten snyggare än ett jack i plastmattan. Klinkers gillar jag inte i kök.

8. B
    Medlem Nivå 10

Om du med "matsalsdelen" menar en matplats i själva köket så tycker jag det är OK med plastmatta, men är det en separat matsal så skulle jag personligen inte tycka det var så kul med plastmatta där :-/

Mitt tips är, ta inte en plastmatta som ska försöka likna ett trä/klinkergolv, utan gå isf. på en tuffare plastmatta alt. gummigolv som är både fräcka och lättskötta och dessutom inte skäms för att inte vara trä eller klinker ;)
    Ett alternativ är ju att ta tex. gummigolv i själva tillagningsdelen och trä i övrigt men det förutsätter ju att man har någon självklar/naturlig "brytpunkt" mellan golvtyperna, men har man det så kan del bli väldigt fint.

Personligen så ville jag absolut ha ljust trägolv så vi valde lönn på hela nedervåningen och det funkar bra. Nackdelen med det är i viss mån priset, så för budgetens skull så blev det ask på övervåningen, vilket oftare går att få tag på till olika "kampanjpriser".

MVH/Christina.

*EDIT* Sen finns ju alltid linoleumgolv vilket också är snyggt och tåligt och kan läggas i olika mönster tex. schackrutigt eller som här randigt, finns många fina färger och dessutom i plattor på 30x30 cm vilket gör det hanterligt för "hemmaläggning"

http://www.forbo.se/demo/DemoSE.nsf/folders/inspirationhall
    http://www.forbo.se/demo/DemoSE.nsf/folders/inspirationkok

9. C
    Medlem Nivå 1

Med matsalsdel menar jag en separat matsalsdel. Där vi idag har köksbordet (i köket) funderar vi på att göra en fristående skåp-/lådsektion i bardiskhöjd. Kanske får det ändå bli så att det blir någon typ av plastmatta i köket och trägolv i matsalsdel och hall. Det är ju inte helt optimalt med trägolv i köket. Svårt det här med att välja golv till ett kök!