Försökte söka på detta, men kunde inte hitta något vettigt. Ber om ursäkt om detta är avhandlat tidigare.

Har en liten hall som jag först tänkte lägga parkett + klinker i. Klinker närmast dörren.

Klinker är ju förstås rätt kallt (och enda vägen till toaletten går där), och sen läste jag till mig att om man kommer in med våta skor tar det ändå flera timmar innan det torkar från klinker.

Första tanken var då att dra in el-golvvärme, för att lösa båda delarna

Nu är golvet dock ganska ojämnt, och det känns allmänt som ett ganska mycket större jobb än att bara köra trä. (Ska till skjutdörrar tvärsöver, så höjden måste bli typ perfekt, etc.)

Funderar därför på om det finns någon riktigt hård och slitstark, men ändå lättlagd parkett?
(Och ha en ordentlig dörrmatta istället.)

Om golvet är ojämt så funkar det inte heller med klickgolv, kräver ännu jämnare underlag än klinker.
Jag kommer aldrig använda annat än klinker i hall, med eller utan golvvärme då slitstyrkan överväger allt.

Gör det verkligen det? Jag har lagt nytt golv i tre rum, ganska ojämnt underlag, och inte brytt mig mer än att ha lagt på sån där bluff-foam (som jag sedermera fick reda på att det var...) före., och byggt på med extralager där det har varit värst. Tycker det är bra, inga dåliga grejer vad jag kan se, inget som låter eller så. Det äldsta har väl legat i ungefär 2 år.

Till saken hör också att det idag ligger en plastmatta från cirkus 60-tal. Jag måste då alltså även plocka bort denna (förmodligen limmad med någon asbestgrej? :@) innan jag kan flytspackla.Dessutom har vi av olika skäl varit tvungna att tapetsera redan. Så man vill ju inte riskera att fix eller spackel skvätter upp på väggen...

Finns alltså ett antal skäl till att jag försöker undvika den vägen. Ingen med något annat förslag än att återgå till mina gamla tankar? :)

Alloc är helt klart det " klick" golv du behöver.. Det fungerar i offentliga miljöer. Men jämt underlag ska du han i vilket fall som helst. Allt annat är en chansning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.