Byggahus.se

Har vi gjort ett dåligt köp?

1. H
    Moderator · Nivå 25
    jag tycker att du skall börja med att reklammera till anticimex.

2. roland53
    Medlem Nivå 13
    Frågan är väl vad som ska reklameras?

Dom har väl en massa undantag och reservationer i sina besiktningar så där kommer man förmodligen att stöta på patrull.

Anticimex lär inte renovera badrummet ...;)

3. J
    Medlem · Nivå 9
    Nej, men Anticimex gjorde en besiktning innan köpet och yrade till kunden att det bara var att montera en klämring!
    Nu är det ju inte bara så enkelt...hade TS vetat att det är mer än så så hade dom kanske inte köpt.

4. roland53
    Medlem Nivå 13
    Jo, en sak är vad som blev sagt, kanske "off the record" och en annan sak vad som blev skrivet i besiktningsprotokollet.

Det vet vi inget om för nuvarande.

Kanske TS kan klargöra detta?

5. O
    Bannad · Nivå 15
    Ett bra exempel på AC kompetens.... Men jag har upphört att förvånas...
    Dock kan det vara svårt att få igenom någon genom att reklamera till AC, men varför inte, jag avskyr dessa så de kan gott få jobba lite extra.
    Har man tur som förvisso inte glädjer TS, men kanske kanske får besiktningsmannen information om tätskiktets olika delar.
    Men jag vet inte.... troligtvis händer ingenting.

6. O
    Bannad · Nivå 15
    Många av de nya reglerna tror jag inte beror på att folk fuskar, utan att man upptäckt problem.
    Dock har jag svårt att förstå kravet på speciellt gips i badrum... Varför? Hela grejjen med tätskiktet är att det skall vara tätt... Så varför behövs då detta? För om gipset börjat mögla, då har man vissa problem

7. Stringfellow Hawke
    Medlem Nivå 10
    Givetvis ska du inte riva nåt badrum om du inte har några problem. Folk är så jäkla hysteriska med badrum på det här forumet...

• Laddar…
  8. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Håller till 100% med om detta. Att ett badrum inte är försäkringsgodkänt är inte ett skäl att riva det och göra om annat än i vissa specialfall. Ofta kan man få det att fungera ändå.

9. Fjojtmehmet
    Renoverare · Nivå 7
    Det måste varit jobbigt för försäkringsbolagen på 50- och 60-talet när uppenbarligen 100% av alla badrum fick fuktskador

Känns lite efterblivet att kasta ut hundratusentals kr på att laga något som inte är trasigt?

Jag skulle iaf inte skicka min 10 år gamla v70 på växellådsbyte för att 100% av alla bilar får rasad växellåda någon gång.

10. J
    Medlem · Nivå 9
    Men nu var ju badrummet fr -05.......
    Och vad du gör med din gamla Volvo bryr jag mig inte om.....

11. J
    Medlem · Nivå 9
    Ja det där med gipset är bara en sak av alla....men vt gipset är till för att OM det blir fuktskada, så det inte ska kunna bildas svartmögel, som i sin tur är farligt....

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo AC har en massa friskrivningsklausul, men det finns också exempel itrådar här där AC tar på sig skulden för en dålig besiktning. I det här fallet verkar ju besiktningen ha varit välgjord, felen har dokumenterats. Men analysen verkar ha varit minst sagt bristfällig.

Det är verkligen ingen självklarhet att AC löser det här, men en reklammation är den enklaste åtgärden. Och det verkar uppenbart att AC inte skött sitt jobb, om inte annat så kanske den bes. Mannen kan få lite internutbildning om hur man monterar en klämring i en gjutjärnsbrunn....

13. roland53
    Medlem Nivå 13
    Har jag missat något?? :confused:

Är det fastställt att det är en gjutjärnsbrunn? Vad gjordes runt 2005 då det enligt uppgift gjordes någon slags renovering?

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nä inget av informationen i tråden är fastställt. Vi lever fortfarande i okunnighetsbubbla om det faktiska skicket och utförandet.
    Jag tror inte tråden kommer reellt framåt så länge det inte kommer upp en bild eller lite annan info om hur det i verkligheten ser ut runt brunnen och/eller i badrummet i övrigt.

Känns som att det var en replik på mitt inlägg #14 ... ;)
    Men det jag egentligen menade var att de felen som är beskrivna inte går att fixa till utan att riva hela badrummet.

Däremot var det kanske en väl hård "dom" att det garanterat kommer orsaka vattenskada. Men utifrån den infon vi hittills fått verkar ju manschett saknas, man kan misstänka golvbrunn från före 1991, man kan även misstänka avsaknad av tätskikt. Då börjar det bli garanti på att det blir vattenskada. Men då har jag alltså gjort en del antaganden som inte alls behöver vara korrekta.