5 127 läst ·
46 svar
5k läst
46 svar
Hårdlödade kopparrör antikt?
Sida 1 av 4
Hej,
Vi har ett badrum -77 som ska kaklas, med nya våtrumsskivor, tätskikt etc. Idag dolda rör, av hårdlödad koppar. Varför behöver dessa bytas mot nya plaströr? Jag känner mig tryggare med koppar än plast, möjligtvis med reservation för åldern på rören. Men från vv-beredaren till inspektionsluckan i badrummet är det sannolikt också kopparrör anno 1977, dessa ska ej bytas.
MVH
Vi har ett badrum -77 som ska kaklas, med nya våtrumsskivor, tätskikt etc. Idag dolda rör, av hårdlödad koppar. Varför behöver dessa bytas mot nya plaströr? Jag känner mig tryggare med koppar än plast, möjligtvis med reservation för åldern på rören. Men från vv-beredaren till inspektionsluckan i badrummet är det sannolikt också kopparrör anno 1977, dessa ska ej bytas.
MVH
Kopparrör är det bästa du kan ha. Gräver ofta i mitt arbete (markanläggare) upp kopparrör som förr användes som servisledningar in till fastigheter. Då pratar vi före 1950. Dessa brukar se ut som nya och vi ansluter våran nya pem-slang till dessa och återfyller. Inomhus har jag svårt att tänka mig att det finns nån åldersgräns på dessa rör.
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Han vill tjäna pengar såklart. Han tutar in TS att det är osäkert.
Eller mer troligt så vill han efterlämna ett arbete som är utfört enligt nu gällande regelverk genom att inga skarvar eller kopplingar får finnas dolda i väggar eller golv.Thomas_Blekinge skrev:
För ni förväntar väl er ett hantverksmässigt utfört arbete så ni slipper skapa en ny tråd om att han lämnade kopplingar inne i väggen vilket inte blev godkänt av försäkringsbolaget när det har läckt i framtiden.
Redigerat:
Förstår ditt resonemang, oceanis. Det var det jag fiskade efter, är lödade kopparrör från -77 out of date? Låter på dig som att så är fallet. Alternativt att entreprenören ej kan chansa med detta då det kan falla under deras ansvar...
Ja om rörläggaren är seriös och jobbar under regelverket "säker vatten" vilket är högst troligt så följer han de reglerna, som är dagens branschregler, och som försäkringsbolagen lutar sig mot när dom ska avgöra vid en skadereglering.
Du kan läsa dom själv, se sid 15.
http://www.sakervatten.se/branschregler
ladda ner 2016:1
Edit: Men om du absolut vill ha kopparrör kan du dra tex prisolrör oskarvat i väggen men jag tycker det är bättre med rörirör där du ser en ev läcka och kan byta ett innerrör om det skulle hända något.
Du kan läsa dom själv, se sid 15.
http://www.sakervatten.se/branschregler
ladda ner 2016:1
Edit: Men om du absolut vill ha kopparrör kan du dra tex prisolrör oskarvat i väggen men jag tycker det är bättre med rörirör där du ser en ev läcka och kan byta ett innerrör om det skulle hända något.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Kapillärrördelar är det bästa som finns, enkelt, hållbart och läcker aldrig. tyvärr måste branschen hitta på nya regler hela tiden så att folk ska ha någon att göra, så det är numer inte godkänt att förlägga dolt. Dock vet jag inte vad som gäller befintliga dragningar. Kolla upp det.
Har du någon källa eller hänvisning som verifierar att lödda kopparrör ALDRIG läcker i skarvar?AndersMalmgren skrev:
Jag betvivlar naturligtvis detta för det finns naturligtvis möjlighet till fel i alla kopplingar eller skarvar oavsett vilken typ det är.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
En hantverkare kan säkert lyckas med konststycket att kalllöda en koppling
Det finns ingen anledning att byta rören för att de är kopparrör! Men om man måste dra om rören för att undvika dolda skarvar är det en annan situation! Om man ändå måste sätta en inspektionslucka, då finns det ingen anledning att dra om rören. Koppar är väldigt bra!