det är egentigen flera harar och de äter fortare än vi hinner plantera
där vi har staket kryper de under, det syns små gångar där de har grävt under nätet
tidigare hade vi hund men haren är mest aktiv nattetid och man vill ju inte lämna hunden ute på natten
en jakthund skulle bli överlycklig att få jobba nattskift .
Tråkig råd men jag tror att det blir lugnast att plantera enbart stora förgrenade buskar som klarar att mista några blad typ rododendron. Haren kan också barka av unga träd runt om på stammen och trädet dör - det har hänt hos oss vintertid. Det finns kanske plantor en hare inte tycker om men jag känner inte till några.
gaia
Väldigt mycket kaniner här oxå. Irriterande när dom ska krafsa o boa överallt i trädgården. Hunden går lös i trädgården men kaninerna har vant sig vid hunden och hunden vid dom. Jag har ingen lösning på problemet men det brukar reglera sig självt med tiden, pesten brukar alltid sprida sig när dom blir för många, grymt men effektivt. Samtidigt så är det ju såhär om man bor natur nära, man får räkna med att kaniner, rådjur, sniglar mm gör sina besök. Helt ok att ha kanin till middag, värre med sniglar kanske, men med vitlök o pasta så funkar kanske dom med
En bild på försommarens odling, planterat sallad och upp kommer.......